Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin varia radar, off-grid gebruik ervaring? - Forum Wereldfietser

Garmin varia radar, off-grid gebruik ervaring?

Afgelopen week fietsen in Frankrijk toch een keer (of wat) verrast door een achterop komende auto. Niet heel gek natuurlijk als de wind vol op je gezicht staat en ik dus de auto niet hoor aankomen.
Nu heeft Garmin varia radars. Accu gaat, laat ik zeggen, een dag mee (7 uur vermeld Garmin). En dan? Opladen van de smartphone op campings is meerdere keren niet gelukt.
De garmin gpsmap bedruipt zichzelf met een naafdynamo, cycle2charge en bufferaccu. Hoe dit ook te realiseren voor de Varia Radar? Iemand al ervaring?
Perfect systeem en nou maar hopen dat de automobilisten niet gaan denken ze zien mij toch aankomen tegenwoordig en laat ie een beetje aan de kant gaan fietsen.
Of.
De gehele auto-industrie allemaal dezelfde toeter met een vriendelijk toon ontwikkelen dat zou het probleem ook kunnen oplossen. Wel allemaal het zelfde toon anders gaan we weer achterom zitten kijken en pl we als nog in de berm.
Waarom moet een autotoeter een achterlijke agressieve toon hebben.
Ik vind een spiegeltje fijner werken. Wel gebruik ik de varia graag als achterverlichting op drukke wegen en Noorse tunnels: bij achteropkomend verkeer gaat het achterlicht knipperen.
Geniaal ding die Varia, maar die accuduur is gewoon ruk. Precies om die reden neem ik 'm dus niet meer mee als ik niet zeker weet dat ik elke dag beschikking heb over een stopcontact, want elke dag opladen is zwaar onhandig.

Ik neem altijd wel een powerbank en een zonnenpaneeltje mee, maar het is niet de bedoeling dat de powerbank in 3 dagen leeg is :p
Afhankelijk van de gekozen stand gaat het ding op 1 lading kort (die 7 uur) of langer mee (tot 16 uur als je de vervelende knipperstand gebruikt) Helaas is er geen optie om het ding te laten knipperen op het moment dat er pas wat aankomt. Daarnaast gebruikt Garmin nog een ouderwetse USB-aansluiting zodat je een extra kabeltje mee moet nemen. tijdens het fietsen opladen kan wel maar dan heb je inderdaad een powerbank of Forumslader nodig. Of de GPSMAP ook de meldingen van de radar kan laten zien weet ik niet. Als dat niet kan dan zul je je smartphone moeten gebruiken.
Overigens gebruik ik naast de radar ook gewoon een spiegeltje, want het ding geeft niet aan wat er aankomt, een snellere fietser of een vrachtwagen maakt voor het ding niet uit. En over de eerste camperbestuurder maak ik me niet zoveel zorgen wel over die er te dicht achter zit en eigenlijk geen tijd heeft te reageren. (en dat zijn er nogal wat in Finland en Noorwegen)
Spiegeltje is ook mijn favoriet. Weet ik zo ie zo waar mijn vriendin uithangt :lol:
Het gaat dus om ondersteuning van het spiegeltje. Menig auto heeft tegenwoordig ook een dergelijk radar systeem, best kans dat wij daardoor eerder opgemerkt worden als de automobilist de waarschuwing niet heeft uitgeschakelt.

Nee, uiteraard, wordt de gpsmap niet ondersteunt. Anders verkoopt Garmin niet voldoende verschillende devices. Dus als de Varia Radar geïnstalleerd kan worden, als in een eigen stroomvoorziening dan komt er een Explorer II.

Dus als ik deze, goede tip Jens, aan de Cycle2charger zou kunnen aansluiten dan is de cirkel gesloten:
Even de vraag of er voldoende stroom geleverd wordt. De eRL variant is er met een usb-c of usb-a kabel.

(Los van de schandalige prijs die Garmin er voor durft te vragen. Waarom is het duurder als er geen accu in zin. Maar goed ook dat is een bekende Garmin kwaal).
De RDU versie van adv. verkoopprijs 330,- (inderdaad belachelijk) schijnt 10 uur mee te gaan, dan nog heb je dus een lange kabel nodig om het ding onderweg tijdens het rijden op te laden, want de C2C voorziet geloof ik niet in een accu-buffer. En dan heb je dus 2 apparaten die stroom nodig hebben (als je geen Edge of compatible ander merk koopt) naast je GPSMAP.
Iemand schreef ooit de mooie woorden: alles wat je thuis laat is mooi meegenomen. Dat gaat hier ook op denk ik. Less is more.
Het gaat, wat mij betreft, niet over 'less is more'. Het gaat over het gemak van een radar. Met idee, kan die aangesloten worden op een buffer accu. En levert de dynamo dan voldoende input. Dat laatste daar twijfel ik aan als ook de gpsmap is aangesloten. Kan het niet zelf onderbouwen wat heb geen verstand van input versus output van een naafdynamo.

De gpsmap en de buffer accu hielden het gezamenlijk zonder problemen een week uit tijdens een fietsvakantie. Als in 'de input vanuit de naafdynamo was voldoende om de Garmin van stroom te voorzien'.
Hoe groot is de buffer-accu en hoe vol was die nog na een week fietsen (er van uitgaande dat die vol was toen je vertrok)? Als je daar antwoord op hebt en weet wat je aan energievraag nodig hebt om alles opgeladen te houden heb je je antwoord.
Het gemak van de radar is er zeker, al gaat die ook af als je op een fietspad langs een weg fietst, en dan kan het irritant worden, al kun je het geluid ook uitschakelen.
Ik zou me eerst eens inlezen in wat je fietsdynamo aan energie per uur fietsen kwijt kan in je buffer accu. op https://fahrradzukunft.de staat het nodige aan informatie en ook in andere edities (zoek even op steckdose) bijvoorbeeld. Het lijkt tussen de 4 en 8 watt per uur op te brengen.
DeFiets schreef:
wo 28 aug, 2024 13:04
En dan? Opladen van de smartphone op campings is meerdere keren niet gelukt.
Ik gebruik een verdeelstekker zodat alles in een keer geladen kan worden en wandel in de meeste gevallen naar de buren met stroomaansluiting zodat je niet het risico loopt dat je spullen uit het toiletgebouw gejat worden.
De campings zijn trouwens ineens heel erg dunbevolkt sinds afgelopen week.
Het toiletgebouw wordt dus weer een veiliger optie.

Wat betreft de radar:
Spiegeltje, achterlicht brandt continu plus veiligheidshesje flapperend onder de snelbinders.
_Peter_ schreef:
vr 30 aug, 2024 23:32
Hoe groot is de buffer-accu en hoe vol was die nog na een week fietsen (er van uitgaande dat die vol was toen je vertrok)? Als je daar antwoord op hebt en weet wat je aan energievraag nodig hebt om alles opgeladen te houden heb je je antwoord.
Het gemak van de radar is er zeker, al gaat die ook af als je op een fietspad langs een weg fietst, en dan kan het irritant worden, al kun je het geluid ook uitschakelen.
Ik zou me eerst eens inlezen in wat je fietsdynamo aan energie per uur fietsen kwijt kan in je buffer accu. op https://fahrradzukunft.de staat het nodige aan informatie en ook in andere edities (zoek even op steckdose) bijvoorbeeld. Het lijkt tussen de 4 en 8 watt per uur op te brengen.
Vol bij vertrek, bij thuis komst nog 1 van de 4 lampjes die branden. 5000mAh. Niet zeker of ik de verlichting aan had, het eerste deel van de week.

Oja, Fahrradzukunft. Dank voor de tip. (ik heb notabene een abo op hun nieuwsbrief :oops: )

Wat gebeurd er als ik de eRTL616 rechtstreeks op de voorlamp aansluit, ipv het huidige achterlicht? Met de 'Garmin Shimano kabel' kan dat volgens mij.
Als je de explore 2 leeg laat lopen en vervolgens laad op je accu dan weet je ongeveer wat de capaciteit is, wel vreemd dat Garmin daarover niks kan of wil vertellen, anders dan dat je x uur op een lading kan fietsen.
DeFiets schreef:
za 31 aug, 2024 10:55
Vol bij vertrek, bij thuis komst nog 1 van de 4 lampjes die branden. 5000mAh. Niet zeker of ik de verlichting aan had, het eerste deel van de week.
Ik zou mijn energie liever aan alleen maar fietsen besteden en het laden aan het elektriciteitsnet overlaten.