Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagekar - Forum Wereldfietser

Bagagekar

Afgelopen jaren zijn we met veel plezier op fietsvakantie geweest met onze kinderen en een Burley D'Lite fietskar. Deze werd niet alleen gebruikt om kinderen in te vervoeren maar ook om een deel van de spullen te vervoeren. De kinderen worden groter, dus de fietskar is niet meer nodig om de kinderen te vervoeren. Maar er zijn nog wel steeds spullen die moeten worden vervoerd. Dus zijn we op zoek naar een fietskar.

De Burley nomad bagagekar ziet er goed uit, want is weer opvouwbaar en dus in de auto te vervoeren.
Op het forum zie ik veel bericht over de Bob Yak. Een eenwielskar klinkt ok goed, maar hoe vervoerbaar (in een auto) is deze kar?

Ander types waar ik naar moet kijken?
Verder nog tips?
M&A schreef:
vr 02 mei, 2025 08:28
Een eenwielskar klinkt ok goed, maar hoe vervoerbaar (in een auto) is deze kar?
‘Een’ auto?
https://en.wikipedia.org/wiki/Peel_P50
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Escalade
Verder nog tips?
Ja:
screenshot.jpg
Groetjes,

Carl
Radical cyclone uiteraard.
Als ervaring deskundige heb ik diverse topics geopend met ervaringen van verschillende soorten fietskarren.
Voor mij staat de tout terrain mule op nr. 1 vanwege het rijgedrag, hoog op het wiel dus ook handiger met uitpakken, dissel aan de zadelpen en niet op de assen, meerdere bidonhouders wat ik echt een gemis vindt aan de cyclone van radical design.
En het is wat je wil.
Rij je ook veel over smalle fietspaden dan is een 1wieler veel fijner.
2 wieler iets stabieler en de cyclone is vervoerbaar in de trein.

gr. Robert
Grandonneur schreef:
vr 02 mei, 2025 11:02
Radical cyclone uiteraard.
Dat is een mooie optie. Die kan een stuk compacter worden opgevouwen!
Wij hebben de croozer cargo pakko. Zeer fijne kar. We schommelde tussen de burley nomad en de croozer.

Wij zagen in de burley twee minpunten.
- de bodem is van stof en geen harde plaat. Aangezien we soms ook andere dingen vervoeren leek ons dit niet altijd even praktisch omtrent stapbelbaarheid van bagage. Ook leek het ons niet heel stevig.

- in veel reviews lazen we dat ze lagers op de burley niet goed zijn. Na een fikse regenbui zou de boel al snel beginnens slijten.

De croozer cargo pakko is dan weer niet waterdicht op zichzelf. Je moet daarvoor een regenhoes kopen. Deze is echter uiterst eenvoudig aan te brengen en geeft ook direct veel meer visibiliteit.

We hebben onze croozer al zeker 5 jaar en hij werk nog uitstekend.

Hij kan natuurlijk officieel niet mee op de trein. Daarvoor moet je overgings voor de cyclone gaan. Want de burly mag officieel ook niet mee op de trein.

Ik heb de burley zelf niet kunnen testen. Dus kan er geen uitgebreide mening over geven.

Maar de croozer is zeker een aanrader als je een kar zoekt met veel bagageruimte. 135L kan erin met een maximum gewicht van 40kg of 45kg. (Weet het even niet meer uit mijn hoofd). En hij is ook opvouwbaar.

Of dit nu dé fietskar is voor fietsvakanties ga ik ook niet zeggen. Wij vinden hem fijn aangezien we met twee kinderen toch nog heel veel kunnen mee nemen.

De koppeling van de croozer is ook zeer fijn overigens. Gewoon een druk op de knop hij is los. Dus geen gefiemel met pinnetjes die door een gaatje moeten.
Toen de kinderen klein waren gebruikten wij de door Challenge voor Bever gemaakte tweewieler kar. Dat was een voorloper van de Radical Cyclone, en beviel heel goed. Hij lag als een huis op de weg en was relatief licht. Ik vraag me in jullie geval wel af hoe oud de kinderen zijn, en hoe lang je dus nog verwacht een bagagekar nodig te hebben. Als dat niet meer dan enkele jaren is kun je ook besluiten de kinderkar als bagagekar te gebruiken. Dat zou wel eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn.
Grootste nadeel van een een-wieler is toch wel de instabiliteit als je niet fietst maar de kar wel aan de fiets hangt. Dus niet alleen vlak voor vertrek maar ook elke keer als je moet stoppen is er de mogelijkheid van omvallen, zeker omdat niet alles even zwaar is en gelijkmatig inpakken een uitdaging kan zijn. Als je eenmaal fietst dan merk je de kar nauwelijks, tenij het omhoog gaat natuurlijk. Nadeel van een 2-wieler is dat je 3 sporen trekt, dus meer weerstand en extra oppassen met passeren of inhalen omdat je een stuk breder bent. Maar daar zijn jullie inmiddels wel aan gewent.
Radical Cyclone is een hele goed kar die ook al een hele tijd op de markt is, met weinig toeters en bellen dus er kan ook weinig stuk.