Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Bodensee en route Bodesee-Konigsee - Forum Wereldfietser

Rondje Bodensee en route Bodesee-Konigsee

Wij willen in 2025 (juni) de Bodensee-Konigsee-route fietsen. Die is ongeveer 420 km, voor ons dik een week. Naar de Bodensee fietsen is ongeveer 500 (snel gepland via TopoGPS). Dan zouden we dus voor heen en terug op bijna 2000 km komen, teveel voor ons vakantietempo (400 km per week gemiddeld, en we weten nog niet of we 3 of 4 weken weg kunnen)

We zijn nu aan het kijken naar met de auto naar de Bodensee, daar auto achterlaten (bij een camping waar we 1-2 nachten blijven), dan rondje Bodensee (220 km ongeveer, 3-4 dagen) evt verlengen met omweg via Liechtenstein (land nog niet eerder bezocht, dus altijd leuk, 1-2 dagen) daarna route Bodensee-Konigsee (8-9 dagen) en trein met fietsen terug naar Bodensee (1 dag) . Daar weer 1-2 nachten blijven voor we weer naar huis rijden.

Met de reis vanuit NL en weer terug betekent dat max 22 dagen totaal, dus meer dan voldoende tijd voor pech- of rustdagen, ook bij 3 weken vakantie. (Weekenden voor en na de vakantiedagen meegerekend)

Als 4 weken mogelijk is, dan denken we erover om een zelfgeplande route terug te fietsen van de Konigsee naar Bodensee. Behalve als er een alternatieve mooie route bestaat, dat scheelt plannen.
Dan plannen we het rondje Bodensee aan het eind ipv het begin, dat geeft meer zekerheid voor op tijd terug zijn.

Vragen:
Ervaringen met beide bestaande routes? We willen in juni gaan fietsen. Natuurlijk kopen we dan de bijbehorende routeboekjes. Ik heb de Europafietsers-pagina met de Bodensee-Konigsee-route al bekeken.

Nou ja, alle tips welkom dus. Alvast dank!
Campinggarten Wahlwies, D-78333 Stockach-Wahlwies is een mooie camping als uitgangspunt. Fiets en trein zijn gratis in het gebied als je er kampeert/overnacht.
Fietstoute langs Bodensee is redelijk vlak en bewegwijzerd, daarom heen is het heuvelachtig maar rustiger
Ik heb vorig jaar (stukken van) beide routes gefietst als onderdeel van een langere reis.

Bodensee:
-Zuidkant: hier fietste ik eind april. Ik kwam vanuit het westen, vanuit de richting Schaffhausen, langs de Rijn. Doorgefietst tot onder Bregenz. Ik vond het niet het meest spectaculaire stuk van mijn reis; maar het fietste wel lekker door. Overnachten deed ik op een camping in Kreuzlingen, waar ze erg mooie grasveldjes hadden voor tentjes. Hier was het gezellig druk. Volgende nacht op een camping vlakbij St. Margrethen gestaan. Deze camping was een beetje troosteloos, en ik werd met mijn tent ook geparkeerd op een bemodderd stuk gras naast een garage :roll:

-Noordkant: Hier fietste ik pas begin juli; en ik fietste hier van oost naar west. Ik kwam vanaf de Rijn uit de richting Liechtenstein (zo'n beetje hele rijnroute is dikke vette aanrader trouwens, gewoon tot aan Andermatt doorfietsen zou ik zeggen). Ook de noordkant van de Bodensee vond ik niet extreem tof ofzo; nadeel nu was ook dat het overal extreem druk was. Een camping vinden was wat moeilijker, uiteindelijk op een camping in Hagnau uitgekomen. Hier zeiden ze altijd plek te hebben voor fietsers, en volgens konden ze dat wel waarmaken. Nadeel was wel dat het erg druk was met veel feestvierders, dus ik was blij met mijn oordoppen :)

Na de Bodensee oostwaarts over de Bodensee-koningsee route:
-Best grote stukken over deze route gefietst door de Allgau, iig tot aan Garmisch partenkirchen via de Grosser Alpsee en Immenstadt, al ben ik er her en der ook wel vanaf gegaan. Dit stuk van de route was een hoogtepunt van de reis; prachtige bergen daar in de Allgau :) Nadeel: je krijgt het niet voor niks, het is hier stevig klimmen en met serieuze klimpercentages in de dubbele cijfers.
JanH schreef:
vr 22 nov, 2024 09:16
Is de fietsbus een optie? https://cycletours.nl/fietsbussen/ooste ... enz/#c1422
Ik heb even snel gekeken, maar zie dat me dat met 2 heen en weer meer dan 800 euro zou kosten. Dat is met ons oude zuinige autootje toch een heel stuk goedkoper…
hans56 schreef:
vr 22 nov, 2024 10:53
Campinggarten Wahlwies, D-78333 Stockach-Wahlwies is een mooie camping als uitgangspunt. Fiets en trein zijn gratis in het gebied als je er kampeert/overnacht.
Fietstoute langs Bodensee is redelijk vlak en bewegwijzerd, daarom heen is het heuvelachtig maar rustiger
Dank je, die camping zullen we onthouden.
Polariteit schreef:
vr 22 nov, 2024 11:33
Ik heb vorig jaar (stukken van) beide routes gefietst als onderdeel van een langere reis.

Bodensee:
-Zuidkant: hier fietste ik eind april. Ik kwam vanuit het westen, vanuit de richting Schaffhausen, langs de Rijn. Doorgefietst tot onder Bregenz. Ik vond het niet het meest spectaculaire stuk van mijn reis;
8<
Na de Bodensee oostwaarts over de Bodensee-koningsee route:
-Best grote stukken over deze route gefietst door de Allgau, iig tot aan Garmisch partenkirchen via de Grosser Alpsee en Immenstadt, al ben ik er her en der ook wel vanaf gegaan. Dit stuk van de route was een hoogtepunt van de reis; prachtige bergen daar in de Allgau :) Nadeel: je krijgt het niet voor niks, het is hier stevig klimmen en met serieuze klimpercentages in de dubbele cijfers.
Dat is voor ons ook een afweging; het mooiste/zwaarste stuk aan het eind, maaar dat geeft wat minder speling in de planning. Als we beginnen met de BS-KS route, paar dagen Salzburg en trein terug, weten we hoeveel dagen we rond de Bodensee kunnen doorbrenge voor we weer aar huis moeten. Anndersom zijn we bij de BS-KS route meer gebonden aan tijd…