Maar wat ik eigenlijk met mijn post wilde zeggen is dat je met een fiets zonder "moderne" fietstechniek en elektronische bijvoegsels zoveel verder komt dan mét. Je komt op de mooiste afgelegen plekken, daar waar mss nog nooit iemand is geweest, of waar alleen een helikopter of een packraft kan komen. Voor wandelaars kunnen die plaatsen ook onbereikbaar zijn vanwege de te lange afstanden, een fiets overbrugt sneller 200km dan een bepakte wandelaar.
Met andere woorden: de wereld is zoveel groter en mooier dan fietsen over asfalt of van 't ene stopcontact naar 't andere. En voordat iemand zich nu aangevallen voelt: ik fiets ook over asfalt naar stopcontacten
Maar iig, dat is waarom ik voor eenvoud, licht en sterk heb gekozen, en voor 't avontuur natuurlijk
Nog wat plaatjes om m'n post nóg langer te maken. Heb ze mss al eens eerder gepost maar dat is vast tig jaren geleden.

Er zijn maar een handjevol fietsers die de Kungsleden hebben gereden, dat is een pad van circa 450km dwars door het zweedse gebergte. Prachtig mooi!

Met dikke banden, een sterke fiets en lichte spullen kom je overal. Hier was ik op een circa 2 maanden lange tocht. Met alles wat nodig is: tentje, slaapzak/matje (geschikt voor koude nachten), gereedschap, kookspullen, waterfilter etc. En een klein rugzakje met oa eten.
Heb trouwens ook geen tubeless banden, dus ben wel errug ouderwets bezig
Maar heb wel een bashguard of hoe dat ook heet in dit kikkertaaltje (m'n nederlands is niet zo best dus er duiken hier en daar wat taalfouten op). Die bashguard beschermt 't tandwiel, erg belangrijk want de tandjes zijn zachter dan de rotsblokken.
En heb moderne bikepackingtassen, ultralichte kampeer- en kookspullen, packraft, lichtgevende peddel (wist niet dat die bestonden tot ik hem kado kreeg), licht klein opblaasbaar reddingsvestje, powerbanks, GPS (met losse batterijen), waterfilter en nog meer súpermoderne meuk

Heb ook gewone achtertassen, meestal als de packraft mee is. Zoals hier met de raft aan het stuur in een noors fjord. Bij eb kwamen er delen van een scheepswrak bloot te liggen.

Nog een plaatje met de raft aan 't stuur. Het bootje weegt maar 3kg maar je hebt ook een peddel, reddingsvestje etc nodig dus je bent al snel volgepakt en te zwaar voor moeilijk offroad. Kan gevaarlijk zijn, en tis ook slopend voor de fiets en je gezondheid.

Hier met de fiets op 't bootje. Waarschijnlijk is hier nog nooit iemand eerder geweest, en 't zijn maar grote stenen en tis maar ergens in de wildernis, maar toch ... erg spannend, avontuurlijk en vooral vrij