Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking: bidon - Forum Wereldfietser

Bikepacking: bidon

Hallo,
20250421_203510.jpg
Ben bezig met de overstap van traditionele 2+2 fietstassen naar bikepacking setup. Heb nu frametas waardoor geen plek voor bidon in frame. Front-roller zit aan stuur waardoor snack bag ook lastig te monteren is. Wat grotere bidon steekt er ook best gek uit. Nog andere opties waarbij ik tijdens fietsen er wel bij kan?

Ik snap werkelijk niet wat je behoefte is als je zo wilt fietsen terwijl je weet dat er solide dragers en tassen bestaan. Kun je dat uitleggen?

Tja en voor het water de gebruikelijke opties; houders achter het zadel, drinkzak op je rug, adapter hoger op het stuur voor meer montagepunten, flessen aan je voorvork, bidonhouder op je bovenbuis, etc…

Lastig daar wat van te zeggen zonder een totaalplaatje.
Misschien iets op een van deze plaatjes?
https://www.google.com/search?sca_esv=2 ... =921&dpr=2
Bikepacking? Spullen op je fiets vervoeren? gaat het makkelijkst met 1 of 2 dragers op je fiets waar je tassen die een ruime opening hebben lekker laag, centraal rond je wielassen stevig en stabiel zonder schudden aan de fiets hangen.

Dat is het klassieke plaatje, en dat is met een boel goede redenen zo.

Maar heb je een fiets waar je geen bagagedragers aan kan bevestigen dan ga je op zoek naar tassen die je er aan kan binden, nadeel is dan dat ze instabiel en vaak hoog op de fiets hangen, smalle openingen hebben en nogal wiebelen, je lang bezig bent met het bevestigen en in en uitpakken.
Kan zijn dat ze wat lichter zijn maar dan vaak wel niet echt waterdicht en minder ruimte en minder stabiel.

Ziet er cool uit in de ogen van een jonge generatie, de oudere generatie heeft een sterkere fiets, ruimere tent, kleding mee die van koud, nat naar warm en droog gaat en kan prima en makkelijk wat lekkers koken en makkelijk water en boodschappen meenemen.
Het kan toch ook gewoon leuk zijn om zo minimalistisch mogelijk op fietsvakantie te gaan?
Dat lijkt mij de essentie. Als je vervolgens je hele fiets vol knoopt met 30 soorten bikepacking tassen, ja, dan is traditioneel beter.

Maar terug naar je vraag; grijpbaar tijdens het fietsen is misschien lastig. Andere plekken, op de plek van fork packs?
Of toch met een kleine camelback fietsen? Of die waterzakken van Apidura in je frame tas?
IMG_20240527_085114.jpg
Op de vork, bij onvoldoende eyelets valt er altijd wel iets te improviseren https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/.

Misschien niet de comfortabelste plek als je per se wil hydrateren tijdens het rijden maar het kan. Je moet wel symmetrisch drinken, voor de gewichtsverdeling. Eenvoudig aan te leren door aan de toog 2 pinten ineens te bestellen en afwisselend van de ene en de andere te drinken.
Steek een kleine bidon in je snackzak, en vul deze aan uit grotere bidons die je aan je voorvork bevestigd. of vooraan op de onderbuis.
CarlW schreef:
di 22 apr, 2025 08:50
Je moet wel symmetrisch drinken, voor de gewichtsverdeling. Eenvoudig aan te leren door aan de toog 2 pinten ineens te bestellen en afwisselend van de ene en de andere te drinken.
Nooit gemerkt dat dat invloed had. Het gewicht zit zo dicht bij de voorvork dat een volle of lege bidon niet voelbaar is.

En voor de TS: waterzak in je frametas lijkt me het handigst. Je kan ook een bidonhouder aan je stuur maken: makkelijker dan een snackpack om een bidon te pakken en terug te stoppen.
Ik weet niet hoeveel ruimte je in je frame hebt, maar je zou kunnen kijken naar een halve frame bag en dan alsnog 2 bidons op de normale plek.

Voor kleinere frames is een wedge misschien ook een optie, een frame tas die alleen het voorste deel van de driehoek opvult zodat daar achter nog plek is voor 1 bidon.
Heb laatst met iemand gefietst die twee bidons aan de zijkant van de onderbuis had bevestigd.
Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (35.44 KiB) 1037 keer bekeken
Foto's zijn niet helemaal duidelijk maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je hebt wel bidonhouders nodig met een opening aan de zijkant (links en rechts).
Fedor schreef:
di 22 apr, 2025 10:30

En voor de TS: waterzak in je frametas lijkt me het handigst. Je kan ook een bidonhouder aan je stuur maken: makkelijker dan een snackpack om een bidon te pakken en terug te stoppen.
Maar dan neem je dus een frametas die je hele frame vult om er vervolgens water in te gaan stoppen. Echt zo’n voorbeeld van bikepacking dat zijn doel voorbij schiet. Ik geef de voorkeur aan hybride traditioneel en bikepacking opties maar dan moet het wel functioneel zijn. Dus in mijn geval een kleine frametas met genoeg ruimte voor water eronder. Erboven zie ik nu 😜

Bijlagen

Zag toevallig gisteren een wielrenner met een soort bidonhouder achter zijn zadel met 2 grote bidons. Dat een idee?

Zelf heb ik voor dorstige reizen een extra bidonhouder voor op mijn stuur (vd decathlon). Als ik echter het plaatje van je stuur zie denk ik dat dat niet gaat passen zonder extra extender oid.

Fles onder de onderbuis zou ik overigens alleen doen als je die fles hermetisch af kan sluiten. Je wilt niet weten wat daar op komt :roll:
JanH schreef:
di 22 apr, 2025 18:25
Heb laatst met iemand gefietst die twee bidons aan de zijkant van de onderbuis had bevestigd.
Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG

Foto's zijn niet helemaal duidelijk maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je hebt wel bidonhouders nodig met een opening aan de zijkant (links en rechts).
Kijk dat is weer eens iets anders; leuk naar dat soort ideetjes was ik op zoek. Moet je wel met straps je bidonhouder vastzetten en omdat scheef zit vraag ik me af hoelang dat goed blijft zitten.
Ja, met straps. Degene bij wie het had gezien had daarna beide houders bovenlangs met tyraps aan elkaar verbonden zodat de bidonhouders niet wegzakken.
Polariteit schreef:
di 22 apr, 2025 19:08
Zag toevallig gisteren een wielrenner met een soort bidonhouder achter zijn zadel met 2 grote bidons. Dat een idee?

Zelf heb ik voor dorstige reizen een extra bidonhouder voor op mijn stuur (vd decathlon). Als ik echter het plaatje van je stuur zie denk ik dat dat niet gaat passen zonder extra extender oid.

Fles onder de onderbuis zou ik overigens alleen doen als je die fles hermetisch af kan sluiten. Je wilt niet weten wat daar op komt :roll:
zoiets dus:
https://www.verreweg.be/bikepack/woho/

en dat kan je zadeltas ook wat stabiliseren.
Zoiets heb ik dus, werkt goed, en handig als het heet is :-)
IMG_20250412_114401851.jpg
IMG_20240823_112543101_HDR.jpg
Ga even testen met splitter op voorvork en bevestiging stuur. Kijken of handig is.
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/m-w ... 37515786/p
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/aci ... 41260938/p
Afbeelding
Ik heb bidonhouders op m'n voorvork bevestigd. Daar zitten bij mij genoeg boutjes. Tijdens het fietsen kan ik er gewoon bij om te drinken.
Waarom zou er geen 2e snackpack links kunnen op de foto uit de openingspost?
Kan toch gewoon? Ik zie het probleem niet zo.
Een foto van de zijkant is ook handig in dit geval, voor andere suggesties.

Een cranktank
Een mtb rugzak met camelback-zak en slang
Bidon onder de onderbuis (wel bidon met extra dop gebruiken)
Of losse waterzak in je frametas

Zelf vind ik 2 snackpacks met bidon erin een prima oplossing