Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga randonneur 2010: waard om op te knappen? - Forum Wereldfietser

Koga randonneur 2010: waard om op te knappen?

Ik heb een Koga randonneur uit 2010. Deze is veel gebruikt door de jaren heen, voor fietsvakanties, maar ook voor woon-werkverkeer en ritjes in het weekend.
Recent begon hij door te trappen en brak de ketting en ook de tandwielen bleken flink versleten te zijn.

De fietsenmaker gaf aan dat de fiets ‘op’ was en dat het niet mogelijk was om de cassette te vervangen met nieuwe onderdelen omdat deze maat tandwielen niet meer gemaakt zouden worden.
Verder is bijvoorbeeld ook het zadel niet mooi meer. Het advies was om maar naar een nieuwe fiets te kijken. Daarbij was inruilen ook geen optie. Rijp voor de sloop.

Nu snap ik dat het een oude en veel gebruikte fiets is (en ik heb gelukkig nog een stadsfiets ernaast). Maar het gaat me toch aan het hart om hem zo naar de sloop te doen. We zijn samen in aardig wat landen geweest en hebben menig avontuur beleefd. Ik ben geen goede amateur fietsenmaker. Vandaar mijn vragen: klopt het dat de cassettes niet meer verkrijgbaar zijn en dat de fiets de investering niet waard is om op te knappen? Of wat zou er voor nodig zijn om de fiets weer op te lappen?

Mvrgr,
Dirk
Een fiets van 2010 niet meer kunnen herstellen lijkt me raar. 2010 zal waarschijnlijk een 8 of 9 speed cassette zijn. Die zijn te verkrijgen hoor. Zal ook waarschijnlijk een triple zijn vooraan, daar zie ik ook niet echt een probleem in. Ik heb onlangs alle tandwielen van mijn Koga (2007) vervangen en ik denk dat ik er met een kleine 100€ vanaf was incl ketting, wel alles zelf gedaan. Ik denk dat het probleem bij de fietsenmaker ligt. Maar inderdaad als dit de eerste keer is voor een deftig onderhoud kan de prijs bij een fietsenmaker wel behoorlijk oplopen. Cassette vervangen, ketting, kabels vervangen, naven afstellen, remblokken,... Dat kan wel oplopen dan, maar rijp voor de sloop?
Geschikte vervangende tandwielen, ketting en cassettes evenals de andere draaiende onderdelen, remmen etc. zijn gewoon nieuw te koop bij de gebruikelijke online winkels als Bike24, Bike Components, ROSE etc. Wat niet meer nieuw te koop is, behoudens 'New Old Stock' op eBay etc., zijn LX, XT onderdelen, maar lagere Shimano groepen als Alivio, Acera of Altus werken prima en zijn nieuw verkrijgbaar. Op YouTube vind je een ruime mate van (Engelstalige) video's die duidelijk laten zien hoe je onderdelen vervangt, afstelt en wat je daar voor nodig hebt.

Zelf heb ik nog een Koga Traveller uit 2004 die ik voor woon-werk verkeer gebruik, kan ik zo in prima conditie houden.

Je hebt waarschijnlijk 9 speed:
- Cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p40155/
- Kettingbladen voor: https://www.bike-components.de/en/compo ... 5D=9-speed
- Kettingen https://www.bike-components.de/en/compo ... 5D=9-speed
Vorig jaar heb ik een nieuwe ketting, cassette, trapas, pedalen en nog wat klein grut gemonteerd op mijn Koga uit 1998. Als er erg veel versleten is en de fietsenmaker moet alles vervangen dan kan het aardig aantikken, vooral omdat het gewoon tijd kost. Als je wat zelf kunt doen, dan is een Koga uit 2010 nog prima rijdend te houden.

Waard om op te knappen? Waarschijnlijk wel.
Waard om op te laten knappen? Dat kan inderdaad tegenvallen. Van de andere kant: een nieuwe fiets heb je ook niet voor een paar honderd euro. Zo beschouwd kun je er nog best wat aan uitgeven.
Bikeinn is alles wel te krijgen Spaanse zaak met zoveel onderdelen vind bijna alles daar. Niet bestaande klantenservice, en zoekfunctie is prut. Alles is op het internet te vinden. Fietsenzaken hebben er een handje van om oude fietsen niet te willen repareren. Hier in de buurt zijn fietsenzaken die weigeren om fietsen ouder dan 10 jaar te willen maken. Zelfs bij hen verkochte fietsen weigeren ze het. Koop maar een nieuwe met (insert reden) en je oude fiets inruilen willen ze ook niet meer.

Sunrace heeft legio onderdelen die op oudere/vintage fietsen altijd wel passen. En ladingen old stock op het internet. Dat men daar in trapt... Wat die fietsenzaken verkondigen...

Afbeelding

Zoek desnoods een lokale hobbyist die je graag helpt :D
Dirk_M schreef:
wo 05 mar, 2025 16:20
Recent begon hij door te trappen en brak de ketting en ook de tandwielen bleken flink versleten te zijn.

De fietsenmaker gaf aan dat de fiets ‘op’ was en dat het niet mogelijk was om de cassette te vervangen met nieuwe onderdelen omdat deze maat tandwielen niet meer gemaakt zouden worden.
Dat klinkt als tijd voor een nieuwe fietsenmaker. :roll:

Fiets zal 9- of 10-speed zijn, dat is nog prima te vinden.

Cassette en ketting vervangen vind ik trouwens geen 'opknappen' maar gewoon 'onderhoud' :wink:

Ik kan natuurlijk niet ruiken wat er verder nog aan moet gebeuren. Als ja alles moet laten doen bij je LBS en alle onderdelen tegen full MSRP koopt kan het al snel in de papieren lopen.
Antonius schreef:
wo 05 mar, 2025 19:40
Vorig jaar heb ik een nieuwe ketting, cassette, trapas, pedalen en nog wat klein grut gemonteerd op mijn Koga uit 1998. Als er erg veel versleten is en de fietsenmaker moet alles vervangen dan kan het aardig aantikken, vooral omdat het gewoon tijd kost. Als je wat zelf kunt doen, dan is een Koga uit 2010 nog prima rijdend te houden.
Ik kom nooit bij de fietsenmaker en als ik er wel kom ren ik gillend weg. Dat is dan met name door de hoeveelheid uren die ze rekenen voor simpele klusjes. Ketting, cassette, trapas, pedalen vervangen is toch niet veel werk? Daar doe ik in mijn schuurtje misschien een uurtje over. Laat staan in een uitgeruste werkplaats, door iemand die dat dagelijks doet...
Bedankt voor alle reacties.
Het frame, balhoofd e.d zijn nog prima in orde. De fiets gaat nog niet de deur uit!

De onderdelen zijn inderdaad vrij simpel en niet al te duur te verkrijgen. En ik had al flink naar filmpjes zitten kijken.
Voor dagelijks gebruik heb ik gelukkig een andere fiets. De randonneur voorzien van nieuwe onderdelen wordt een project voor binnenkort.

Fijn dat jullie me zo op weg hebben geholpen. Nogmaals dank.
Dirk_M schreef:
wo 05 mar, 2025 16:20
Deze ene zin vertelt mijns inziens genoeg over de zorg en over het onderhoud dat de vragensteller heeft besteed aan zijn fiets!
Hij heeft ook geen foto's bij de vraag geplaatst. Hoe anderen dan kunnen zeggen dat die fiets het wél waard is om opgeknapt te worden of dat het tijd is voor een andere fietsenmaker is mij een raadsel.

Een fietsenmaker moet met zijn werk een inkomen verdienen, tenzij hij op een sociale werkplaats te werk gesteld is. Ik schat dat een fietsenmaker met een goed uitgeruste werkplaats ongeveer €50 bruto per uur rekent. We zouden de reageerders op dit topic eens moeten vragen wat zij of hun werkgever per uur rekenen voor hun vakmanschap.

Inderdaad kun je in je vrije tijd een lekke band plakken voor minder dan 1 Euro aan materiaalkosten en een binnenband verwisselen voor ca. €4. Maar volgens een overzicht van Radar kost het plakken bij een fietsenmaker gemiddeld €12,50 en een nieuwe binnenband opleggen gemiddeld €35 (in 2021). Het lijkt me nog geen vetpot voor de fietsenmaker die ook wel tien minuten per klus zal rekenen voor tijd aan de balie.

Dat je op internet de benodigde onderdelen kunt kopen als je weet wat je moet hebben, is prachtig voor de doe-het-zelver. Porti-kosten worden dan gemakshalve maar weggelaten en ook dat je wel het goede gereedschap in huis moet hebben.
Ik denk dat de vragensteller dat niet heeft en ook dat hij er niet mee om kan gaan.

Dat een fietsenmaker zich afvraagt of een nieuwe ketting, nieuwe kettingbladen en een nieuwe cassette met arbeidsloon (20% materiaal ; 80% arbeidsloon), die kosten waard zijn, vind ik juist een blijk van vakmanschap. Hoe kan iemand zonder de fiets in zijn geheel te zien, of op zijn minst aan de hand van goedgekozen en scherpe foto's, daar een zinnig antwoord op geven? Een zinnige richtlijn voor wat het mag kosten vind ik wat zo'n fiets op Marktplaats kan opbrengen. Er is genoeg aanbod van Koga Randonneurs om daar een indruk van de krijgen.
math schreef:
do 06 mar, 2025 15:17

Dat je op internet de benodigde onderdelen kunt kopen als je weet wat je moet hebben, is prachtig voor de doe-het-zelver. Porti-kosten worden dan gemakshalve maar weggelaten en ook dat je wel het goede gereedschap in huis moet hebben.
Ik denk niet dat de vragensteller dat heeft en ook dat hij er niet mee om kan gaan.
Ook met verzendkosten en wat speciaal gereedschap krijg je dat wel rond gerekend hoor.

Daarnaast lijkt het me voor een wereldfietser (want dat is nog steeds de insteek van dit forum toch?) wel handig als je een beetje zelfredzaam bent in het onderhoud en repareren van je fiets.
Berger schreef:
do 06 mar, 2025 15:47
math schreef:
do 06 mar, 2025 15:17

Ik denk niet dat de vragensteller dat heeft en ook dat hij er niet mee om kan gaan.
Ook met verzendkosten en wat speciaal gereedschap krijg je dat wel rond gerekend hoor.

Daarnaast lijkt het me voor een wereldfietser (want dat is nog steeds de insteek van dit forum toch?) wel handig als je een beetje zelfredzaam bent in het onderhoud en repareren van je fiets.
Precies, want de fiets is blijkbaar wel overal geweest maar heeft schijnbaar weinig liefde in de vorm van onderhoud gekregen. Het is als met elk apparaat of je onderhoud het of niet maar dan moet je niet gek opkijken als ze zeggen dat het niet meer de moeite is.
Berger schreef:
do 06 mar, 2025 09:39
Antonius schreef:
wo 05 mar, 2025 19:40
Ik kom nooit bij de fietsenmaker en als ik er wel kom ren ik gillend weg. Dat is dan met name door de hoeveelheid uren die ze rekenen voor simpele klusjes. Ketting, cassette, trapas, pedalen vervangen is toch niet veel werk? Daar doe ik in mijn schuurtje misschien een uurtje over. Laat staan in een uitgeruste werkplaats, door iemand die dat dagelijks doet...
Ik ren er niet gillend weg, koop er ook wel onderdelen en gun iedere vakman een belegde boterham. Wel vind ik het sleutelen zelf gewoon leuk en heb ik praktisch gezien hoogst zelden een fietsenmaker nodig. De fietsen in het gezin onderhoud ik met genoegen zelf. En als ik het gereedschap voor een klusje niet heb dan is dat een goed argument om weer een leuk stuk gereedschap aan te schaffen.
Dirk M

Als je in de buurt van Den Haag woont, wil ik je fiets wel gratis opknappen. Moet jij natuurlijk wel de onderdelen kopen.

Ik heb al het gereedschap in huis. Kan ik je ook nog iets leren.

Je kan ook bij Marten gerritsen een cursus volgen, kan je het er gelijk opzetten.

Mario
_Peter_ schreef:
do 06 mar, 2025 16:16
(...) Het is als met elk apparaat of je onderhoud het of niet maar dan moet je niet gek opkijken als ze zeggen dat het niet meer de moeite is.
Van een fietsenmaker verwacht ik in zo'n geval een schatting van de benodigde investering. Of die de moeite waard is maak ik vervolgens zelf wel uit.

Als het een fijne fiets is, en alleen een kwestie van achterstallig onderhoud, zou ik ook een stevig bedrag al gauw de moeite waard vinden, vermoed ik.

Alleraardigst aanbod van Mario, trouwens. :)
Opa vertelt, echter ben niet zo oud. Als broekie werkte ik bij de de fietsenmaker op de hoek. Een onderhoudsbeurt met poetsbeurt, glanswax van Gazelle die echt duur was. Althans dat vond mijn werkgever was 32,- voor een stadsfiets. Dat was gewoon inclusief alles. Dat was 15 jaar terug.

Familie bedrijf, alles ging per telefoon je kon zo binnenlopen tenzij je met een fiets van Decathlon aankwam zetten, die waren 3X niks toendertijd.
Dat doen ze geloof ik nog steeds zo. Altijd eerlijk en correct. Circa 30 fietsen in de showroom en dat was het zo ongeveer... Helemaal mooi. Inmiddels ook wel wat met de tijd meegegaan. Maar toch.

Nu zie je zaken die net zo groot als een Volkswagen dealer zijn. Met een giga aanbod tig manieren van communicatie. Betalingsmogelijkheden, een werkplaats met 4/5 man erin. Super natuurlijk maar dat kost ook gewoon geld. Vooral als je drie maanden van het jaar geen bal te doen hebt in de winter periode.

Daardoor zijn veel fietsenmakers de laatste jaren echt duur geworden. Bij zo,n zaak kost een beurt met poetsen 150,- en een uurloon van ruim 92,- waarbij men echt geen haast heeft.

En concurrentie is moordend en een zaak als Decathlon/internet/beunhazen/hobbyisten en wat allemaal meer. Ik snap echt soms niet waar ze zo,n zaak draaiende van houden.
supermario schreef:
do 06 mar, 2025 19:56
Dirk M

Als je in de buurt van Den Haag woont, wil ik je fiets wel gratis opknappen. Moet jij natuurlijk wel de onderdelen kopen.

Ik heb al het gereedschap in huis. Kan ik je ook nog iets leren.

Je kan ook bij Marten gerritsen een cursus volgen, kan je het er gelijk opzetten.

Mario
Ook een goed punt van Mario, in meer plaatsen zijn er overigens ook lokale buurt-initiatieven waarbij je zelf betaald voor de onderdelen en iemand anders je helpt met het repareren van oa je fiets, maar dat kan ook je haardroger of stofzuiger zijn.
Uren van een vakman in een goed uitgerust werkplaats hebben gewoon een prijs natuurlijk.

Maar 'onderdelen niet meer leverbaar' voor een fiets uit 2010 is dan natuurlijk onzin.
Als het frame en de wielen nog goed zijn is het de moeite waard om zo´n fiets uit het top-segment op te knappen.
Goedkoop is het echter niet, zeker niet als je het meeste door de fietsenmaker wilt laten doen. Maar zelf doen vraagt ook een extra investering in gereedschap en tijd. Reken op honderden euro's aan onderdelen en gereedschap. De vraag voor jou is: Trek je de geldbuidel en je overall aan, of trek je een nog grotere geldbuidel?
Huib2 schreef:
zo 09 mar, 2025 14:18
Reken op honderden euro's aan onderdelen en gereedschap.
Cassette € 20
Ketting € 18
Gereedschapsset € 75

:D
Shrek schreef:
zo 09 mar, 2025 16:43
...
Gereedschapsset € 75

:D
Screenshot_20250309-165811.png