En jij weer bedankt voor je reactie. Zo kan er dus een gesprek ontstaan waar mogelijkerwijs waardevolle ervaringen kunnen worden uitgewisseld, en vragen beantwoord. Hebben andere geïnteresseerden misschien ook wat aan.
De genoemde dealer ziet het verkeerd. Ook in de 'oude' configuratie met het neoMMI 20c display kun je de mate van ondersteuning
zelf instellen. Enige punt is dat het alleen met een Android app kan, dus als je een iPhone hebt, moet je even iemand regelen die dat voor je op zijn Android foon voor je doet. In principe is het even uitvogelen wat voor jou lekker werkt, maar daarna hoef je die instelling ook niet meer te veranderen.
Het wordt genoemd op de site van Neodrives, maar blijkbaar niet in de Engelstalige versie; hier kun je erover lezen, onder de titel;
neodrives App smartConnect Z20
Waarbij ik moet aantekenen dat ik niet kan checken of alles nog actueel is; hij is iig nog te downloaden op
Google Play.
Maar ik zou zeker kiezen voor het nieuwere simplyMMI systeem. Dat is zonder dat display, wat absoluut een heel mooi ding was; ik was er erg blij mee. Maar ze zijn niet voor niks naar display-loos gegaan; de betrouwbaarheid van het systeem neemt sterk toe. Er waren toch teveel problemen bij langdurige blootstelling aan harde regen, begreep ik. Zelf ook die ervaring mee gehad.
Voor de nieuwe simplyMMI is een Android én iOS app, die mooier is dan smartConnect app, met veel meer instelmogelijkheden. Voor de gewone snelheids- en afstandsmeting gebruik ik mijn foon niet, en heb ik een simpel Sigma fietscomputertje (BC 14.0 WL) gemonteerd. Er is trouwens ook een systeem van Sigma welke het Neodrives van je fiets verbind met hun computer. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar lees maar eens:
https://sigma.bike/nl/e-bike-compatibility-neodrives/
Ziet er mooi uit, maar maakt je gehele systeem ook weer ingewikkelder.
Over de mate van ondersteuning ben ik het met je eens; de standaard instelling van Neodrives is 20-40-60-80-100% (percentage van het maximale mogelijke motorvermogen), en ik vond 20% al teveel ondersteuning. Daarom was ik ontzettend blij dat het zelf was in te stellen met een app, op een gegeven moment. Twee vliegen in één klap: een fijne, subtiele ondersteuning waarbij je voornamelijk zelf fietst en inspant, en een forse accuduur toename. Ik kan nu altijd makkelijk toe aan één acculading op een fietsdag, ook in heuvel- of bergachtig terrein. Een keer werd het krap: toen ik 125 km moest afleggen over een prairie met zeer harde tegenwind. Stoempen was het! Toen zou iets meer ondersteuning lekker zijn geweest, maar met standje 2 of meer zou ik op het eind met een lege accu hebben gezeten, en dat zou wel heel onwenselijk zijn geweest. Overigens heeft mijn buddy-van-de-dag toen gewoon een pick-up truck aanhouden en is opgestapt
Laat maar horen als je nog vragen of opmerkingen hebt.