Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugreis Groene loper - Forum Wereldfietser

Terugreis Groene loper

Het lijkt zo simpel, maar blijft lastig:). Wij willen de groen loper fietsen in augustus dit jaar en zoeken de beste oplossing voor de terugreis met een niet gedemonteerde fiets. Tips/adviezen?
Ga je de Groene weg of de Blauwe loper fietsen. De fietsbus is de meest handige oplossing.
Ik ga zelf dit voorjaar/zomer Vanaf Avignon terug met de fietsbus.
De TGV? Tot in Parijs kan je met de TGV, je moet gewoon een ticket voor je fiets bij betalen. Vanaf Parijs kan je tot aan de grens met de stoptrein zonder bij te betalen.
Kiek schreef:
zo 06 apr, 2025 20:39
Ga je de Groene weg of de Blauwe loper fietsen. De fietsbus is de meest handige oplossing.
Sorry, de groene weg en we gaan eind augustus terug. De fietsbus gaat zover in het kan zien voor het laatst 22 augustus…
Kevofski schreef:
zo 06 apr, 2025 20:58
De TGV? Tot in Parijs kan je met de TGV, je moet gewoon een ticket voor je fiets bij betalen. Vanaf Parijs kan je tot aan de grens met de stoptrein zonder bij te betalen.
Kun je in de TGV met ongedemonteerde fietsen dan?
Bert1969 schreef:
ma 07 apr, 2025 08:45
Kiek schreef:
zo 06 apr, 2025 20:39
De fietsbus is de meest handige oplossing.
Sorry, de groene weg en we gaan eind augustus terug. De fietsbus gaat zover in het kan zien voor het laatst 22 augustus…
Je reis starten door de fietsbus begin augustus in de omgekeerde richting te nemen, dus naar de Middellandse Zee, en dan richting noord fietsen?
Bert1969 schreef:
ma 07 apr, 2025 08:47
Kevofski schreef:
zo 06 apr, 2025 20:58
Kun je in de TGV met ongedemonteerde fietsen dan?
Enkel op bepaalde trajecten van de TGV Inoui.
Dit jaar helaas niet rechtstreeks van Marseille/Aix-en-Provence of Nimes naar Parijs. Enkel naar bijvoorbeeld Lyon (en Strasbourg). Een reis met de fiets op de trein naar Parijs kan dus alleen met een traject van overstappen met vooral TER-treinen. Te vinden via de reisplanners sncf-connect.com of bahn.de door de fietsmogelijkheid aan te klikken
Voor zo'n reis waar je ook nog plaats moet vinden voor je fiets op de trein zou ik zeker rekening houden dat je ergens onderweg een overnachting moet inlassen op het punt waar je raakt..

Zelf zou ik in zo'n geval de mogelijheid overwegen van de nachttrein (Intercités de nuit) van Marseille, Nimes of Valence naar Parijs. Onderweg kun je dan (proberen te) slapen:
22:12 Nîmes
07:53 Paris Austerlitz

22:05 Marseille-Blancarde
07:50 Paris Austerlitz
Het is mij 3 jaar terug goed bevallen met de TGV vanuit Nîmes naar Mulhouse te reizen en dan de lokale trein naar Bazel te nemen. Aldaar de volgende dag met EC richting Keulen of Düsseldorf en dan met lokale treinen de grens over. Alleen wat (gewone) drukte in Duitsland.

Verder een keer vanaf Belfort (Doubs) met TGV naar Straatsburg gereisd en aldaar en met lokale trein door naar Sarreguemines. Op een stukje fietsen ligt Saarbrücken waar ik heb overnacht. De volgende dag met trein naar Konz ( grens met Luxemburg) gereisd en dan een stuk gefietst naar Ettelbrück. Vanaf daar met treinen naar Luik en dan naar Maastricht (geen reserveringen nodig). Dit is een leuke route als je niet alleen in de trein wil zitten.
Het draait er vooral om of je een fietsreservering kunt bemachtigen voor Nimes-Straatsburg(-Metz).

In 1 dag terug lukt als volgt:
06.58 Nimes - 12.24 Straatsburg (TGV)
12.52 Straatsburg - 13.22 Offenburg (lokale trein)
14.28 Offenburg - 17.05 Keulen Hbf (ICE 106)
18.41 Keulen Hbf - 20.59 Utrecht (ICE 120)
(Voorbeeld voor 29 mei)

Dienstregelingen kunnen soms wat afwijken en fietsplekken kunnen al geboekt zijn. Dus suggestie wat te schuiven en de reizen te splitsen rond de Franse grens.
Volgens dit kaartje https://www.francevelotourisme.com/cons ... -avec-velo rijdt er een TER van Marseille via Avignon naar Lyon en er rijdt een TER van Lyon via Dijon naar Parijs. In beide kunnen fietsen mee.
Avignon - Parijs is op één dag te doen.
Laatste datum van de fietsbus is 13 september volgens de website voor in elk geval Arles en Avignon. Lijkt me dan de beste optie.

Ik zie op dat kaartje allerlei routes en mogelijkheden maar wat nu echt wijsheid is? Op bahn.de kun je fietsplek aanvinken dan krijg je alleen treinen te zien die (als het goed is) de mogelijkheid hebben om fietsen mee te nemen. Paar opties zijn van de TGV INOUI naar Straatsburg of Mullhouse en van daaruit naar respectievelijk Duitsland of Zwitserland om vervolgens in een ICE te stappen.

Die site van scnf word ik geen wijs uit. Ik kom met de fiets aangevinkt vanuit Avignon alleen uit in Dijon (5.50u), dan naar Parijs (2.50u), dan geeft ie alleen geen verbinding met fiets weer naar Maubeuge (en verder). Kan misschien wel alleen kun je het niet zo zien, bij NS vast wel.