Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop Avaghon flatbar grave - Forum Wereldfietser

Aankoop Avaghon flatbar grave

Twee weken geleden was ik na een rondje fietsen aan het einde van m'n werkdag even gestopt bij de Albert Heijn op de hoek van de straat om boodschappen te doen. Alleen ligt die zó op de hoek, dat ik gewoon rechtstreeks naar huis ben gelopen en m'n fiets ben vergeten. Deze (een Santos Trekking Lite) stond alleen vast met z'n Axa slot (want hij zou er per slot van rekening toch maar 5 minuten staan) en dat slot heeft duidelijk de nacht niet overleefd. De fiets stond in ieder geval niet meer waar ik hem vergeten was.

Tijdens twee weken vol teleurstelling over zoveel stomheid, zoeken op Marktplaats naar m'n eigen fiets en de vraag: “Wat nu?”, heb ik de knoop doorgehakt en besloten dat het tijd was voor de op twee na duurste aankoop van mijn leven. (Nummer 1 en 2 waren huizen) En aangezien ik toch in Rotterdam woon, waar beter dan bij Bike4Travel, die toch al het onderhoud van mijn Santos deden en erg vertrouwd voelden.

Vandaag heb ik me daar een flatbar grave met Rohloff aan laten meten. Ik ging langs met het idee dat deze fiets het best bij mij paste omdat hij op het oog toch vrij dicht in de buurt leek te komen qua stuurgedrag en gewicht. Na proefritten op een flatbar Grave, een Atlas en een S28 was de conclusie inderdaad dat het directe stuurgedrag van de flatbar grave toch wel heel fijn was en dat ik niet veel gelukkiger word van bredere banden.

Na een heleboel vragen over configuratie (ik was blij dat ik al wat tijd in de configurator had doorgebracht) en een bikefit-sessie om de juiste maten te bepalen, mag ik nu een paar weken wakker liggen over wat komen gaat. In voorbereiding op de "Ik heb hem een paar dagen en ik vind hem helemaal geweldig"-review, kan ik nu vast zeggen:"Ik heb alleen nog maar de aanbetaling gedaan en ik vind hem nu al geweldig!"

Grootste pijnpunt is dat ik mijn Santos 5 jaar geleden tweedehands voor 900 euro had gekocht, maar goed, dat is duidelijk geen garantie tegen diefstal. Totdat deze opduikt, oefen ik vast op het niet meer vergeten van fietsen bij de supermarkt.
Net even op de website gekeken, supermooie fiets en ook met Titanium frame te krijgen. Enige minpuntje is voor mij het kabeltracé naar de achterrem. Wat zijn de breedste banden die hier in passen?
Nu ben ik wel benieuwd naar de configuratie. Erg mooie fiets (al word ik zelf wel gelukkig van brede banden :wink: )
Bert van Sprang schreef:
wo 16 apr, 2025 10:18
Net even op de website gekeken, supermooie fiets en ook met Titanium frame te krijgen. Enige minpuntje is voor mij het kabeltracé naar de achterrem. Wat zijn de breedste banden die hier in passen?
Hele mooie fiets inderdaad!

Wat is daar niet goed aan Bert?
FBGrave_11-1b686a0e.jpeg
Alle kabels lopen netjes langs onderbuis, door plaatsing schrijfrem achter staande achtervork moet remkabel naar schijfrem hier een rare bocht maken, dit had ondervangen kunnen worden door schijfrem tussen staande en liggende achtervork te plaatsen.
Bert van Sprang schreef:
wo 16 apr, 2025 10:18
Breedste die te configureren is is 40x622, maar ik heb hier ergens wel 'ns gelezen dat 50x622 ook een optie was, waarschijnlijk dan wel zonder spatborden.
Berger schreef:
wo 16 apr, 2025 10:21
Nu ben ik wel benieuwd naar de configuratie. Erg mooie fiets (al word ik zelf wel gelukkig van brede banden :wink: )
Elke gek zijn gebrek :wink: )
Configuratie highlights:
  • Ral 1023 (erg geel) met verder alles zwart
  • Rohloff naaf met riem
  • Son dynamo (koplamp en achterlicht van B&M)
  • Enkel zuiger schijfremmen
  • Brooks b17 special zadel (Ik vind de handgeslagen rivets mooi)
  • Shimano XT SPD combi pedalen
  • Stalen voorvork
  • Schwalbe Almotion banden
  • Achterdrager
  • Spatborden
Selmer schreef:
wo 16 apr, 2025 11:55
Breedste die te configureren is is 40x622, maar ik heb hier ergens wel 'ns gelezen dat 50x622 ook een optie was, waarschijnlijk dan wel zonder spatborden.
Volgens hun eigen website 45mm zonder spatborden.

Maar ik heb ook het gevoel dat het vroeger 50mm was (maar weet dat niet zeker dus).
Fedor schreef:
wo 16 apr, 2025 12:04
Selmer schreef:
wo 16 apr, 2025 11:55
Volgens hun eigen website 45mm zonder spatborden.

Maar ik heb ook het gevoel dat het vroeger 50mm was (maar weet dat niet zeker dus).
Stond als een post van Ellen in
viewtopic.php?t=36010&hilit=grave&start=60 misschien voorschrijdend inzicht.
Selmer schreef:
wo 16 apr, 2025 12:41
misschien voorschrijdend inzicht.
Dat is dan jammer want bredere banden worden steeds meer "in" - en de markt reageert daarop.
Fedor schreef:
wo 16 apr, 2025 13:03
Selmer schreef:
wo 16 apr, 2025 12:41
misschien voorschrijdend inzicht.
Dat is dan jammer want bredere banden worden steeds meer "in" - en de markt reageert daarop.
Ach, daar hebben ze weer andere fietsen voor. 40mm is sowieso al breder dan wat ik ooit op m'n trekking lite heb gehad en daar overleefde ik ook mountainbike-paden op in Engeland. Wel met wat scheldwoorden, maar ik vermoed dat dat meer aan de kunde van de berijder dan aan de dikte van mijn banden lag.
Allereerst duurdere gestolen fietsen worden vaak voor een aantal weken of zelfs maanden opgeslagen. Dan word hij of wat veranderd, kaal geplukt en verschijnt dan vaak weer ergens op marktplaats of elders. Soms verdwijnen ze naar Polen toe.

Advies: vermeld even de kleur en framemaat en foto in dit topic. Meeste mensen welke Santos tweedehands kopen via "particulier" kijken vaak even rond online... Je weet naar nooit. Wel enorm balen natuurlijk.

Vind de Atlas zelf top, de Grave ken ik niet echt dus advies geven daarover kan ik niet. Al lijkt mij de gekozen configuratie erg goed passend. En geel valt lekker op. Vergeet een gps tracker/ apple tag niet aan het lijstje.
Bert van Sprang schreef:
wo 16 apr, 2025 11:47
Alle kabels lopen netjes langs onderbuis, door plaatsing schrijfrem achter staande achtervork moet remkabel naar schijfrem hier een rare bocht maken, dit had ondervangen kunnen worden door schijfrem tussen staande en liggende achtervork te plaatsen.
Ik heb dat ook op de racert en inderdaad had ik de rem ook liever binnen de vork gehad (en direct Mount). Al functioneert dit ook uitstekend.

Het staat me bij dat de rem niet binnen de vorken op de sliding drop-out getekend kon worden zonder mogelijk tegen een vork aan te komen.
Extra complicatie is de richting van de slide parallel aan de destijds velgrem optie, zodat je niet de rem hoeft bij te stellen als je bijvoorbeeld een ketting spant.

Niet zo’n heldere duiding geef ik toe maar hopelijk desondanks verstaanbaar.
Selmer, wat een toffe fiets en mooie configuratie.. had hem zo zelf kunnen kiezen 8)

En na aanschaf van een huis; ach dan valt zo’n fiets eigenlijk heel erg mee.. Erg benieuwd naar het resultaat straks!
fl78 schreef:
wo 16 apr, 2025 17:32
Allereerst duurdere gestolen fietsen worden vaak voor een aantal weken of zelfs maanden opgeslagen. Dan word hij of wat veranderd, kaal geplukt en verschijnt dan vaak weer ergens op marktplaats of elders. Soms verdwijnen ze naar Polen toe.

Advies: vermeld even de kleur en framemaat en foto in dit topic. Meeste mensen welke Santos tweedehands kopen via "particulier" kijken vaak even rond online... Je weet naar nooit. Wel enorm balen natuurlijk.

Vind de Atlas zelf top, de Grave ken ik niet echt dus advies geven daarover kan ik niet. Al lijkt mij de gekozen configuratie erg goed passend. En geel valt lekker op. Vergeet een gps tracker/ apple tag niet aan het lijstje.
Goeie tip. Ik blijf met een schuin oog naar Marktplaats kijken, maar ik zal morgen een foto posten voor de meekijkers.

GPS tracker is een goeie, qua vergelijk met de Atlas zocht ik een heel direct sturende fiets, dat had de Grave toch meer.
Grandonneur schreef:
wo 16 apr, 2025 21:25
Selmer, wat een toffe fiets en mooie configuratie.. had hem zo zelf kunnen kiezen 8)

En na aanschaf van een huis; ach dan valt zo’n fiets eigenlijk heel erg mee.. Erg benieuwd naar het resultaat straks!
Dank, inderdaad, als je het snel zegt lijkt het bijna niets. Maar stiekum vind ik het toch wel teringveel geld.

Ik houd jullie op de hoogte van de volgende stappen. Over 7 weken de:"Ik heb hem net en hij is geweldig"-review
Mocht iemand hem tegen komen, wat foto's van m'n oude, gestoten fiets https://photos.google.com/share/AF1QipN ... gzN3J0X1B3

Ga dat zadel nog wel het meeste missen, die was gekocht als blank leer en heel mooi verouderd.

Belangrijkste onderscheidend kenmerk is de deuk die in de bovenbuis van het frame zit.

Bijlagen