Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen gevraagd met Neodrive z20 - Forum Wereldfietser

Ervaringen gevraagd met Neodrive z20

Goedendag,

Is er iemand die ervaringen wil delen van fietsen met een Neodrive z20 motor? Ik oriënteer mij op een Santos met pinion en achtermotor. Ben benieuwd naar wat als plus en wat als min wordt beschouwd. Wat de actieradius is ( men schrijft 150km op een 730kwh accu; is dat reeël?).
Zijn er ook fietsers die tweede achterwiel hebben, zodat ze de fiets zonder motor en accu mee kunnen nemen naar verre oorden (lees vliegtuig)?


Groet
Christel
hoeksie schreef:
za 25 jan, 2025 18:56
Goedendag,

Is er iemand die ervaringen wil delen van fietsen met een Neodrive z20 motor? Ik oriënteer mij op een Santos met pinion en achtermotor. Ben benieuwd naar wat als plus en wat als min wordt beschouwd. Wat de actieradius is ( men schrijft 150km op een 730kwh accu; is dat reeël?).
Zijn er ook fietsers die tweede achterwiel hebben, zodat ze de fiets zonder motor en accu mee kunnen nemen naar verre oorden (lees vliegtuig)?


Groet
Christel
Zou de Z20 motor efficiënter zijn dan een Bosch middenmotor? Ik vermoed dat 150km zou moeten kunnen maar dan alleen op de lichtste ondersteuningsstand.

Ik denk dat vliegtuigmaatschappijen alleen problemen hebben met de accu's, niet met een elektromotortje dus een extra wiel lijkt me niet nodig. Ik heb nog jarenlang gevlogen met fietsaccu's maar nu zijn ze verboden bij álle maatschappijen helaas.
Ik heb met zo'n configuratie (wel met Pinion P1.18) zo'n 33k km opzitten, voornamelijk verharde wegen, en 'medium' hoeveelheid reis-bagage.

Ben erg tevreden, en kan geen nadelen benoemen. Behalve dan dus dat je met een accu niet mag vliegen, dat geeft enkele beperkingen. Het geheel is ook een beetje looiig dus even snel optillen en de trap mee oplopen is wat meer een uitdaging. Doe het overigens wel.
Ik heb een keer een gebroken riem gehad, en er is eens een spaak-flens op de motor afgebroken. Verder enkel een paar lekke banden, dus wat mij betreft een zeer betrouwbaar geheel.
Wel is de nieuwe simplyMMI (Man Machine Interface) een verbetering boven de oude neoMMI 20c, want het afneembare display was weliswaar erg mooi, maar was wel enigszins gevoelig voor vocht. Hoe minder onderdelen, hoe kleiner de kans op storingen, en met die simplyMMI hebben ze dat aardig voor elkaar.

Ik heb er een oudere versie van een accu op zitten (niet ingebouwd); 612 Wh en op een 2e accu die ik bezit zie ik zelfs maar 576 Wh staan. Ik gebruik de SimplyRide app van Neodrives, en heb de ondersteuning op 5, 10, 25, 50 en 100% ingesteld. Meestal fiets ik in stand 1, soms in stand 2; vind ik voldoende ondersteuning. En dan kan ik met deze accu makkelijk 150 km maken, maar soms zou ik ook tot 220+ km of zo kunnen komen. Genoeg dus voor een dagtrip voor mij. Als je een rustigere fietser bent kun je dus best 2 dagen fietsen zonder tussendoor te laden. Zeker als je een accu met meer capaciteit hebt dan die van mij.

De regeneratie (bergaf opladen) vind ik matig werken. Op zich kun je zo na een langere beklimming bij dito afdaling 15% lading terugwinnen, maar het regenereren stopt boven de 40 km/u (zal wel vanwege de hitteontwikkeling zijn) en loopt gradueel af richting die 40. Dus je moet aardig bijremmen om goed te kunnen laden. Ga liever wat harder naar beneden, op een goed wegdek. Maar op zich is het wel mooi dat je dan remt op de motor, dat gaat eigenlijk wel heel mooi.
Ik gebruik het dus alleen als ik denk dat ie die 15% nodig ga hebben, en dat is eigenlijk zelden het geval.

Wat wil je nog meer, of precies weten?
Hi Flix,

Deze post had ik dus gemist. Dankjewel voor het delen van je ervaring. Ik heb vandaag proefgereden op zowel een fiets met pendix, als op een neodrives. Mijn voorkeur ligt lichtjes bij de pendix. Voelt voor mij ‘lichter’ fietsen en is meer als steuntje in de rug wanneer nodig ipv volledig e ondersteuning. Maar als ik jouw post zo lees dan is het duwtje-in-de-rug ook mogelijk bij Neodrives. Wat ik van de dealer begreep, is dat je deze verdeling bij het oude display niet zelf kunt instellen/wijzigen, maar dat de dealer dat kan doen. Wat ik ook begreep is dat je het oude display kunt vervangen voor de nieuwere versie met bluetooth.
En jij weer bedankt voor je reactie. Zo kan er dus een gesprek ontstaan waar mogelijkerwijs waardevolle ervaringen kunnen worden uitgewisseld, en vragen beantwoord. Hebben andere geïnteresseerden misschien ook wat aan.

De genoemde dealer ziet het verkeerd. Ook in de 'oude' configuratie met het neoMMI 20c display kun je de mate van ondersteuning zelf instellen. Enige punt is dat het alleen met een Android app kan, dus als je een iPhone hebt, moet je even iemand regelen die dat voor je op zijn Android foon voor je doet. In principe is het even uitvogelen wat voor jou lekker werkt, maar daarna hoef je die instelling ook niet meer te veranderen.
Het wordt genoemd op de site van Neodrives, maar blijkbaar niet in de Engelstalige versie; hier kun je erover lezen, onder de titel; neodrives App smartConnect Z20
Waarbij ik moet aantekenen dat ik niet kan checken of alles nog actueel is; hij is iig nog te downloaden op Google Play.

Maar ik zou zeker kiezen voor het nieuwere simplyMMI systeem. Dat is zonder dat display, wat absoluut een heel mooi ding was; ik was er erg blij mee. Maar ze zijn niet voor niks naar display-loos gegaan; de betrouwbaarheid van het systeem neemt sterk toe. Er waren toch teveel problemen bij langdurige blootstelling aan harde regen, begreep ik. Zelf ook die ervaring mee gehad.

Voor de nieuwe simplyMMI is een Android én iOS app, die mooier is dan smartConnect app, met veel meer instelmogelijkheden. Voor de gewone snelheids- en afstandsmeting gebruik ik mijn foon niet, en heb ik een simpel Sigma fietscomputertje (BC 14.0 WL) gemonteerd. Er is trouwens ook een systeem van Sigma welke het Neodrives van je fiets verbind met hun computer. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar lees maar eens: https://sigma.bike/nl/e-bike-compatibility-neodrives/
Ziet er mooi uit, maar maakt je gehele systeem ook weer ingewikkelder.

Over de mate van ondersteuning ben ik het met je eens; de standaard instelling van Neodrives is 20-40-60-80-100% (percentage van het maximale mogelijke motorvermogen), en ik vond 20% al teveel ondersteuning. Daarom was ik ontzettend blij dat het zelf was in te stellen met een app, op een gegeven moment. Twee vliegen in één klap: een fijne, subtiele ondersteuning waarbij je voornamelijk zelf fietst en inspant, en een forse accuduur toename. Ik kan nu altijd makkelijk toe aan één acculading op een fietsdag, ook in heuvel- of bergachtig terrein. Een keer werd het krap: toen ik 125 km moest afleggen over een prairie met zeer harde tegenwind. Stoempen was het! Toen zou iets meer ondersteuning lekker zijn geweest, maar met standje 2 of meer zou ik op het eind met een lege accu hebben gezeten, en dat zou wel heel onwenselijk zijn geweest. Overigens heeft mijn buddy-van-de-dag toen gewoon een pick-up truck aanhouden en is opgestapt ;-)

Laat maar horen als je nog vragen of opmerkingen hebt.👍🏻
Ik zie dat er ook in de applestore een app beschikbaar is ‘neodrives smart connect’. Is dat de app waar je het over hebt?
Nee, dat is een app waar je verder niks aan hebt. Alleen voor de Z15 en niet de Z20, geloof ik. Maar iig valt er niks mee in te stellen aan het systeem.
Misschien interessante aanvulling want sinds deze week bied Neodrives ook een optie voor een display in combinatie met de eerder genoemde Simply Remote.

Onder de naam Simply Display kun je deze bij aanschaf of achteraf toevoegen aan de Simply remote.

De Neodrives Simply Display kun je voor een groot deel naar wens configureren dus je kunt ervoor kiezen alleen te tonen wat je zelf belangrijk vind.

Leuk is dat hij uitgebreid bijhoud wat je dagelijks hebt gereden en verbruikt en ook toont per rit.

Een andere optie is een telefoonhouder op je stuur en alles gewoon via de app volgen..
IMG_7487.jpeg
Simply Remote
Ik heb uiteindelijk toch gekozen om met Pendix te gaan rijden. Heb mijn fiets een Koga WTS classic signature (derailleur) gekocht in Apeldoorn en gisteren bij Peereboom om laten bouwen met Pendix en een 500 watt accu. Zij hebben een accuslee aangepast waardoor de 500watt accu ook in een kleiner mixed frame past.
Vandaag maar eens lekker een stuk proeffietsen.