Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Combinatie trapas, crankstel, voorderailleur en shifter - Forum Wereldfietser

Combinatie trapas, crankstel, voorderailleur en shifter

Aangezien jullie mij zo goed hebben geholpen met mijn vorige vraag, heb ik nog iets waar ik mee loop te hannessen (is dat een woord?)

Kan iemand mij uitleggen of vertellen waar ik kan leren om de juiste combinatie trapas, crankstel, voorderailleur en shifter te vinden? Ik heb me ingelezen, zoekfunctie gebruikt, en het lukt me iedere keer ook wel, maar dan door simpelweg verschillende combinaties te proberen, net zolang tot het werkt.

Als voorbeeld een oude Giant Tracker. De trapas is nog goed, crankstel is op, en dezelfde is nieuw niet te koop. Ik zet er een crankstel op dat niet aanloopt, en waarbij de ketting de band (net) niet kan raken, dan is de kettinglijn 42 mm. Eigenlijk wil ik dan een voorderailleur die zo dicht bij het frame kan, desnoods met een thumbie friction shifter. Dat valt nog niet mee. En mooier zou zijn om de oude schakelversteller of een nieuwe geïndexeerde te kunnen gebruiken.
20240808_172105.jpg
Als ik nu een bredere trapas koop, weet ik eigenlijk niet echt van te voren hoe breed ik uitkom in de combinatie trapas/crankstel, dus dan heb ik naast een bredere q factor ook 3 trapassen geprobeerd die ik niet meer in het doosje terug kan sturen. Crankstellen kan ik volgens mij niet in meerdere kettinglijn maten kopen, zodat ik de oude trapas aan zou kunnen houden.
Respect voor fietsenmakers overigens, die hier ergens nog een uurloon aan overhouden. Mijn insteek is binnen een redelijk budget een oude fiets rijdend houden, en dat blijkt nog niet zo makkelijk.

Alvast bedankt, Rian
Poeh, lange vraag. Wat was nou precies je vraag?
RianGeenen schreef:
do 08 aug, 2024 19:40
nog iets waar ik mee loop te hannessen (is dat een woord?)

Nee, is geen woord. Staat een esje teveel om een woord te zijn.
Begin bij het crankstel dat je wilt gebruiken. Daar hoort een bepaalde lengte en type trapas bij, bij een gegeven bracketpotbreedte (in jouw geval waarschijnlijk 68 mm). De asmaat en -type kun je vinden in de documentatie van het crankstel, en anders waarschijnlijk wel ergens online.

Als je de correcte maat (of iets dicht genoeg in de buurt) monteert zou dat ook een nette kettinglijn moeten opleveren, en zou de voorderailleur er ook geen probleem mee moeten hebben. Hoogstens de stelschroefjes die hoog en laag begrenzen opnieuw instellen en de kabel opnieuw correct monteren.
Oké, bedankt zover. Dan moet ik me dus aan de kettinglijn van de fabrikant houden.
Mijn vraag was misschien onduidelijk, ik zal het korter omschrijven:
Waar koop ik een voorderailleur voor een kettinglijn van 42 mm?
Ik vind die standaard kettinglijn van tourfietsen zo breed, en wil niet gelijk naar Rivendell silver, Velo orange, die prijsklasse.
De kettinglijn is de afstand tussen middelste kransje in het achterwiel tot midden naaf en de afstand tussen middelste kettingwiel en midden bracket. Als je voor twee bladen hebt dan moet je meten tussen de twee kettingwielen.
Aan de voorkant kun je best veel speling hebben tussen kleinste blad en band/frame, maar als je dan een kortere trapas monteert klopt jouw kettinglijn niet meer wat extra slijtage / slecht schakelen kan opleveren.
Zoals eerder aangegeven is, bij een crankstel hoort een bepaalde trapaslengte die ergens in de specificaties van het crankstel staat.
Stukje over kettinglijn: https://www.m-gineering.nl/kettinglijn.htm
Met een achterwiel 135mm inbouwbreedte en 7 tandwielen is bij mij de optimale kettinglijn iets minder dan 45mm. Beetje lastig meten, maar 47,5 of 50 mm geeft juist een scheve kettinglijn. Ik kan een race voorderailleur plaatsen en duimshifter. Maar ik had hoop dat het anders kon.
Je wil je dus een voorderailleur 3mm meer naar binnen plaatsen dan gebruikelijk. Ik denk niet dat daar een directe oplossing voor is.
Maar als de zitbuis van jouw frame niet te dik is, zou je een derailleur die ook voor dikkere buizen geschikt is (ze komen met een spacer voor dunnere buizen) kunnen gebruiken met een maanvormige spacer, zodat de hele derailleur meer naar links staat. Nee je krijgt geen 3mm verschil, maar dat is het grootste verschil dat ik kan bedenken met standaard onderdelen. Die shim ziet er dan uit als dit:
Screenshot 2024-08-09 224129.png
Screenshot 2024-08-09 224129.png (3.76 KiB) 1295 keer bekeken
.
Ik weet niet hoe dik die shims normaal zijn en ben te lui om het op te zoeken, maar ik denk dat je daarmee minstens 1mm extra krijgt.
Los van dat, een paar millimeter maakt geen enorm verschil en het is niet aan te raden om de ketting vlak langs de band te laten lopen, tenzij je je ketting wil polijsten.
Als de Q-factor voor jou een punt is, moet je eens gaan kijken naar verschillende cranksets, daar is echt winst te halen. De modernere cranks lopen vaak wijd uit, zoals op jouw foto. Maar er bestaan ook cranks die bijna recht zijn en niet 1-3cm naar buiten steken. Ik heb zelf de cranks van een jaren 90 trek 970 op mijn fiets, omdat ik hetzelfde probleem voelde.
Foto uit brochure: [attachment]Screenshot 2024-08-09 224129.png[/attachment]
Afgezien van de forum fouten, je kan zien dat die cranks geen kromming naar buiten hebben. En ik vind het heerlijk.

Bijlagen

42mm kettinglijn is gewoon te weinig om een goed werkend geheel te krijgen.
Laten we het lesmateriaal er nog eens bij pakken. Uit het college All About Bicycle Chainline van wijlen Sheldon "Straight Ahead" Brown:

Afbeelding

Zelf hou ik erg van een lage Q-factor. Op mijn Expedition heb ik met een T.A. crankstel met twee bladen een kettinglijn van 42mm gerealiseerd, bij een inbouwbreedte van 126mm en een nauwelijks verantwoorde 'fag paper clearance' tussen binnenblad en liggende achtervork.

Afbeelding
Dat is mooi, maar met moderner materiaal niet te realiseren.
Het is overigens: de Q-waarde! Het is immers geen factor!
Zo is het maar net.....
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het leuk vind om hiermee te spelen. Beste non-fixie: welke voorderailleur heb je op die fiets zitten?
sjefke schreef:
za 10 aug, 2024 15:37
Dat is mooi, maar met moderner materiaal niet te realiseren.
Dat hoeft toch ook niet? En als je nieuw erg belangrijk vindt kun je bij Johan die T.A. cranks ook nieuw kopen:

https://www.libertecycles.nl/specialite ... ankstel-ta
sjefke schreef:
za 10 aug, 2024 15:37
Het is overigens: de Q-waarde! Het is immers geen factor!
Zo is het maar net.....
Als we dan toch gaan fijnslijpen dan moet je er ook "Kwaakwaarde" van maken. :wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles)

Afbeelding
RianGeenen schreef:
za 10 aug, 2024 16:26
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het leuk vind om hiermee te spelen. Beste non-fixie: welke voorderailleur heb je op die fiets zitten?
Een Sachs-Huret. Dit is een Duopar of een Rival, geloof ik. Ik gebruik voor graag oudere Huret-derailleurs, o.a. vanwege de vlakke kooi. Moderne voorderailleurs hebben veelal gewelfde kooien, en die werken niet met smalle cranks zoals die van T.A. en Stronglight.
Super bedankt non-fixie, en allen die reageren bedankt. Ik heb weer wat geleerd, inspiratie opgedaan en ga weer lekker rommelen in de schuur. Of fietsen op mijn sachs dual drive, daar zal ik wel een keer een foto van plaatsen. Die heeft gelukkig geen voorderailleur :D