Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

148 berichten
Daar had ik nog niet aan gedacht! :idea: Dat kan een hoop problemen oplossen: de twee pootjes iets naar beneden buigen, en het rekje komt iets omhoog. Wel even opletten dat ie dan niet te dicht op de remmen komt,
Dank voor de tip, Non-Fixie!
Huib2 schreef:
za 05 apr, 2025 22:35
Wel even opletten dat ie dan niet te dicht op de remmen komt,
Mocht je daar nou net wat ruimte tekort komen dan zou je de montage van MAFAC-remmen kunnen overwegen. Die nemen iets iets minder ruimte in ter hoogte van de bout. Ze zijn daar ca 2cm dik, terwijl bijv. Weinmanns - en ik vermoed ook Shimano's - dichter bij 3cm zitten.

Is meteen ook nog wat meer Singer. :wink:
Achterspatbord
Nu de voorzijde klaar is (de laatste tips van Non-Fixie schuif ik nog even voor me uit) ga ik me tegen de achterzijde aanbemoeien. Met twee vingers in de neus, zoals Peter suggereert? We gaan het zien.

Afbeelding
Met het spatbord los over de achterband gelegd valt meteen het volgende op: aan de onderzijde past het spatbord niet tussen de liggende achtervork. Da's overigens geen schok, dat komt vaker voor. Dat betekent wel: opnieuw deuken in m'n spatbord.

Afbeelding
Om een beetje gericht te kunnen hameren vijl ik twee inkepingen in een geschikt stuk houd, bij wijze van mal.

Afbeelding
En dat zijn dan dus deuk drie en vier in m'n nieuwe spatborden. De liefhebbers moet ik nu teleurstellen: hier blijft het verder bij.

AfbeeldingDe meegeleverde spatbordklem om het spatbord heen gevouwen. Voordeel van dit onderdeel: je hoeft geen gat in je spatbord te boren, en je kunt altijd nog een beetje schuiven voor de finetuning.

Afbeelding
Tijdens het montageproces. De spatbordstangen hangen er ook al aan, met de mooie leertjes tegen het rammelen.

Afbeelding
Nog niet helemaal tevreden. Boven zit het spatbord dichter op de band dan voor en achter. Dus de zg. fenderline is nog niet perfect. En aan de achterzijde is het spatbord iets getordeerd. Dus er is nog even wat fijnafstelling nodig.

Afbeelding
Nu had ik die spatbordklem weggewerkt onder de rem en de staande achtervork. Maar dat heeft dus ook een nadeel.

Afbeelding
Je verliest namelijk een paar mm ruimte door de klinknagel. En hier moet later ook mijn bagagedragerbevestiging nog door.

Afbeelding
Dus de spatbordklem omgedraaid, en dat levert meteen de benodigde ruimte op. In de hoogste stand krijg ik weliswaar mijn dopsleutel niet meer om de moer, maar dat is met een steeksleutel ook op te lossen.

Afbeelding
En ondertussen wordt het tijd voor m'n zonnebril met al dat blinkende chroom en gepolijst aluminium!

Binnenkort verder met de achterdrager.
Achterdrager
De laatste grote stap in deze verbouwing is het plaatsen van de achterdrager. Nu gaat niets helemaal vanzelf in dit project. Dus deze drager ook niet.

Afbeelding
Als ik de drager los op het achterwiel houd stuit ik meteen op een probleem: Deze drager is bedoeld om laag op het achterwiel te zitten om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Hij heeft zelfs boutgaatjes om je spatbord direct tegen de drager te fixeren. Maar de drager interfereert met de achterrem. Hm ja, de fietsen waarvoor deze drager gemaakt is hebben vaak ouderwetse cantileverremmen. Gelukkig lijkt het wat mee te vallen omdat m'n fiets niet helemaal horizontaal in de touwen hing. Dat levert net weer wat meer ruimte op.

Afbeelding
Er zitten vier gaatjes onder aan de drager om uit te kiezen voor de juiste hoogte. Ik kom uit op het tweede gaatje. De rest moest er af met de slijptol. Spannend, want wat je eraf slijpt krijg je er niet meer aan.

Afbeelding
En zo zit ie er dan op. Lager dan dit kan niet, want dan zit ie in de rem. Maar ziet er goed uit, toch?

Afbeelding
Bevestigd met het bevestigingssteuntje dat bij het voordragertje zat aan de rembout door het achtermannetje. Hier loopt ie, tussen de rem en het spatbord door naar het dragertje.

Afbeelding
Dat steuntje was niet zo lang. Dus ik moest het plaatsen tussen het blokje en de remhoef, aan de achterzijde van het mannetje. Met een beetje moeite te zien op deze foto. Het is druk achter het mannetje.

Afbeelding
Het gevolg is dat m'n rem ongeveer een millimeter verder naar achter kwam te staan. Wat maakt dat nu uit, dacht ik. Nou, ik kreeg m'n remblokje niet meer netjes op de velg. Ze staken net uit boven de velg, met als gevolg dat je na een paar keer remmen misschien door je band heen snijdt. Zo durf ik niet te gaan te fietsen. Hoe dan?
Bovendien had het steuntje voorgeboorde gaten. Het dragertje stond daardoor net niet waterpas. Niet mooi.

Afbeelding
Eerst m'n drager maar eens precies waterpas gezet. (Ja, eerst m'n fiets ook precies waterpas gehangen.)

Afbeelding
En daarna van een strip aluminium een nieuw steuntje gemaakt. Een stukje langer zodat:
a. het onder de rem en mannetje doorloopt en aan de voorzijde van het mannetje om de bout schuift. De rem komt dan weer terug op z'n oude positie en de juiste plaatsing van de remblokjes is ook weer mogelijk.
b. het dragertje mooi horizontaal staat.
Ook weer opgelost!

Afbeelding
Zo, er moeten nog een paar kleine andere aanpassingen aan m'n fiets plaatsvinden. Maar dan is deze verbouwing klaar. Bijna tijd voor een proefrit!
Mooi Huib, nog snel even want van het weekend gaat het weer regenen zeggen ze.
_Peter_ schreef:
wo 09 apr, 2025 23:25
Mooi Huib, nog snel even want van het weekend gaat het weer regenen zeggen ze.
Voor droog weer hadden die spatborden er niet op gehoeven!

Veel succes met de rest Huib, en alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
De laatste aanpassing

Dank heren! Een proefritje van 5km rond de plaatselijke polder, en een leuke toertocht van ca. 100km door een bloeiende Betuwe toonde aan dat er niets losliep, rammelde of aanliep. Tot zover goed.

Maar toch was ik niet helemaal tevreden.

Afbeelding
Het voordragertje helt een stukje achterover om genoeg ruimte te maken voor vband en spatbord. Maar daardoor wordt het wel heel druk en vol voor het balhoofd. Remmen, kabels, decaleur en voortas dringen allemaal om dezelfde ruimte. Het werkt wel, maar alles zit ook tegen elkaar aan. En bijvoorbeeld het openen en sluiten en het afhalen van de tas gaan moeizaam omdat alles elkaar in de weg zit, en ik m'n worstvingers er maar moeilijk tussen krijg.

Afbeelding
Daarom het zaakje toch nog maar een keer helemaal losgehaald, en na een suggestie van Non-Fixie de stoute schoenen aangetrokken: je kunt je gloednieuwe peperdure voordrager namelijk ook buigen! Ik heb de twee pootjes tussen twee plankjes geklemd om ze gelijkmatig en gecontroleerd iets naar beneden te buigen.

En dat bleek de panacé! Ik won daarmee zomaar een centimeter ruimte tussen spatbord en drager, de drager kan nu ook horizontaal, en doordat de drager dan ook wat naar voren draait zitten de stuurtas en de kabels elkaar ook niet meer in de weg. Hoe simpel kan een oplossing zijn! (Ik stond wel weer met klotsende oksels.)

Afbeelding
Om de drager stevig aan de rembout te bevestigen moest ik zelf nog een nieuw onderdeeltje maken. Een stuk RVS strip met 6mm gat voor de rembout, dat snel genoeg afbuigt om niet tegen het balhoofd aan te schuren, dan schuin omhoog ruimte geeft voor voor de middenoptrekremmen, en dan weer daalt tot onder het dragertje, met 5mm gat voor bevestigingsboutje.

Afbeelding
Zo zit ie erop. Nu het dragertje nog monteren.

Afbeelding
En de drager erop. Het boutje loopt door tot in het spatbord, met twee leertjes als spacers tussen het spatbord en de drager.

Afbeelding
Hier nog een foto vanuit een andere hoek die laat zien hoe het zit.
Vrij charmant opgelost, zou ik zeggen.

Afbeelding
Nog twee twee aluminium bidonhouders gemonteerd, die nog in de onderdelendoos zaten.

Afbeelding
En als finishing touch nog een batterijkoplamp in een acceptabele retro stijl gemonteerd. Dat vind ik wel plezierig omdat in de koudere maanden mijn tochtjes nog wel eens in het donker eindigen. Ik moest de koplamp nog wel ombouwen van staand naar hangend. Maar met een beetje improvisatie is dat goed gelukt.

Klaar voorlopig, zou ik zeggen.

Afbeelding
Een 50km ritje door de duinen ging in ieder geval perfect.

Afbeelding
Dus nu weer klaar voor de lange toertochten. Fiets ze!
Afbeelding