Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

199 berichten
Je transfer naar team 650b is doorgezet?
Grandonneur schreef:
ma 27 mei, 2024 09:15
Je transfer naar team 650b is doorgezet?
Lol. Nou, nee. Maar ik heb die wielen nou toch, dus verdienen ze een faire kans. En het is ook weer een gelegenheid om wat andere spullen uit te proberen.
Omdat vorige week mijn vouwfiets is gestolen, heb ik zaterdag in Amsterdam, via marktplaats een 2e hands gekocht.

Er zat een beetje speling in de trapas, die ik er uit heb gehaald

Bijlagen

Afgelopen weekend onze vakantiefietsen nog nagelopen. Beetje speling op het balhoofd van de fiets van mijn echtgenote; blijkt er een scheurtje in te zitten! Blij dat ik dat nu gevonden heb, want 14 juni vertrekken we met de bus naar Arles om de Veloroute du Soleil te fietsen.
Moeten we nog wel een andere fiets zien te vinden. De nieuwe Koga Worldtraveller vindt ze niet zo mooi. Die van 2020 of 2021 wel, maar niet zo makkelijk te vinden.
IMG_0438.jpeg
Niet vandaag maar 2 weekjes geleden:

M-Wave Double Bar (Jones Loop kloontje), XT STI, bijkleurend belletje (Knog kloontje) en verse grips en kabels op de Ogre gemonteerd. Nog even kijken of ik er nog een stuurlint om ga doen.


20240522_211444.jpg
Toch nog geslaagd een Koga Worldtraveller te vinden van 2021 (volgens de verkoper) bij een fietsenzaak in Goirle. M’n vrouw heel blij. Vandaag wat accessoires overgezet, zoals bidonhouders en trappers (Shimano Clickr). Vanmiddag veel regen, dus het schakelen (Shimano SLX) en remmen (Magura hydraulische velgremmen) nog niet uitgebreid kunnen testen. Kleine proefrit bij de winkel was oké.
IMG_0439.jpeg
IMG_0440.jpeg
IMG_0441.jpeg
IMG_0442.jpeg
Klein klusje met mogelijk grote impact - al viel het mee deze keer. Had al een tijdje speling op de linker pedaal en omdat ik binnenkort meerdere dagen wegga wou ik het risico op falen niet lopen (bij een dagtochtje is de impact nog wel te overzien).

Pedalen type XT PD-T8000 vervangen is alleen met een inbussleutel mogelijk i.p.v. met een pedaalsleutel wat het klusje een stuk lastiger maakt. pedalen met alleen inbus zijn wat mij betreft een ontwerpfout want door de inbus zet de schroefdraad uit (en deze is veel zwakker want hol van binnen). Bovendien heb je met een inbus weinig hefboom en veert de sleutel.

Uiteindelijk zijn beide pedalen met een een flinke "krak" losgekomen. Nieuwe insmeren met grafiel en monteren maar.
Fedor schreef:
ma 17 jun, 2024 21:06
Pedalen type XT PD-T8000 vervangen is alleen met een inbussleutel mogelijk i.p.v. met een pedaalsleutel wat het klusje een stuk lastiger maakt. pedalen met alleen inbus zijn wat mij betreft een ontwerpfout want door de inbus zet de schroefdraad uit (en deze is veel zwakker want hol van binnen). Bovendien heb je met een inbus weinig hefboom en veert de sleutel.
Kun je dat wat kwantificeren? Ik vind zelf dat ik met een 8 mm inbussleutel meer kans maak om een pedaal onbeschadigd los te draaien dan met een steeksleutel. De inbussleutel grijpt aan alle kanten en de steeksleutel maar over 2 vlakken.
math schreef:
di 18 jun, 2024 00:22
Kun je dat wat kwantificeren? Ik vind zelf dat ik met een 8 mm inbussleutel meer kans maak om een pedaal onbeschadigd los te draaien dan met een steeksleutel. De inbussleutel grijpt aan alle kanten en de steeksleutel maar over 2 vlakken.
De steeksleutel (althans de pedaalsleutel) heeft heel wat minder speling dan de inbus (en ja ik heb goede inbussleutels) en buigt ook een stuk minder (torsie). Maar er zijn ook speciale inbus-pedaalsleutels met lange arm die misschien dat die beter hun werk doen. Ga ik dan toch maar aanschaffen misschien aangezien het deze keer wel erg veel moeite kostte om ze los te krijgen.

En wat Marten er over zegt... ;)
https://www.m-gineering.nl/techdex.htm

"Mogen we asjeblieft weer die pedaalassen terug met uitwendige vlakken voor een gewone pedaalsleutel? Dit is een as met een gat voor een 8mm inbussleutel in het draadeinde. En dan blijft er niet veel materiaal over. Het resultaat is hier twee scheuren vanuit het inwendige zeskant tot door de schroefdraad Demontage viel ook niet mee, want als je kracht zet met de inbussleutel klem je de dikker wordende as vast in de schroefdraad! Demontage van dit type pedaal aan de kettingkant is toch al link, een paar hechtingen heb je zo te pakken."
Afgelopen zaterdagmiddag de zondagse bandjes omgelegd op een parkeerterrein in België. 8)

Afbeelding

Afbeelding
Gisteren een heel irritante kraak uit mijn "nieuwe" stadsfiets gehaald.
In eerste instantie de kettingbladen losgehaald, boutjes schoon gemaakt en alles gemonteerd met licht ingevette contactoppervlakken. Dat hielp niet :(
Daarna de crankbouten losgehaald en ook die schoon gemaakt en met een klein likje vet op de drukringen (Shimano hollowtech 1) gemonteerd.
Vanochtend op weg naar mijn werk was de fiets heerlijk stil :D .
Dag 40: Rovaniemi,

Op tijd aan de poolcirkel geraakt voor de langste dag, maar net zoals gisteren bewolkt,
Dan om de dag te vullen die hier 24 uur duurt een nieuwe binnenband gekocht en vervangen
De oude ondertussen al 3 maal geplakt, telkens een gaatje aan de binnenkant, net alsof er een spaak doorheen geprikt heeft.
Snap het niet goed hoe het kan.
IMG20240620161652.jpg
Het idee om de fiets op te hangen onlangs hier gelezen en is inderdaad een super.
Besloten om mijn Union sportif toch maar van een T.A.-rekje te voorzien, en er een randonneuse légère van te maken. :)

En meteen maar wat roestige boutjes en kapotte ringetjes van de MAFAC Competition-remmen te vervangen. Die remden overigens uitstekend, maar het oog wil immers ook wat.

Afbeelding

Het resultaat. Het chroom van het rekje is helaas niet meer perfect, maar het was het laatste exemplaar dat ik nog had.

Afbeelding

En met een speciaal hiervoor gemaakt tasje dat ik vorig jaar in Frankrijk op de kop tikte. Sorry voor de beroerde focus.

Afbeelding
Zonder dat patina was het toch een iets te nette fiets geweest of niet. Véél mooier zo.

En de kleur van die union is ook geweldig. Mocht wensen dat ik een 70er jaren Toyota had in zo’n kleur.
Grandonneur schreef:
za 29 jun, 2024 00:21
Zonder dat patina was het toch een iets te nette fiets geweest of niet. Véél mooier zo.

En de kleur van die union is ook geweldig. Mocht wensen dat ik een 70er jaren Toyota had in zo’n kleur.
Leek me wel geinig, een keer een nette fiets. Bij wijze van uitzondering dan. :wink:

De kleur is Gelders Blauw. Uit de restantenbak van de Gamma. Afhankelijk van het licht varieert die nogal tussen donkerblauw en grijs.
Om het effect van lichtval en achtergrond op de kleur eens te testen heb ik vandaag nog maar eens wat foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaandeweg het proces steeds nauwkeuriger geworden met het plaatsen van de sticker op de velg :)

Prachtige serie. Mijn stem gaat naar nr4
Grandonneur schreef:
zo 30 jun, 2024 21:57
Gaandeweg het proces steeds nauwkeuriger geworden met het plaatsen van de sticker op de velg :)

Prachtige serie. Mijn stem gaat naar nr4
Ik geef toe dat ik me wel een beetje heb laten gaan. :oops:

Een fiets fotograferen van de aandrijfzijde heeft wel een zekere logica in zich, maar de oriëntatie van de cranks en de wielen gaat wellicht wat ver.

Maar ja, als ik ooit nog eens de kwalificatie "super nice" bij GCN wil krijgen moet ik wel:

https://www.youtube.com/watch?v=9sIQw9wVh50
non-fixie schreef:
zo 30 jun, 2024 23:15
Grandonneur schreef:
zo 30 jun, 2024 21:57
Gaandeweg het proces steeds nauwkeuriger geworden met het plaatsen van de sticker op de velg :)

Prachtige serie. Mijn stem gaat naar nr4
Ik geef toe dat ik me wel een beetje heb laten gaan. :oops:

Een fiets fotograferen van de aandrijfzijde heeft wel een zekere logica in zich, maar de oriëntatie van de cranks en de wielen gaat wellicht wat ver.

Maar ja, als ik ooit nog eens de kwalificatie "super nice" bij GCN wil krijgen moet ik wel:

https://www.youtube.com/watch?v=9sIQw9wVh50
En verder met dank aan de ondernemers van bedrijventerrein Schoterhoek, die belangeloos hun locatie beschikbaar stelden voor de fotoreportage. We noemen hierbij met name Wim van Diemen Montage- en Onderhoudsbedrijf en Down Town International BV;-P