Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stadsfiets tandkrans wissel... maar hoe? - Forum Wereldfietser

Stadsfiets tandkrans wissel... maar hoe?

Hoe op mtb of race-karretjes de cassette moet worden vervangen weet ik. Maar... hoe vervang ik nu de 18T tandkrans op mijn gewone stadsfiets met terugtraprem?! Ik heb het wiel uitgenomen en zie dat de tandkrans losjes is aangezet. De tandkrans kan nog een slag van +/- 30 graden vrij ronddraaien op de naaf en blokkeerd dan. Is dit wel goed?? Op een gewone cassette staan alle kransen natuurlijk zonder slag muurvast op de freehub body. In het Parktool blue boek lees ik dat het tandwiel bij single speed fietsen niet dient te worden aangezet maar "snug" moet worden vastgedraaid. Ook lees ik dat op de naaf linkse draad zit. Dient de tandkrans soms vrij over de naaf te kunnen draaien i.v.m. de terug traprem?

Op mijn fiets zit een lock-ring die de tandkrans (tja.. min of meer) op de achternaaf vastzet. In deze lock-ring zitten bij mij drie uitsparingen waarin het los- of bevestigings-gereedschap moet aangrijpen. Waar kan ik zo'n tool kopen? Ik heb in China een "haak-tang" conform parktool HCW17 maar dan veel kleiner gekocht. Ik draai met de klok mee los (linkse draad). Die lockring zit muurvast.

Is er iemand die hier het antwoord weet? Misschien bestaat er een site met foto's. Voor opsteektandwielen zie ik dat wel, maar niet voor mijn Cortina fiets. Bij voorbaat heel veel dank.
-lijkt me stug als YouTube niet meerdere filmpjes zou hebben waar het uitgelegd wordt.

-als je op deze plek hulp zoekt voor je probleem zou een fotootje enorm helpen.
Twee platte schroevendraaiers, en een onder de ring duwen. En met de andere schroevendraaier de ring wat omhoog via de inkeping duwen. Gaat soms vervelend, hoop dat dit filmpje je verder helpt.

https://youtu.be/TOwmyR5PHSw?si=xxwRfrxLyVHQzCTm

De beste man, heeft een eigen zaak en heb er weleens wat besteld op zijn website. Heeft meer filmpjes en ook een website met informatie over reparaties voornamelijk van stadsfietsen.
fl78 schreef:
vr 16 mei, 2025 17:26
Twee platte schroevendraaiers, en een onder de ring duwen.
Dit (en het op zich heel duidelijke filmpje) gaat over een veerring, vraagsteller heeft het over een lockring en draaien. Ik sluit me aan bij Grandonneur en specificeer graag nog wat: niet zomaar een fotootje, maar een duidelijke, scherpe foto helpt (evt. meer dan een uit verschillende richtingen), en als dat niet lukt in ieder geval merk/type van de naaf. Ik ken ook alleen maar remnaven met veerring. Mocht je hiervoor schroevendraaiers gebruiken, dan alleen als je daar geen schroeven meer mee wilt draaien. Ik heb er zelf een borgveertang voor gekocht.

Groetjes,

Carl
Retro schreef:
vr 16 mei, 2025 16:46
Die lockring zit muurvast.
https://www.santafixie.nl/blognl/tandwi ... -monteren/

Je bent goed bezig, het zit waarschijnlijk muurvast. Iets van penetrerende olie, wd40 ofzo, die sleutel erop en dan ff laten schrikken met een hamer, de sleutel met de klok mee een paar meppen geven. Als je aan de andere kant van de as 2 moeren vastzet kan je het wiel in de bankschroef zetten, dan heb je 2 handen vrij. Als dit niet werkt gebruik je te weinig wd40, mep je niet hard genoeg of zou je nog kunnen verhitten, alleen zou je daarna even naar het lagervet moeten kijken.

Mocht het nu brandschoon en zo goed als nieuw zijn klopt er iets niet en telt mijn verhaal niet.
Carl schreef:
vr 16 mei, 2025 19:01
fl78 schreef:
vr 16 mei, 2025 17:26
Twee platte schroevendraaiers, en een onder de ring duwen.
Dit (en het op zich heel duidelijke filmpje) gaat over een veerring, vraagsteller heeft het over een lockring en draaien. Ik sluit me aan bij Grandonneur en specificeer graag nog wat: niet zomaar een fotootje, maar een duidelijke, scherpe foto helpt (evt. meer dan een uit verschillende richtingen), en als dat niet lukt in ieder geval merk/type van de naaf. Ik ken ook alleen maar remnaven met veerring. Mocht je hiervoor schroevendraaiers gebruiken, dan alleen als je daar geen schroeven meer mee wilt draaien. Ik heb er zelf een borgveertang voor gekocht.

Groetjes,

Carl
Goed om te weten dat Cortina tegenwoordig deze lock ringen ook doet gebruiken. is ook de eerste keer ervan hoor eigenlijk dat het op een Cortina zit. Foto zou handig zijn inderdaad.