Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht trappende fiets voor enkelprothese - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Licht trappende fiets voor enkelprothese

Als eerste lees ik dat je lichter wilt trappen; dan zou mijn advies zijn; neem een een groter achterkransje en/of een kleiner voorblad op jouw huidige fiets met Rohloff.
Tja je kunt wel lichter blijven vertanden; het fietsen wordt er niet leuker op, je gaat vooral langzamer.

In plaats daarvan is een mooi alternatief voor een >30kg Rohloff fiets een voor de hand liggende gedachte.
@allen
Alvast bedankt voor jullie nuttige bijdragen.

Samenvattend zit ik nog met onderstaande vragen.

Versnellingsgroep Cues vs Deore?
Ik ben bij Cues en Deore er nog niet helemaal uit, maar zie wel dat eenzelfde merk/type fiets eerder werd geassembleerd met Deore onderdelen en nu aangeboden wordt met Cues onderdelen. Een Cues 6000 zou dan in de zelfde lijn en kwaliteit moeten liggen als een Deore, en voldoende kunnen zijn voor mijn noden, klopt dit?

Aantal versnellingen?
Stel dat ik moet kiezen tussen 1x9, 1x10 en 1x11v. Is dan een Cues 1x11v een betere keuze te tov 3x9 versnelling?

Merk/type schijfremmen?
In mijn zoektocht kom ik zowel remschijven van Shimano als Tektro tegen. Zo zie ik bv een goed samengestelde fiets met Deore versnellingsgroep, maar dan met schijfremmen van het merk Tektro. Moet ik Tektro dan eerder links laten liggen bij eenzelfde fiets maar dan met Shimano remmen?

Welke type schijfremmen zou minimaal moeten voldoen voor mijn gebruik in de randstand bij een eventule noodstop. Men komt best wel wat tegen in het dagelijks verkeer, en wil dus ongeacht het weer op mijn remafstand kunnen rekenen.

Wielmaat/banden?
Maakt de wielmaat 26 vs 27,5 vs 28 ook veel uit in de keuze van een lichtlopende fiets?
Een Kona Dew Deluxe heeft een wielmaat 27,5" met als band 650x47c
De breedte van de banden is me al duidelijk geworden.

Naafdynamo/verlichting?
Een naafdynamo is na alles nog eens overlopen te hebben niet echt een must meer, als dit het gewicht en prijs kan drukken.
Verlichting op een batterij is voor mij ook prima.
RianGeenen schreef:
za 02 nov, 2024 17:58
Ik ga toch even 1 overweging/ervaring toevoegen: in tijden van mindere gezondheid had ik regelmatig dat ik te laat terugschakelde met een derailleurfiets. Waardoor ik dan, om te kunnen schakelen, toch even wat zwaarder rond moest draaien. Er zijn dagen dat dat serieus zeer doet. Met een naafversnelling kan ik dan toch stilstaand of zonder trappen naar een lichtere versnelling.
Ik snap je punt hoor. Uit praktijkervaring merk ik echter dat het eerder de uitzondering is dan de regel.
Bovendien trap naaf-versnelling de gehele rit zwaarder, en is een lekke band wisselen bij een naaf lastiger tov een derailleur.
Mic schreef:
vr 01 nov, 2024 00:27
Lichtgewicht helpt vooral bij het dragen van je fiets. Tip: Sensa travel speed lite, 30v, 12,5kg.
Helaas is deze licht dragende fiets enkel vanaf maat 56 te verkrijgen. Met mijn lengte van 1.72m zal deze te groot zijn.
Je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat de keuze tussen Deore en Cues alleen bepaald wordt op grond van bedrijfseconomische motieven.
Daarnaast: alles wat op gerenommeerde merken fietsen gemonteerd wordt is goed.
Koop vooral een fiets die weinig weegt en - nog belangrijker - die goed zit, zodat je energie op de meest efficiënte wijze in beweging omgezet wordt.
Grandonneur schreef:
zo 03 nov, 2024 21:41
Tja je kunt wel lichter blijven vertanden; het fietsen wordt er niet leuker op, je gaat vooral langzamer.

In plaats daarvan is een mooi alternatief voor een >30kg Rohloff fiets een voor de hand liggende gedachte.
Wij hebben de idworx All Rohler in de VVL versie (Vakantiefietser Very Light) en die weegt slechts 14,25 kilo. Exclusief voordrager en slot. Maar wel Rohloff, riem, SON, Tubus achterdrager etc.
Ik ga toch nog 1 keer 2 onderdelen uit je vraag samenvoegen, daarna laat ik het los. Je wilt schijfremmen voor noodstops, dan moet je daarna in een zware versnelling wegrijden met een derailleur.

Als je na alle overwegingen zeker bent van een derailleurfiets is een gravelbike met spatborden en bagagedrager een overweging.
Een Cube Nuroad Race FE weegt 12 kilo.
Idworx rapid one, 10 kilo met drager, recht stuur en spatborden.
Topicstarter heeft een budget van ongeveer 1500,- ....
Als je Rohloff naaf niet licht genoeg trapt, dan rest maar een ding: een hulpmotor.
Topicstarter schrijft in de openingspost expliciet geen ebike te zoeken, maar een fiets die eenvoudig op de schouder gedragen kan worden.
.....
Moris schreef:
ma 04 nov, 2024 09:56
Aantal versnellingen?
Stel dat ik moet kiezen tussen 1x9, 1x10 en 1x11v. Is dan een Cues 1x11v een betere keuze te tov 3x9 versnelling?
Nee. Daarvoor moet je het aantal mogelijke combinaties vergelijken.

Stel je koopt een fiets met 1x11v. Er zit één voorblad op van 40 tanden. De 11sp cassette heeft de volgende vertanding : 11-13-15-17-20-23-26-30-34-39-45. Je achterband is 38-622, dwz een omtrek van ongeveer 218 cm. Dan kun je kiezen uit een verzet van achtereenvolgens : 792 - 671 - 581 - 513 - 436 - 379 - 335 - 256 - 224 - 194 cm

Nu een fiets met 2x10v. Er zitten twee voorbladen op van bv. 46 en 30 tanden. De 10sp cassette heeft als vertanding 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32. Met dezelfde achterband krijg je dan de volgende keuzes.
Op het grote blad : 911 - 836 - 716 - 627 - 557 - 456 - 401 - 358 - 313 cm
Op het kleine blad : 595 - 545 - 467 - 409 - 363 - 327 - 297 - 262 - 234 - 204 cm
Sommige combinaties rijden minder goed omdat de ketting erg scheef staat, maar ruwweg krijg je anderhalf keer meer verzet keuzes dan bij een enkel voorblad.

Je mag zelf deze exercitie doen voor een 3x9v.
Ik vermoed dat je het beste af bent met een 2x10v combinatie ; 3x9v is meer iets voor fietsen in de bergen.

Wielmaat/banden?
Maakt de wielmaat 26 vs 27,5 vs 28 ook veel uit in de keuze van een lichtlopende fiets?
Een Kona Dew Deluxe heeft een wielmaat 27,5" met als band 650x47c
26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.
math schreef:
wo 06 nov, 2024 21:40
26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes.
Dat is, het spijt me, wel heel simpel gesteld. Hier spelen drie zaken.
1. 26 inch is een heel oude, antieke is beter, nominale aanduiding, geen maat dus. De maten die hier mee werden aangeduid omvatten liefst 4 totaal verschillende, te weten: 559, 571, 584 en 590mm. Deze banden resp. velgen zijn absoluut niet uitwisselbaar. Maten kun je meten!
2. De aanduiding 27,5 inch heeft nog niet eens een historie, het is een marketing kreet. Met 27,5 inch wordt de maat 584mm bedoeld en is nog heel courant en zeker niet beperkt tot mountainbikes. Veel weghybrides worden ermee uitgerust, zoals genoemde Kona Dew.
3. De maat 559mm (26 inch aanduiding) lijkt inderdaad steeds minder toegepast te worden en daardoor komen er ook minder passende kwaliteitsbanden op de markt. Uitzondering: in de USA voor Fatbikes, maar dan wel minstens 100mm breed. Eigenlijk alleen bedoeld voor rijden over dikke pakken sneeuw. Niet te verwarren met de fatbike-hype in Nederland.

Om het bij de mm maten (volgens ETRTO) te laten: 28" = 622mm diameter van de velg, respectievelijk binnendiameter van de buitenband.
Ik heb zelf twee fietsen met 26" wielen en twee fietsen met 27.5" wielen. Ik weet uit eigen ervaring wat ik schreef. Kijk zelf eens bij enkele leveranciers welke bandenkeuze je hebt, bv. bij 27.5" als je de banden van de Kona Dew te breed vindt.

En als de topicstarter iets vraagt over inchmaten, ga ik geen lesje afsteken over ETRTO.
math schreef:
wo 06 nov, 2024 21:40
Stel je koopt een fiets met 1x11v. Er zit één voorblad op van 40 tanden. De 11sp cassette heeft de volgende vertanding : 11-13-15-17-20-23-26-30-34-39-45. Je achterband is 38-622, dwz een omtrek van ongeveer 218 cm. Dan kun je kiezen uit een verzet van achtereenvolgens : 792 - 671 - 581 - 513 - 436 - 379 - 335 - 256 - 224 - 194 cm

Nu een fiets met 2x10v. Er zitten twee voorbladen op van bv. 46 en 30 tanden. De 10sp cassette heeft als vertanding 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32. Met dezelfde achterband krijg je dan de volgende keuzes.
Op het grote blad : 911 - 836 - 716 - 627 - 557 - 456 - 401 - 358 - 313 cm
Op het kleine blad : 595 - 545 - 467 - 409 - 363 - 327 - 297 - 262 - 234 - 204 cm
Sommige combinaties rijden minder goed omdat de ketting erg scheef staat, maar ruwweg krijg je anderhalf keer meer verzet keuzes dan bij een enkel voorblad.

Je mag zelf deze exercitie doen voor een 3x9v.
Ik vermoed dat je het beste af bent met een 2x10v combinatie ; 3x9v is meer iets voor fietsen in de bergen.

26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.
Bedankt voor je bovenstaande toelichting die ik meeneem.

In verband met betere verkrijgbaarheid van de wielmaat, kies ik dus best voor een 28" wielmaat ipv 27,5"
Verder is het is niet bepaald gemakkelijk om een lichttrappende (stads)fiets te zoeken met wat bredere banden of waar je nadien bredere banden kan plaatsen.

Wat betreft de zithouding neem ik onderstaande mooie fiets even als voorbeeld.
Kan ik deze fiets met een te sportieve houding voor de stad, nadien aanpassen door de stuurpen (a-head) te vervangen mbt een rechtere houding. De vraag is of dit de geometrie van de fiets niet teveel wijzigt waardoor de fiets niet fijn meer fiets?

Fiets is voorzien van Shimano Cues 11-speed, schijfremmen Tektro en 28" banden (700x38) en weegt 12,9 kg.
Afbeelding
Jan Janssen verkoopt 2 modellen rond je budget die je aan kunt passen: stuurpen, stuur, banden, groepset, batterij verlichting of dynamo.

https://www.janjanssen.nl/fiets/venture/
Of de transalpine. Er zit een dealer in Antwerpen, daar kan je misschien wel proefrijden.
In deze kun je alle parameters kwijt en op verschillende manieren de verschillen zien

https://gear-calculator.com/
Moris schreef:
do 07 nov, 2024 08:18
math schreef:
wo 06 nov, 2024 21:40
Stel je koopt een fiets met 1x11v. Er zit één voorblad op van 40 tanden. De 11sp cassette heeft de volgende vertanding : 11-13-15-17-20-23-26-30-34-39-45. Je achterband is 38-622, dwz een omtrek van ongeveer 218 cm. Dan kun je kiezen uit een verzet van achtereenvolgens : 792 - 671 - 581 - 513 - 436 - 379 - 335 - 256 - 224 - 194 cm

Nu een fiets met 2x10v. Er zitten twee voorbladen op van bv. 46 en 30 tanden. De 10sp cassette heeft als vertanding 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32. Met dezelfde achterband krijg je dan de volgende keuzes.
Op het grote blad : 911 - 836 - 716 - 627 - 557 - 456 - 401 - 358 - 313 cm
Op het kleine blad : 595 - 545 - 467 - 409 - 363 - 327 - 297 - 262 - 234 - 204 cm
Sommige combinaties rijden minder goed omdat de ketting erg scheef staat, maar ruwweg krijg je anderhalf keer meer verzet keuzes dan bij een enkel voorblad.

Je mag zelf deze exercitie doen voor een 3x9v.
Ik vermoed dat je het beste af bent met een 2x10v combinatie ; 3x9v is meer iets voor fietsen in de bergen.

26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.
Bedankt voor je bovenstaande toelichting die ik meeneem.

In verband met betere verkrijgbaarheid van de wielmaat, kies ik dus best voor een 28" wielmaat ipv 27,5"
Verder is het is niet bepaald gemakkelijk om een lichttrappende (stads)fiets te zoeken met wat bredere banden of waar je nadien bredere banden kan plaatsen.

Wat betreft de zithouding neem ik onderstaande mooie fiets even als voorbeeld.
Kan ik deze fiets met een te sportieve houding voor de stad, nadien aanpassen door de stuurpen (a-head) te vervangen mbt een rechtere houding. De vraag is of dit de geometrie van de fiets niet teveel wijzigt waardoor de fiets niet fijn meer fiets?

Fiets is voorzien van Shimano Cues 11-speed, schijfremmen Tektro en 28" banden (700x38) en weegt 12,9 kg.
Afbeelding
Even over zithouding minder sportief maken is zeker mogelijk. Gebruik hier voor veelal Promax/Ergotech stuurpennen. De Promax zijn fijn verstelbaar zonder gereedschap. Let wel dat je soms kabels mag gaan vernieuwen/verlengen met interne routering soms een vervelende klus.

Heb zelf een aangepaste Rabeneick TS3 als stadsfiets. Eigenlijk gewoon een alu VSF.
Update!
Intussen heb ik mijn keuze beperkt tot het zelf samenstellen van een fiets van Jan Janssens of Velo De Ville, en liefst met een versnellingsgroep single speed 1x11 / 1x12V. Reden; helaas geen enkele kant- en klare fiets te vinden wat aan mijn behoeften voldoet.

De keuze zou een stockmodel van Velo De Ville met een Deore XT 1x12v groep kunnen worden of een nieuwe nog samen te stellen fiets uit de Cues groep, met als versnellingsgroep een Cues U8000 1x11V.

Als wielmaat heb ik gekozen voor 28" wegens betere verkrijgbaarheid van asfaltbanden (ETRTO 622), zodat ik de meegeleverde banden makkelijk kan wijzigen naar Schwalbe Marathon Almotion 42-622. Bij Jan Jansens zie ik dat men standaard Vittoria Urbano Rigid Flex banden levert, zijn deze goed of kan ik deze ook beter vervangen naar Almotion?

Het gaat over de volgende onderstaande samen te stellen fietsen.

Jan Janssens
Mijn keuze in frame en uitvoering bij Jan Janssens, valt vanwege de bredere bandenmaat en 1x11v voor een stadsfiets op de Transalpine.

Transalpine: Hybride 16,4kg
https://www.janjanssen.nl/fiets/transal ... 13105b7e4e
- Bandenmaat 40-622)
- Verkrijgbaar als 1X11v, helaas geen info om welk merk/type het hier gaat?
- Geen naafdynamo
- Verlichtingsset op batterij.

Venture: Sport hybride fiets 12,8kg
- Breedste bandenmaat 32-622 en valt dus als stadsfiets en slechte paden af.

Millenium: Travelbike 15,8kg
- Bandenmaat 42-622
- Ook verkrijgbaar als uni-sex frame, vind ik persoonlijk een meerwaarde
- Helaas niet verkrijgbaar in single 1x11v, enkel als 1x10v Cues U6000


Velo De Ville
Mijn keuze in frame en uitvoering bij Velo De Ville, gaat naar A400 of de L200.
Ik zie dat de L200 een stuk goedkoper uitkomt, maar kan niet precies achterhalen wat de reden hiervoor is? De L400 valt vanwege de wielmaat 27,5" af.

L200: Sport Light (17kg)
- Frame ook verkrijgbaar in unisex
- 28” voor banden maximaal tot 40-622
- Schijfremmen Shimano MT200
- Naafdynamo Shimano DH3D37 QR
- Koplamp B&M 35 Lux
- Achterlicht: Axa Juno
- Versnellingsgroep 1x11v Cues U8000

A400: Allround (17kg)
- Frame ook verkrijgbaar in unisex
- 28” banden tot maximaal tot 50-622, ik verkies 42-622
- Schijfremmen Shimano MT200
- Naafdynamo Shimano DH3D37 QR
- Koplamp B&M 35 Lux
- Achterlicht: Axa Juno
- Versnellingsgroep 1x11v Cues U8000
Moris schreef:
ma 18 nov, 2024 13:33
Update!
Intussen heb ik mijn keuze beperkt tot het zelf samenstellen van een fiets van Jan Janssens of Velo De Ville, en liefst met een versnellingsgroep single speed 1x11 / 1x12V.
Goede keuze. Single speed is slechts 1 versnelling! Wat jij bedoelt heet one by eleven (11v) , resp. one by twelve (12v)
Overigens: Trek en Kona biedt die one by mogelijkheden wel. Voorbeeld:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... rCode=grey
sjefke schreef:
ma 18 nov, 2024 14:24
Goede keuze. Single speed is slechts 1 versnelling! Wat jij bedoelt heet one by eleven (11v) , resp. one by twelve (12v)
Overigens: Trek en Kona biedt die one by mogelijkheden wel. Voorbeeld:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... rCode=grey
Trek heeft helaas als aangeklede fiets geen 1x11 of 12v in hun gamma.
Kona Deluxe Dew biedt wel een 1x11v aan, maar helaas zonder bagagedrager en met bandenmaat 650x47c.