Aangezien jullie mij zo goed hebben geholpen met mijn vorige vraag, heb ik nog iets waar ik mee loop te hannessen (is dat een woord?)
Kan iemand mij uitleggen of vertellen waar ik kan leren om de juiste combinatie trapas, crankstel, voorderailleur en shifter te vinden? Ik heb me ingelezen, zoekfunctie gebruikt, en het lukt me iedere keer ook wel, maar dan door simpelweg verschillende combinaties te proberen, net zolang tot het werkt.
Als voorbeeld een oude Giant Tracker. De trapas is nog goed, crankstel is op, en dezelfde is nieuw niet te koop. Ik zet er een crankstel op dat niet aanloopt, en waarbij de ketting de band (net) niet kan raken, dan is de kettinglijn 42 mm. Eigenlijk wil ik dan een voorderailleur die zo dicht bij het frame kan, desnoods met een thumbie friction shifter. Dat valt nog niet mee. En mooier zou zijn om de oude schakelversteller of een nieuwe geïndexeerde te kunnen gebruiken.
Als ik nu een bredere trapas koop, weet ik eigenlijk niet echt van te voren hoe breed ik uitkom in de combinatie trapas/crankstel, dus dan heb ik naast een bredere q factor ook 3 trapassen geprobeerd die ik niet meer in het doosje terug kan sturen. Crankstellen kan ik volgens mij niet in meerdere kettinglijn maten kopen, zodat ik de oude trapas aan zou kunnen houden.
Respect voor fietsenmakers overigens, die hier ergens nog een uurloon aan overhouden. Mijn insteek is binnen een redelijk budget een oude fiets rijdend houden, en dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Alvast bedankt, Rian
Kan iemand mij uitleggen of vertellen waar ik kan leren om de juiste combinatie trapas, crankstel, voorderailleur en shifter te vinden? Ik heb me ingelezen, zoekfunctie gebruikt, en het lukt me iedere keer ook wel, maar dan door simpelweg verschillende combinaties te proberen, net zolang tot het werkt.
Als voorbeeld een oude Giant Tracker. De trapas is nog goed, crankstel is op, en dezelfde is nieuw niet te koop. Ik zet er een crankstel op dat niet aanloopt, en waarbij de ketting de band (net) niet kan raken, dan is de kettinglijn 42 mm. Eigenlijk wil ik dan een voorderailleur die zo dicht bij het frame kan, desnoods met een thumbie friction shifter. Dat valt nog niet mee. En mooier zou zijn om de oude schakelversteller of een nieuwe geïndexeerde te kunnen gebruiken.
Als ik nu een bredere trapas koop, weet ik eigenlijk niet echt van te voren hoe breed ik uitkom in de combinatie trapas/crankstel, dus dan heb ik naast een bredere q factor ook 3 trapassen geprobeerd die ik niet meer in het doosje terug kan sturen. Crankstellen kan ik volgens mij niet in meerdere kettinglijn maten kopen, zodat ik de oude trapas aan zou kunnen houden.
Respect voor fietsenmakers overigens, die hier ergens nog een uurloon aan overhouden. Mijn insteek is binnen een redelijk budget een oude fiets rijdend houden, en dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Alvast bedankt, Rian