Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zeer lichtgewicht Durston 2 p tent - Forum Wereldfietser

Zeer lichtgewicht Durston 2 p tent

Voor de gewichts maniakken.

de Durston Xmid 2 Pro is in Nederland beschikbaar

2 persoons,

Weegt 565 gram plus 2 carbon tentstokken 176 gram. 0,7 kg dat is 350 gram per persoon...

https://lightweightoutdoor.com/nl/produ ... eema-tent/


Is geen goedkoop tentje.
Tenten van Durston kan je gewoon op de Amerikaanse website bestellen. Ook met de bijkomende verzend- en inklaringskosten, ben je dan (een stuk) goedkoper uit. Been there, done that.
Benieuwd hoe deze tent omgaat met de weersomstandigheden? Het lichte gewicht is belangrijk, maar hoe goed is hij bestand tegen wind en regen.
stelvio73 schreef:
di 25 jun, 2024 09:06
Tenten van Durston kan je gewoon op de Amerikaanse website bestellen. Ook met de bijkomende verzend- en inklaringskosten, ben je dan (een stuk) goedkoper uit. Been there, done that.
Je hebt gelijk maar het ging mij meer om informatie te delen dat mits je het geld ervoor over hebt je heel wat gewicht kunt besparen.
650 gram voor een enkel dakstent zonder stokken en zonder grondzeil, is wel licht maar niet zo licht dat ik mijn Terra Nova Laser Competition van ruim 1 kilo meteen in wil wisselen.
Vergis je er idd niet in dat er standaard geen stokken bij zitten. Geen probleem als je toch al bijv. wandelstokken bij je hebt, maar dat zal wel niet als je aan het fietsen bent :P

Verder is dit soort tenten zonder binnentent leuk in een 'droog' klimaat, maar als je in streken/jaargetijden met wat hogere luchtvochtigheden gaat kamperen dan wordt alles binnen zeiknat van de condens... (druppelt op je hoofd :roll: )
Polariteit schreef:
di 25 jun, 2024 13:32
Vergis je er idd niet in dat er standaard geen stokken bij zitten. Geen probleem als je toch al bijv. wandelstokken bij je hebt, maar dat zal wel niet als je aan het fietsen bent :P

Verder is dit soort tenten zonder binnentent leuk in een 'droog' klimaat, maar als je in streken/jaargetijden met wat hogere luchtvochtigheden gaat kamperen dan wordt alles binnen zeiknat van de condens... (druppelt op je hoofd :roll: )
Ok ben zelf naar Compostela gefietst met een enkeldaks tentje van DD hamocks het was overwegend droog je moet goed ventileren als het regent maar met binnentent is te prefereren natuurlijk.

De carbon stokken die je erbij kunt kopen wegen 88 gram per stuk.

Ik neem mijn wandelstokken op de fiets mee aan de onderbuis....dan kan ik ook wandelen... Wat ik nooit doe. :D

Er is ook een versie met binnen tent die weegt 1 kg
er zijn in totaal 3 versie van de 2 persoons
1 persoons is lichter natuurlijk.

De tent heeft een award gekregen gear of the year lees de review https://bikepacking.com/gear/durston-x- ... -2-review/
Bert van Sprang schreef:
di 25 jun, 2024 12:33
650 gram voor een enkel dakstent zonder stokken en zonder grondzeil, is wel licht maar niet zo licht dat ik mijn Terra Nova Laser Competition van ruim 1 kilo meteen in wil wisselen.
Ee zit een grondzeil aangenaaid gelast vast aan de tent bij

Ik heb de X mid 2p 2 persoons van 1 kg
Toen het 2 dagen non stop regende was ik blij met de ruimte van een 2 persoons en de binnentent maar ik ga ook niet voor de 150 km per dag of meer.....
EwoutDe schreef:
di 25 jun, 2024 10:55
Benieuwd hoe deze tent omgaat met de weersomstandigheden? Het lichte gewicht is belangrijk, maar hoe goed is hij bestand tegen wind en regen.
In mei wezen wandelen in Schotland en daar kwam je ze veel tegen. Ook door mensen in gebruik die maandenlang aan het wandelen waren. Als je doorvroeg, kwam er wel uit naar voren dat hoewel regen geen probleem is, serieuze Schotse omstandigheden toch niet aan deze tent besteed zijn. De grote panelen deuken wel degelijk in en bij meer dan 40 km/u schijnt het onprettig te worden. Laat staan 80 km/u, wat daar niet ongewoon is. Dan lig ik liever in een Hilleberg Soulo BL.