Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht trappende fiets voor enkelprothese - Forum Wereldfietser

Licht trappende fiets voor enkelprothese

Vanwege een enkelprothese ben op zoek naar een licht trappende fiets (geen e-bike) om enigszins mijn conditie wat op peil te houden door mijn verplaatsingen binnen de randstad te doen. En die ik eenvoudig op mijn schouder kan dragen om enkele treden te dragen om de fiets veilig te stallen.

Bedoeling is om de enkelprothese niet al te zwaar te belasten door te fietsen met een licht lopende fiets/cadans. Het gaat om afstanden van gemiddeld 7 à 8 km.

In eerste instantie was ik op zoek naar een onderhoudsvriendelijke fiets met alfine naaf en riem, maar daar ben ik intussen van afgestapt.
Reden ; gisteren een fietsenwinkel binnengelopen om enkele alfine naven te testen. Zo heb ik enkele fietsen voor een proefrit gereserveerd en deze werden in het atelier voor me nagekeken.

De alfine 8 en 11 met riem vielen al heel snel af doordat de fiets me teveel weerstand gaf. Ik had het gevoel of de bandendruk vrij laag was, maar dat was niet het geval. Daarna heb ik een fiets met derailleur Shimano Deore en Deore XT getest en deze fietsten heel wat lichter.

Ondanks het onderhoud dat een derailleur vraagt, zal ik hierin mijn zoektocht verder zetten. Ik vraag met alleen af of er veel verschil zit tussen een Deore XT van 5 jaar geleden tov een nieuwe Deore 2025? Een deore is op een hybride fiets makkelijker te vinden dan een XT.

Op welke zaken dien ik vooral te letten bij aankoop fiets en is het nog de moeite waard om nog een fiets met Deore (XT) aan te kopen, want zie bij veel fabrikanten dat er nu vooral Cues wordt aangeboden?

In mijn zoektocht kom ik op onderstaand lijstje uit.

VSF T-500: Deore T6000 - gewicht 14,1 kg - staal
Bergamont Vitess 7 Gent: Deore XT, RD-T8000, Shadow - gewicht 14,8 kg - staal
Gazelle Chamonix T20: Cues RD-U6000 - gewicht 18,30 kg - aluminium
Koga F3 3.0 - Deore XT - gewicht 18,2 kg - aluminium
Trek FX 3 Equipped - Cues RD-U6000 GS - gewicht 13,4 kg
Velo De Ville - Cues RD-U8000 - gewicht onbekend - aluminium

Bijgevoegd vragenlijst onderaan:

Type Fiets:
Licht lopende Hybride fiets (zonder verende voorvork) met bagagedrager, goede schijfremmen die bij noodstop in het drukke verkeer hun werk doen.

Gebruik fiets:
Dagelijkse woon- werkverkeer in stad en rand.

Fietsen in het donker:
Ja

Ondergrond:
Asfalt en op slechte fietspaden in het Antwerpse

Lengte:
172cm

Gewicht:
85kg laatste jaar, en hoop terug op 80kg te eindigen.


Bagage:
Regenkledij en laptop werk

Regio:
Antwerpen

Budget:
Ik hoop met een budget van +/- 1.500 Euro toe te komen

Fietsonderhoud:
Zelf ketting, cassette en derailleur onderhouden lukt me wel, Bandjes vervangen ook geen enkel probleem.

Fietservaring/fietsafstand:
Voor recreatieve ontspanning fiets ik met een e-bike 30-80 km.

Welke fiets heb ik:
Ries & Muller Charger 4 met Rollhof

Tweedehands fiets:
Is mogelijk, maar scoor liever een ouder stockmodel dat toch in de lijn van de verwachtingen ligt.

Moet fiets er mooi uitzien :
Vooral functioneel en optisch mooi is altijd meegenomen
Ik verwacht op het criterium licht/zwaar trappen geen enkel verschil tussen Deore en Deore XT. Het verschil zit in het gewicht van deze onderdelen, in schakelgemak en in uiterlijk (styling, afwerking).

Licht lopen betekent primair een klein verzet, dwz een klein kettingblad voor in combinatie met een groot kransje achter. Ik meen dat de Cues-groep vooral gericht is op 1 voorblad. Ik denk dat je met twee of drie voorbladen meer keuze hebt om lichter (= naar een kleiner verzet) te schakelen.

Omdat je met een klein verzet nooit snel zult rijden, is de rolweerstand van de banden meer van belang dan anders. Kies daarom voor soepele, wat bredere banden, bv. van Schwalbe de Almotion en niet de Marathon Plus. Het juiste type van Continental schiet me niet te binnen maar die hebben ook uitstekende banden met loge rolweerstand.

Om op gang te komen maakt het gewicht uit. Tussen de door jouw genoemde fietsen zit 4-5 kg verschil. Dat merk je als je van stilstand uit vertrekt. Kijk daarom ook of de banden draadloos zijn. Dat scheelt per wiel ca. 200 gram en dat merk je.
Heb als vrijwilliger/hobbyist weleens met mensen te maken welke weer op de fiets stappen na een lang revalidatie. Dat gaat vaak met een laag budget.

Puntjes om naar te kijken:

-fijne licht lopende banden.
-3X8/9 of beter aandrijflijn met een ketting met dunne schakels.
-schijfremmen zijn fijn echter een licht setje cantilever remmetjes zijn ook degelijk en betrouwbaar. En makkelijk af te stellen zonder dat er ook maar iets aan loopt.
-Geen naafdynamo.
-Fijn licht frame dames modellen zoals een trapeze frame zijn fijn met afstappen.
-Naven word vaak vergeten kies hier voor de wat betere. Cassette body idem dito.
-Hoe je op een fiets scheelt ook fijn, een goede geometrie die bij past scheelt ook een hoop

Verder is Deore echt prima en wat betreft prijs/kwaliteit. De vaak wat oudere fietsen met Deore zijn best favoriet hier trouwens merk verder amper verschil met Deore/XT/LX.

Alleen belangrijkste in dit verhaal is onderhoud wil je een echt fijn lopende fiets? Wekelijks lekker de fiets in de standaard en invetten olie en schoonmaken die handel. Alles waar vocht en vuil in kan in je aandrijflijn en wielen gaan je tegenwerken op langere termijn.

Tijdje terug nog een oude Koga welke jaren ergens in de achtertuin stond bij iemand opgehaald. Helemaal uit elkaar alles in het vet/olie nieuwe cassette/ketting en daar fietst een oudere mevrouw nu mee, haar oude gazelle werd haar te zwaar.
Helemaal eens met vaste voorvork, schijfremmen, derailleur en fijne banden!

Voor woon werk geen enkele reden voor een voorderailleir. Neem een 1x11 (bijvoorbeeld). Simpel, licht, doet wat het moet. Ik doe zelf 1x9, ook uitstekend. Maar dat is Rotterdam en omstreken. Geen idee hoe Antwerpen is op de fiets.

Geen enkele reden voor xt. Deore of cues is uitstekend.

Ga voor een laag gewicht, en dat bereik je meestal door het weglaten van onderdelen.
Heb me er niet in verdiept, maar is dit misschien een oplossing voor jou: https://www.fietsenopmaat.com//
Misschien de volgende punten ook meenemen voor je beslist.

All testen en stukken over derailleur versus naaf/bracket versnelling, al of niet met riem, komen er op neer dat een goed afgestelde schone en nieuwe derailleurfiets lichter loopt, maar dat het voordeel snel terugloopt en overgaat in nadeel wanneer de derailleur vuil wordt en slijt, en dat gaat zeer rap, zeker ten opzichte van de slijtage van een riem. Het grootste gedeelte van de tijd rijd je niet op een schone en nieuwe aandrijving rond. Ik zie een groter verschil in het totaal gewicht van de fiets. Ik vergelijk een Santos Travelmaster 3 met riem en Pinion, volledig afgemonteerd met verlichting, dragers, slot, spatborden, met een Avaghon Grave met Rohloff en riem, meer niet. Ik weet niet exact het gewichtsverschil, maar het is groot. Beide fietsen fietsen geweldig, maar op de lichtere is het echt aanzienlijk makkelijker om snelheid te maken en te houden, iets wat je bijvoorbeeld ook heel goed merkt bij het oprijden van dijkjes en viaducten. Ik zou dus in ieder geval, voor je een beslissing neemt, ook eens gaan vergelijken hoe het op een fiets is met een naafversnelling en riem wanneer je 2 fietsen vergelijkt waar bijvoorbeeld een kilo of 5 verschil in is. Net als jij heb ik trouwens het probleem met weinig kracht in de voeten/onderbenen, dus ik voel denk ik goed aan wat jij bedoeld.

Succes.
Of je met een fiets licht of zwaar trapt bepaal je zelf door de kracht van je trapbeweging. Een lichtlopende fiets zal bij een zelfde trapkracht iets sneller gaan dan een minder lichtlopende fiets. Dus de fietskeuze maakt niet veel uit. Wel helpt veel versnellingen bij het juist doseren van je trapkracht. Dus ga voor 30 versnellingen, 3 x 10. Lichtgewicht helpt vooral bij het dragen van je fiets. Tip: Sensa travel speed lite, 30v, 12,5kg.
math schreef:
do 31 okt, 2024 19:33
Ik verwacht op het criterium licht/zwaar trappen geen enkel verschil tussen Deore en Deore XT. Het verschil zit in het gewicht van deze onderdelen, in schakelgemak en in uiterlijk (styling, afwerking).

Licht lopen betekent primair een klein verzet, dwz een klein kettingblad voor in combinatie met een groot kransje achter. Ik meen dat de Cues-groep vooral gericht is op 1 voorblad. Ik denk dat je met twee of drie voorbladen meer keuze hebt om lichter (= naar een kleiner verzet) te schakelen.

Omdat je met een klein verzet nooit snel zult rijden, is de rolweerstand van de banden meer van belang dan anders. Kies daarom voor soepele, wat bredere banden, bv. van Schwalbe de Almotion en niet de Marathon Plus. Het juiste type van Continental schiet me niet te binnen maar die hebben ook uitstekende banden met loge rolweerstand.

Om op gang te komen maakt het gewicht uit. Tussen de door jouw genoemde fietsen zit 4-5 kg verschil. Dat merk je als je van stilstand uit vertrekt. Kijk daarom ook of de banden draadloos zijn. Dat scheelt per wiel ca. 200 gram en dat merk je.
Als er tussen een Deore en XT geen verschil valt te merken tussen licht en zwaar trappen, wordt de keuze in beschikbare fietsen groter. Alleen ben ik er wat betreft de nieuwe versnellingsgroep Cues een goed keuze is, en welke type is te vergelijken met Deore?

Mijn kennis over ideale overbrengingen is me te beperkt, maar begrijp uit je advies dat 2 of 3 voorbladen voor me geschikter zijn om lichter ter trappen bv met sterke wind op of op heuvel.

Ik was in de veronderstelling dat bredere banden voor een hogere weerstand zorgden. Het advies over de bredere soepele banden (Schwalbe de Almotio) is me nieuw en ga ik in mijn keuze zeker meenemen.

Een lichtere fiets zal me zeker helpen om vanuit stilstand te vertrekken maar ook om even op de schouder de trappen op te gaan.
fl78 schreef:
do 31 okt, 2024 20:03
Puntjes om naar te kijken:

-fijne licht lopende banden.
-3X8/9 of beter aandrijflijn met een ketting met dunne schakels.
-schijfremmen zijn fijn echter een licht setje cantilever remmetjes zijn ook degelijk en betrouwbaar. En makkelijk af te stellen zonder dat er ook maar iets aan loopt.
-Geen naafdynamo.
-Fijn licht frame dames modellen zoals een trapeze frame zijn fijn met afstappen.
-Naven word vaak vergeten kies hier voor de wat betere. Cassette body idem dito.
Alleen belangrijkste in dit verhaal is onderhoud wil je een echt fijn lopende fiets? Wekelijks lekker de fiets in de standaard en invetten olie en schoonmaken die handel. Alles waar vocht en vuil in kan in je aandrijflijn en wielen gaan je tegenwerken op langere termijn.
Jij adviseert dan eerder fijne lichtlopende banden ipv bredere lichtlopende, kan je dit onderbouwen?

Zelf dacht ik aan minimaal een 2 of 3x10 versnellingsgroep. Wat bedoel je precies met betere aandrijflijn? Ik veronderstel dat je weinig keuze hebt in kant en klaar aan te kopen fietsen?

Ik verkies toch schijfremmen boven cantilever remmen, zeker in natte omstandigheden wil ik kunnen vertrouwen op een eventule noodstop.

Ik dacht dat de huidige naafdynamo’s nauwelijks tot geen weerstand meer boden en verhoogt het dagelijks comfort om gezien te worden. Indien een naaidynamo tot teveel weerstand biedt, kan ik met setje led-verlichting op accu ook wel verder hoor.

Uiteraard wil iedereen een fiets met zo min mogelijk onderhoud. Helaas een alfine 11 met riem bood me helaas teveel weerstand, behalve in 5de versnelling 1:1 overbrenging. Dan verkies ik toch liever een derailleur die op iedere versnelling soepeler fiets, ook al vraagt dit wat meer onderhoud.
Grandonneur schreef:
do 31 okt, 2024 20:51
Helemaal eens met vaste voorvork, schijfremmen, derailleur en fijne banden!

Voor woon werk geen enkele reden voor een voorderailleir. Neem een 1x11 (bijvoorbeeld). Simpel, licht, doet wat het moet. Ik doe zelf 1x9, ook uitstekend. Maar dat is Rotterdam en omstreken. Geen idee hoe Antwerpen is op de fiets.

Geen enkele reden voor xt. Deore of cues is uitstekend.

Ga voor een laag gewicht, en dat bereik je meestal door het weglaten van onderdelen.
Ik ben uit de keuze brede of fijne banden nog niet helmaal uit, de ene adviseert brede de andere fijn/dunne?

Is de keuze voor een 1x11 versnelling beter dan bv een 2x9 of 3x9, want ik dacht dat je de ketting zo recht als mogelijk in lijn moet laten lopen?

In Antwerpen i het te rijden traject niet altijd vlak, dus lichte heuvels en bruggen komen zeker aan bod.

Ik ben er nog niet uit of ik kies voor Deore of Cues en welk type Cues is te vergelijken met Deore? Verder vraag ik me ook af of Deore met de tijd niet wordt uitgefaseerd en het wel een verstandige investering is?
Senior2 schreef:
do 31 okt, 2024 21:58
Misschien de volgende punten ook meenemen voor je beslist.

Het grootste gedeelte van de tijd rijd je niet op een schone en nieuwe aandrijving rond. Ik zie een groter verschil in het totaal gewicht van de fiets. Ik vergelijk een Santos Travelmaster 3 met riem en Pinion, volledig afgemonteerd met verlichting, dragers, slot, spatborden, met een Avaghon Grave met Rohloff en riem, meer niet. Ik weet niet exact het gewichtsverschil, maar het is groot. Beide fietsen fietsen geweldig, maar op de lichtere is het echt aanzienlijk makkelijker om snelheid te maken en te houden, iets wat je bijvoorbeeld ook heel goed merkt bij het oprijden van dijkjes en viaducten. Ik zou dus in ieder geval, voor je een beslissing neemt, ook eens gaan vergelijken hoe het op een fiets is met een naafversnelling en riem wanneer je 2 fietsen vergelijkt waar bijvoorbeeld een kilo of 5 verschil in is. Net als jij heb ik trouwens het probleem met weinig kracht in de voeten/onderbenen, dus ik voel denk ik goed aan wat jij bedoeld.

Succes.
Het totaalgewicht van de fiets is iets wat ik zeker in mijn keuze zal meenemen.
Wat betreft naaf vs derailleur


Ik lees 1,6kg gewichtverschil tussen een VSF T-700 met Alfine 11 (15,4kg) en VSF T-700 met Cues 22-speed (13,8kg). Toch fietste de derailleur een stuk lichter.
Mic schreef:
vr 01 nov, 2024 00:27
Wel helpt veel versnellingen bij het juist doseren van je trapkracht. Dus ga voor 30 versnellingen, 3 x 10. Lichtgewicht helpt vooral bij het dragen van je fiets. Tip: Sensa travel speed lite, 30v, 12,5kg.
Ik lees dat de Sensa 12,5kg is uitgerust mer V-brakes, iets wat ik niet wil.
De Sensa met schijfremmen weegt 14,3kg en een Cues versnelllingsgroep die onduidelijk is.
Moris schreef:
vr 01 nov, 2024 10:30

Mijn kennis over ideale overbrengingen is me te beperkt, maar begrijp uit je advies dat 2 of 3 voorbladen voor me geschikter zijn om lichter ter trappen bv met sterke wind op of op heuvel.

Ik was in de veronderstelling dat bredere banden voor een hogere weerstand zorgden. Het advies over de bredere soepele banden (Schwalbe de Almotiom) is me nieuw en ga ik in mijn keuze zeker meenemen.
Nog even een toelichting over licht/zwaar trappen en de ideale overbrenging, ook omdat anderen daar nog op door zijn gegaan.:

De functie van een derailleur is dat je de ketting over de verschillende kettingbladen voor en achter kunt bewegen. De ene derailleur doet dat wat beter of sneller dan de andere, en ook kleine details in de kettingbladen en de cassette helpen daarbij. Maar als de ketting eenmaal op de gewenste plek ligt, heeft de derailleur nauwelijks meer een functie (met uitzondering van de kettinggeleidingsrolletjes, die je dus schoon moet houden). Een derailleur heeft ongeveer 7% transmissieverliezen.

Het 'verzet' bepaalt in hoofdzaak of je licht of zwaar trapt ! Stel je hebt gekozen voor een voorblad met 30 tanden en achter ligt de ketting op een kransje van 24 tanden. Bij elke trapomwenteling draait je achterwiel dan 30/24 = 1,25 keer rond. Bij een 40-622 band is de wielomtrek ongeveer 218 cm. Elke pedaalomwenteling brengt je dus ongeveer 273 cm verder. Dat heet het verzet. Hoe kleiner het verzet, hoe lichter je trapt. Met 2 of 3 voorbladen heb je daarin meer keus.
Iemand merkte op dat de kracht van je trapbeweging bepaalt op je licht of zwaar trapt. Dat is niet zo. Als je kracht toeneemt, ga je sneller trappen, niet lichter.

Nog iets over de banden. Uit heel veel testen en metingen is wel duidelijk dat bredere banden, op de juiste druk, niet zwaarder lopen dan smalle banden, binnen zekere grenzen. Ze hebben het voordeel dat ze meer veerweg hebben en oneffenheden van het wegdek, bv. grof asfalt of geplaveide bakstenen/kasseien, beter wegfilteren. Voor een stadsfiets zijn 32-40 mm brede banden het meest geschikt.
Brede banden zijn wel zwaarder. Vouwbanden zijn lichter dan banden met een stalen hieldraad. Dat bedoelde ik met 'draadloos'.
Mijn inschatting is dat er nog maar kort en dus weinig praktijkervaring is met Shimano Cues. Uit de publicaties van Shimano is wel op te maken dat Cues grotendeels bedoeld is voor one by crankstellen, dus met één voorblad en grote, 9, 10, en 11v cassettes. Advies; deore 3x10v.
Meer info over Cues: https://www.bikeradar.com/news/shimano-cues

Cues is een stap van Shimano om het uitgebreide en verwarrende gamma aan de onderkant van de MTB- (en waarschijnlijk ook de racefiets-)productcatalogus te rationalisieren en te versmallen. Dit is een groot deel van de markt en het is vast een prima product met veel compatibiliteit.

Deore XT 3 x 10 (T8000 serie) is een wat ouder Shimano product bedoeld voor trekkingfietsen en wordt vervangen door de Cues U8000 serie. Deze groepen zijn onderling niet compatibel, zoals het gelinkte artikel vermeldt. Desalniettemin zal je vast nog jaren Deore Hyperglide cassettes en tandwielen kunnen kopen.

Denk niet dat je per se meerdere voorbladen moet hebben. Geen enkele high end MTB heeft dit tegenwoordig nog en met een MBT moet je steile hellingen kunnen beklimmen. Het gaat om de tandwielverhoudingen voor en achter. Met deze website kun je de verhoudingen tussen verschillende fietsen vergelijken: https://www.gear-calculator.com/
Jij adviseert dan eerder fijne lichtlopende banden ipv bredere lichtlopende, kan je dit onderbouwen?

Geheel persoonlijk en misschien een gevoel een wat smallere band met bepaald profiel rij je makkelijker mee weg dan een een brede band eenmaal op snelheid is de bredere band dan weer in het voordeel.

Zelf dacht ik aan minimaal een 2 of 3x10 versnellingsgroep. Wat bedoel je precies met betere aandrijflijn? Ik veronderstel dat je weinig keuze hebt in kant en klaar aan te kopen fietsen?

Koop vaker fietsen in de sale of tweedehands voor bekenden om mij heen. Om dan in Duitsland online te shoppen naar betere onderdelen, daarmee de fiets aan te passen dat kan een leuk bedrag schelen. Tourney naar Altus is al zo,n groot verschil en kost vaak in DE weining.

Ik verkies toch schijfremmen boven cantilever remmen, zeker in natte omstandigheden wil ik kunnen vertrouwen op een eventule noodstop.

Die snap ik zeker ook met jou budget zou wel liever voor Shimano kiezen dan bijvoorbeeld Tektro. Echter een goed afgestelde cantilever remt echt wel goed. Zo goed in mijn beleving dat steeds vaker kies voor de ouderwetse cantilever dan iets anders. Toegegeven afstellen is soms een vervelend klusje.

Ik dacht dat de huidige naafdynamo’s nauwelijks tot geen weerstand meer boden en verhoogt het dagelijks comfort om gezien te worden. Indien een naaidynamo tot teveel weerstand biedt, kan ik met setje led-verlichting op accu ook wel verder hoor.

Mijn ervaring is dat als je geen naafdynamo nodig hebt in dit geval het niet zou doen. Ervaring leert dat ze na verloop van tijd zwaarder gaan lopen. Onderhoud ervan kost tijd of geld. Rij je iedere avond in het donker kan ik het wel snappen als je een naafdynamo zou overwegen.

Uiteraard wil iedereen een fiets met zo min mogelijk onderhoud. Helaas een alfine 11 met riem bood me helaas teveel weerstand, behalve in 5de versnelling 1:1 overbrenging. Dan verkies ik toch liever een derailleur die op iedere versnelling soepeler fiets, ook al vraagt dit wat meer onderhoud.

Alfine 11 heb hem zelf nog nooit getest eigenlijk Rohloff weer wel. Naven lopen gewoon net wat zwaarder. Heb zelf voor het stadse werk een 2X8 derailleur. Nog steeds is onderhoud gewoon de sleutel van een fijne licht lopende fiets.
fl78 schreef:
vr 01 nov, 2024 17:55
Helaas een alfine 11 met riem bood me helaas teveel weerstand, behalve in 5de versnelling 1:1 overbrenging. Dan verkies ik toch liever een derailleur die op iedere versnelling soepeler fiets, ook al vraagt dit wat meer onderhoud.
Hier is sprake van een misverstand: de Alfine 11 heeft geen direct drive, zoals de Alfine 8 en Nexus 8 in de 5e versnelling.
Over de vraag of je cantilever dan wel schijfremmen moet nemen, hoef je je niet druk te maken. Op elke nieuwe fiets met jouw budget zitten schijfremmen. Cantilevers zijn tegenwoordig het domein van aficionado's die oude MTBs uit de jaren '80 en '90 met onderdelen uit die tijd opbouwen. De latere V-brakes zie je nieuw alleen nog op hele goedkope (bouwmarkt)fietsen en als vervangingsonderdelen voor oudere modellen. De vroeger sjiekere hydrolische velgremmen van Magura vind je ook niet meer op nieuwe fietsen.
Op laatst genoemde over de cantilevers zit wel een een kern van waarheid in :oops:
Ik ga toch even 1 overweging/ervaring toevoegen: in tijden van mindere gezondheid had ik regelmatig dat ik te laat terugschakelde met een derailleurfiets. Waardoor ik dan, om te kunnen schakelen, toch even wat zwaarder rond moest draaien. Er zijn dagen dat dat serieus zeer doet. Met een naafversnelling kan ik dan toch stilstaand of zonder trappen naar een lichtere versnelling.

Ik begrijp overigens niet waarom je een andere fiets wilt. Je hebt al een fiets die alles kan.
RianGeenen schreef:
za 02 nov, 2024 17:58
Ik begrijp overigens niet waarom je een andere fiets wilt. Je hebt al een fiets die alles kan.
Nou ja; Moris zegt in de eerste zin wel dat ie (m/v) geen e-bike wil. En in de tweede zin dat de fiets eenvoudig op de schouder gedragen kan, zo’n charger is vanaf 30kg.
Grandonneur schreef:
za 02 nov, 2024 18:23
RianGeenen schreef:
za 02 nov, 2024 17:58
Ik begrijp overigens niet waarom je een andere fiets wilt. Je hebt al een fiets die alles kan.
Nou ja; Moris zegt in de eerste zin wel dat ie (m/v) geen e-bike wil. En in de tweede zin dat de fiets eenvoudig op de schouder gedragen kan, zo’n charger is vanaf 30kg.
Dan zou een Kona Dew nog weleens met een paar aanpassingen iets kunnen zijn. Laag in gewicht. Klein profiel flink aanpasbaar degelijk no nonsense karretje. Alleen geen naaf dynamo vanuit de fabrikant.
Dat stukje over lichtgewicht en op de schouder dragen had ik gemist. Het is meer mijn manier van denken. Elke fiets zonder Rohloff of Pinion gaat toch tegenvallen als je ook zo'n mooi ding hebt. Een ebike hoeft niet te ondersteunen, de motor kan uit. Dan koop je dus puur voor die paar tredes tillen een tweede fiets, die kwalitatief niet kan tippen aan je andere fiets. Ik denk dat dat tegen gaat vallen. Tot zover mijn mening :)
Daar noem je gelukkig best een aantal dingen waarover we van mening kunnen verschillen :wink: