Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste fietszadel stadsfiets lange afstanden - Forum Wereldfietser

Beste fietszadel stadsfiets lange afstanden

Heb het forum doorgeploegd maar geen passend antwoord kunnen vinden.

Wat is nu volgens jullie het beste zadel voor een rechtopzittende fietser die afstanden van circa 90 kilometer fietst?

Een wat breder model nodig in verband met mijn zitbotten.
Ik heb tijdens mijn 'fietsvakantiecarriere' nog niet zo heel veel fietszadels versleten... ik begon met een Brooks Cambium C15. Beviel prima, langste rit die ik er op voltooide was ruim 150 kilometer. Wel was het erg afhankelijk van welke koersbroek ik aan had in hoelang het comfortabel bleef. Dit vond ik lange tijd 'het beste zadel' want ik had geen behoefte aan een ander zadel; totdat de zadelrails uit het niets brak. Is het dan nog steeds het beste zadel?

Nu rijd ik op een Brooks B17 op mijn reisfiets en een Brooks B17 Imperial op mijn racefiets. De impact van de koersbroek die ik draag is bij beide zadels weer anders. En (vooralsnog) is bij beiden de rails nog heel. Maakt dit dan de beste zadels ever? geen idee... :oops:

Eigenlijk is dit een antwoord waar je totaal niks aan hebt, en dat geldt waarschijnlijk ook voor de andere reacties. Wij kunnen niet bepalen wat voor jou het beste zadel is. Misschien zit jij wel het beste op een stuk beton :lol:
Kijk eens bij de Terry Fisio GT. Ik heb de bredere versie en fiets er erg fijn mee.

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... o-gt-heren
Transporterfiets schreef:
do 13 jun, 2024 13:12
Heb het forum doorgeploegd maar geen passend antwoord kunnen vinden.
Maar als je alles hebt doorgeploegd dan heb je bijvoorbeeld al wel idee of je een leren zadel zoekt of niet. Of je met zeembroek fietst of niet. Of je een zadel van €100 goedkoop vindt of te duur.

Zou je de moeite nemen dat soort informatie te delen dan is de kans op relevante tips wat groter.
Ik heb veel gelezen over leren zadels maar weinig daarover in combinatie met specifiek rechtop fietsen. Dus ik weet niet of dat aan te raden is? Ook zoek ik dus een wat breder dan gemiddeld zadel. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben bereid er ongeveer rond de 100 tot 150 euro aan uit te geven.

Ik fiets er af en toe met zeembroek op voor de echt lange afstanden. Maar dan alsnog rechtopzittend.
Hoe meer je rechtop zit hoe breder het zadel moet zijn. Dat zegt nog niets over leren of kunststof zadel. Bij afstanden van 100 km wil je in ieder geval geen te zacht zadel en aan een hard zadel moet je altijd wennen. Iemand die nooit fietst en in een keer een grotere afstand fietst heeft bijna altijd last van het zadel.
Transporterfiets schreef:
do 13 jun, 2024 16:46
Ik heb veel gelezen over leren zadels maar weinig daarover in combinatie met specifiek rechtop fietsen. Dus ik weet niet of dat aan te raden is? Ook zoek ik dus een wat breder dan gemiddeld zadel. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben bereid er ongeveer rond de 100 tot 150 euro aan uit te geven.

Ik fiets er af en toe met zeembroek op voor de echt lange afstanden. Maar dan alsnog rechtopzittend.
Wat ik je hier onder schreef de Terry Fisio, ik heb nu gekozen voor een wat breder zadel omdat mijn zitpositie nu ook veel rechterop zit.

Je kan ook je zitbotjes even uitmeten op een dik zacht stuk karton.
Toen ik nog mijn santos 2.8 had was ik een hele tijd bezig om het zo te krijgen dat ik meer rechtop kon zitten. toen dat zo ver was heb ik een brooks cambium allweather c-19 gekocht. Dat zat zo goed, dat ik er niet eens aan dacht dat het goed zat. Ook langere ritten.
Mocht je een all weather willen proberen dan raden zij de c-19 aan voor rechtop zitten. Het voordeel van de cambium is dat het zadel geen inzitperiode nodig heeft. Sommigen zweren er bij. Het moet je liggen. En regen ligt er alleen maar op zonder dat het er in trekt. . (de all weather versie tenminste) En ze gaan heel lang mee.
Veel succes met de keuze.
Mijn vrouw zit nogal rechtop en heeft verschillende zadels gehad: synthetisch zonder gel, gelzadels, een Brooks met veren.
Die synthetische zadels voldeden niet voor lange afstanden. Zeker dat gelzadel niet. Dat had de merkwaardige eigenschap dat het heel comfortabel aanvoelde als ze 's ochtends op de fiets stapte, maar aan het einde van de dag erg onaangenaam was.
Het is circa 2009 dan die Brooks geworden, een Flyer Softened, een breed zadel. Inrijden was niet nodig, misschien vanwege die Softened. Ze heeft er 15 jaar zonder morren op gereden, maar het duurde wel een paar ritten voor we de stand goed hadden.

Dit gezegd zijnde: zadeladvies kun je eigenlijk niet geven. Je kunt hoogstens vertellen wat je zelf ervaart.
Er is maar een manier om daarachter te komen en die staat hierboven al: zelf ervaren.
Iedereen is anders: er is geen specifiek antwoord. Reed tot voor kort met een Brooks Cambium C15, maar na een rit van ca. 91 km vervangen voor een Brooks B17.