Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met jerrycans als bagage tas? - Forum Wereldfietser

Ervaring met jerrycans als bagage tas?

‘k Ben al vaker foto’s tegen gekomen met fietstassen gemaakte uit jerrycans van plastic wat mij een uitstekend hergebruik leek van deze cans.
Twee broers uit Roemenië hebben dit idee naar een hoger level gebracht. https://rackhackers.com
Wie heeft ervaring met deze manier van bagage vervoer op de fiets en wil dit delen?
Leuk idee! Ziet er buitengewoon bruikbaar uit.
In de VS kom je vaker van dat soort hardcase panniers tegen. Volgens mij heb ik ook wel eens gebruikte latex-verf emmers zo in gebruik gezien. Hier een paar voorbeelden:
Hardcover pannier 3.jpg
Hardcover pannier 2.jpeg
Hardcover pannier 1.jpeg
Hallo,
Lijkt me aan de ene kant heel handig, maar ik denk ook dat het erg rammelt.
Groet, Petra.
Ik heb geen ervaring met dit soort fiets"tassen", maar vind ze enorm stoer uitzien.

Als ik naar de bevestiging met een snelspanner aan de onderkant kijk ziet die behoorlijk stevig uit. Als er iets rammelt dan is het hooguit dat wat in de tas zit.

Wat een punt van aandacht is, is de afwerking bij de gaatjes waar de beugels en straps zijn vastgemaakt. daar is kit nodig om de doorvoer van de schroefjes waterdicht te maken. Anders kan daar water naar binnen lekken. Dat is precies het euvel van mijn huidige Vaude Aqua tassen: het doek is absoluut waterdicht, maar op de bevestigingspunten van draagsysteem en gespen lekken de tassen. :shock:
Ruud-H schreef:
ma 17 feb, 2025 12:01
Als er iets rammelt dan is het hooguit dat wat in de tas zit.
Wat natuurlijk ook behoorlijk irritant kan zijn.
Dat ziet er inderdaad leuk uit!
Ik hoop dat ze UV-bestendig zijn en niet broos worden in de zon. Dat zou jammer zijn.
Spreek uit ervaring dat het plastics na verloop van tijd wil scheuren/broos word waar bevestiging punten zitten. Vooral bij flink wat gewicht! Enorm fijn als al je zooi ineens over straat heen knikkert op een heel druk kruispunt.

Dus let daar wel mee op als je zelf gaat knutselen, verder wel heel handig want praktische waterdicht. Je kan alles er zo in kieperen, klep erop en klaar. Zeker een leuke alternatief voor tassen.
Aniphys schreef:
ma 17 feb, 2025 13:25
Ik hoop dat ze UV-bestendig zijn en niet broos worden in de zon. Dat zou jammer zijn.
De meeste kunststof jerrycans zijn gemaakt van HDPE en laat dat nu net UV bestendig te zijn.
En de jerrycans zijn over de hele wereld te vervangen. Het hang- en sluitwerk verwacht ik een lange levensduur te hebben en herbruikbaar te zijn.
Ook handig voor dagtochtjes. Heb je meteen de correcte afvalbakken mee voor de schillen (de groene) en de dozen (de blauwe) voor na het aangenaam verpozen. :D