Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afhankelijkheid nieuwe technieken - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Afhankelijkheid nieuwe technieken

Een mens kan alles leren, hoor ik weleens zeggen. Helaas blijkt dat in mijn geval niet waar. Een band plakken, lukt zolang het wiel er niet uit hoeft. (De)monteren van een wiel is een uitdaging, en daar ligt ook ongeveer de grens voor mij. Helaas.
Wijs is de mens die zijn beperkingen kent.

Ik heb het inzicht, zie hoe het moet, maar als ik het zelf probeer te doen, gaat het altijd net niet goed. Dat geldt bij tekenen, bij reparaties, bij klus- en schilderwerkzaamheden… sommige zaken zijn me gewoon niet gegeven.
Zelfde bij mij, je kan het me 1000x vertellen of voor doen en dan gaat het nog mis…sinds ik foto’s maak van hoe ik iets uit elkaar heb gehaald gaat het een stuk beter, en YouTube loodst me dus regelmatig er door heen…maar technisch inzicht en oplossend vermogen hierin is lastiger aan te leren.
Er zal een reden zijn waarom ik in de zorg werk Hahah

Natuurlijk is een cursus een optie maar ik onthoudt het echt niet…ik heb bijna geen technisch inzicht en eerlijk ook het geduld niet ervoor.

Remblokjes voor de remschijven laat ik nog doen bij de fietsenmaker terwijl als ik het stap voor stap YouTube filmpje ervan kijk dan denk ik….kan ik ook…dan pak ik mijn fiets, zie ik de remschijf en zie ik zoveel wat mis kan gaan ( in mijn ogen ) en dan denk ik…laat maar…zo duur is het laten doen nou ook weer niet.

Zelfde geldt voor nieuwe latex in de MTB banden etc etc

Laatst wel heel dapper de olie van mijn rohloff naaf vervangen…5x het filmpje gekeken, paar keer de instructies door gelezen en nog steeds nerveus of ik het wel goed zou doen hahahha

Tsja….

Ik plak ook fietsknooppunten op mn stuur met papier en plakband, heb een papieren agenda, draai vinyl…dus voor mij ( voorlopig ) niks elektrisch….:

Maar wat zou het handig zijn als ik handig was en zelf dingen kon doen….

Gr ej
ej groningen schreef:
wo 09 apr, 2025 18:12
Zelfde bij mij, je kan het me 1000x vertellen of voor doen en dan gaat het nog mis

Er zal een reden zijn waarom ik in de zorg werk Hahah
Toch niet chirurg, mag ik hopen. :roll:
Hahahaha nee…….niks technisch tijdens het werk…werk ambulant dus mag lekker de stad door fietsen!!! Sport/hobby tijdens het werk, IDEAAL!

Gr ej
Een illustratie van de afhankelijkheid: 2 x riem doorgescheurd in 20 minuten en dan tot stilstand gekomen op een pad in de wildernis.

(vanaf 16:00)
Dan lijkt me iets meer aan de hand. In de regel gaan ze echt wel lang mee.

Als je twee keer je derailleurpad breekt, ben je ook de Sjaak.

Zo is alles relatief
Ja zo stond ik gister in het bos ( MTB gieten route bij boomkroonpad ) met gebroken versnellingskabel ( MTB )….nu hoor ik men denken…ja had je maar eerder moeten vervangen, maar was maand geleden bij de shop geweest voor schakel problemen….en dat hebben ze niet gefixed/ontdekt…

Dus ook dat kan gewoon, ouderwetse techniek en toch probleem…uiteraard makkelijker te verhelpen dan een kapotte computer, want daar ging het om…..

Is er al een rubriek : pech onderweg?

Oja, nog even een big BIG UP voor Egberts fietsen in Borger die voor hun lunchpauze deze kabel hebben vervangen en ik weer verder kon fietsen!!!!!

Gr ej
Met een kapotte kabel (of afgebroeken derri kun je nog steeds fietsen, (als je niet 1x11 of 12 hebt want dan wordt het wat zwaar trappen) ketting op middelste of binnenblad leggen en rustig aan naar huis.
ej groningen schreef:
za 12 apr, 2025 22:40
Oja, nog even een big BIG UP voor Egberts fietsen in Borger die voor hun lunchpauze deze kabel hebben vervangen en ik weer verder kon fietsen!!!!!
En probeer dat nu eens met een kapotte elektronische schakeling.
Dan was het vast geen 10 min werk en 17,95 eu aan kosten denk ik?!?! ( plus een lekkere koek voor bij de koffie )

Gr ej

Op mijn Koga WTS heb ik een riem, dat is voor mij hypermodern, ik dacht…ik ga eens met de tijd mee, bevalt het niet dan terug naar de ketting. Zo zou het ook ooit kunnen gaan met ander modern spul, sluit niks uit….maar denk dat ik niet zo heel snel mee ga…draai vinyl en papieren agenda enzo…zo vind ik carbon MTB fiets ook ( nog ) niks voor mij etc….
Fedor schreef:
zo 13 apr, 2025 18:47
ej groningen schreef:
za 12 apr, 2025 22:40
En probeer dat nu eens met een kapotte elektronische schakeling.
Ik schakel elektrisch zonder kabel ;-)
ej groningen schreef:
zo 13 apr, 2025 19:10
Op mijn Koga WTS heb ik een riem, dat is voor mij hypermodern, ik dacht…ik ga eens met de tijd mee, bevalt het niet dan terug naar de ketting. Zo zou het ook ooit kunnen gaan met ander modern spul, sluit niks uit…
Ik heb het al eerder eens verteld op het forum: Hier ook een riem-gebruiker en na goede tevredenheid (wel altijd een reserveriem mee).

Zou ik echter een echt grote reis maken dan wordt de riem echt wel eerst vervangen door een ketting. Puur vanwege de mogelijkheid om deze onderweg te kunnen repareren en anders makkelijk bij een lokale handel te kunnen vervangen.
Ik ben eerder een gematigde vakantie ganger met de fiets. Maar moest ik volgende week op een lange tocht vertrekken dan weet ik denk ik wel wat ik zeker wel of niet wil op mijn fiets.

Ergens zit er toch een redelijke logica in materiaalkeuze. Als je het onderweg niet kunt repareren moet je ermee leven dat je vakantie in duigen valt.

Ik heb het idee dat mijn fiets redelijk goed is uitgerust voor een serieuze fietstocht. Enkel de banden (big ben) zou ik vervangen door wat degelijker banden.

Ik zou op vakantie niet zozeer bang zijn dat er iets defect gaat. Maar eerder dat ik iets beschadig. Vallen of ergens tegen rijden zit in een klein hoekje natuurlijk.

Ik denk niet dat er veel mensen met een elektronisch schakelsysteem 3 maanden door de hymalya gebergte gaan trekken. En als ze dat wel doen moet je ook niet klagen dat de lokale fietsenmaker niet de juiste onderdelen heeft voor jou luxe fiets die eerder gericht is op lokalere tochtjes.

Er is al veel veranderd in de fietswereld waarvan zeer veel zaken zeker positief. Zoals de fietsbanden bijvoorbeeld. Maar de oude techniek is nog verre van afgeschreven. Dus op welke techniek je wil vertrouwen is volledig aan jou overgelaten.
Ik vraag me soms wel af hoe iedereen hier zijn fiets zou opbouwen als onderhoud onderweg geen probleem zou zijn. Maar dat is voor een ander topic.
Shorttrack schreef:
ma 14 apr, 2025 08:17
(...) als onderhoud onderweg geen probleem zou zijn.
Kwestie van regelen. Volgauto met gereedschap, onderdelen en twee getrainde monteurs.

Zoals deze TOURisten:

Afbeelding
non-fixie schreef:
ma 14 apr, 2025 22:29
Shorttrack schreef:
ma 14 apr, 2025 08:17
(...) als onderhoud onderweg geen probleem zou zijn.
Kwestie van regelen. Volgauto met gereedschap, onderdelen en twee getrainde monteurs.

Zoals deze TOURisten:

Afbeelding
Als je dat moet regelen voor je onderhoud, dan is onderhoud weldegelijk een probleem. :lol:

Ik bedoelde meer voor als alle onderdelen op je fiets altijd toegankelijk zijn in ieder land.
Als je natuurlijk 2 maanden door de Sahara gaat fietsen heb je met elke fiets een probleem van onderhoud.
Maar wat zou iemand op zijn fiets monteren wat hij nu achterwege laat door welke reden dan ook om op reis te vertrekken. Zou je dan bijvoorbeeld zonder twijfel toch elektronisch schakelen? Of zou je dan resoluut voor schijfremmen kiezen in plaats van v brakes?
Shorttrack schreef:
ma 14 apr, 2025 23:03
Of zou je dan resoluut voor schijfremmen kiezen in plaats van v brakes?
Het is een vraagje naar de bekende weg hoor, maar wat pleit anno 2025 überhaupt nog voor v-brakes als je op reis gaat.

Anekdote; wij hadden een jaar of 15 geleden een geschikte velg (of wiel) voor v-brake nodig in Hongarije. Dat viel toen al niet mee. Een disc wiel was de norm. Zou dat tegenwoordig heel erg zijn veranderd?
Grandonneur schreef:
di 15 apr, 2025 09:00
Shorttrack schreef:
ma 14 apr, 2025 23:03
Of zou je dan resoluut voor schijfremmen kiezen in plaats van v brakes?
Het is een vraagje naar de bekende weg hoor, maar wat pleit anno 2025 überhaupt nog voor v-brakes als je op reis gaat.
Niets meer. Tenzij je een fijne fiets hebt met v-brakes. Er is zeker ook niets mis mee...
Ik woon zelf in het hoge noorden van Scandinavië en fiets daardoor vaak in onherbergzame gebieden en onder extreme omstandigheden. En dat kan levensgevaarlijk zijn met een ongeschikte en/of zware fiets.
Maak ook lange tochten met fiets + packraft (bikerafting) en dat vraagt ook om een superdegelijke fiets.

Dus voor mij geen hydraulische remmen (olie wordt dikke stroop bij vorst en dan zitten de remmen vast), ook geen velgremmen (lopen aan bij ijs/modder), en ook geen kabeltjes, stekkertjes, dropbar, belt drives, e-shifters, pinion, rohloff, naafdynamo etc want alles gaat kapot.
En ook geen zware fietsstandaard en dikke sloten (kunnen ook vastvriezen), spatborden die vol lopen met ijs of modder, kabels die door 't frame gaan, aluminium dragers, zware Ortliebs, toeters, bellen etc. En een e-bike is natuurlijk helemaal een lachertje.
De juiste pedalen is ook belangrijjk want het is nogal lastig fietsen met kapotte pedalen. Heb ook de ventielgaten in de velgen groter geboord zodat er een motor/scooterbandje in past want een fietsenwinkel is hier vaak een sneeuwscooter- en traktorzaak waar ook een stoffige MTB in staat.

Heb daarom een fiets met stalen frame/voorvork, 65mm brede velgen, 4" banden, derailleur, mechanische schijfremmen en twee achterwielen. Het voorwiel heeft een (fixie) achternaaf met twee kransjes (een cog) zodat de wielen omwisselbaar zijn in geval van nood. Is bv een paar keer voorgekomen dat de body/vrijloop in 't achterwiel bevroor en dan kon ik na de wissel toch nog verder fietsen.

Erg fijn want bv 60km duwen in sneeuw en op ijspaden, bij temperaturen ver onder nul, in 't donker (echt héél donker dus je ziet niets), met bevroren batterijen (dus ook geen verlichting) en zonder netwerk/bereik is levensgevaarlijk.
Je kan snel uitglijden en vallen met nare gevolgen, je drinkwater en voedsel is bevroren dus je hebt veel brandstof nödig om sneeuw te smelten (moet je maar net bij je hebben). Je gaat zweten van 't duwen en sleuren door de sneeuw, koelt daarom snel af, krijgt 't gevaarlijk koud, tis ook erg vermoeiend (topsnelheid 3km/u) dus je zet ergens in de sneeuw je tentje op en hoopt op een wonder.
Maar de volgende ochtend ligt er nog meer sneeuw, de wind is snijdend koud, tis nog steeds donker (boven de poolcirkel), de fiets, drinkwater etc zijn ook nog steeds bevroren en je hebt nog 55km duwen te gaan. Wat doe je dan?

En natuurlijk kun je schade repareren, maar dat kost tijd, geld en plaats. Je eigen gezondheid riskeren en/of mensen met je problemen opzadelen vind ik toch wat anders.

Heb ook een 29'er als reisfiets en ook die is eenvoudig. Staal, 1x12, mechanische schijfremmen, kleine stalen dragertjes en een moloko stuur. Een prachtfiets. Heb er al heel wat avonturen mee beleefd :)

Kom ze weleens tegen, van die overbeladen fietsers die het verschil niet weten tussen bikepacking en tourbiking en daardoor denken dat een offroad bikepackingroute in 't gebergte hetzelfde is als een schelpenpaadje in de hollandse duinen. En daar staan ze dan, erg verdrietig met hun dure en zware fietsen die om wat voor reden dan ook, niet meer vooruit te duwen zijn. En een klein ongelukje veroorzaakt vaak een ketting van pech.

Er verongelukken trouwens ook steeds meer backpackers/wandelaars in de zweedse en noorse bergen. Ze onderschatten 't klimaat, overschatten zichzelf en gaan met de verkeerde uitrusting op pad. Slechte schoenen en kleding, een tent die kapot waait, verkeerde beslissingen .. erg triest. Niet alleen hun eigen leven brengen ze in gevaar maar ook die van de reddingsdiensten.
Dat je nog leeft en ook nog fiets :wink: :wink: :shock:

Dirk