Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na 1 juli NIET meer met tandems of ligfietsen in de trein - Forum Wereldfietser

Na 1 juli NIET meer met tandems of ligfietsen in de trein

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets- ... 638AF06863

Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024
De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in. Om het reizen met fietsen in de trein voor iedereen soepel te laten verlopen, worden de voorwaarden vanaf 1 juli aangescherpt.

Wat verandert er?
Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking. Een ingevouwen vouwfiets mag straks alleen gratis tijdens de spits en daluren mee, zolang deze ingevouwen binnen de afmetingen van 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog valt. De vouwfiets moet bij het in- en uitstappen van de trein ingevouwen zijn. Grotere en uitgevouwen vouwfietsen zijn alleen bij voldoende plek met een Fietskaart Dal in de daluren toegestaan.
Het blijft een rare argumentatie: tandems en ligfietsen zijn namelijk niet groter geworden. Dus omdat andere fietsen groter zijn geworden, mogen tandems en ligfietsen niet meer mee.

In geval van nood zou je je fiets nog kunnen demonteren, dan mag ie wel mee.
Dit is toch geen Nederlands ... "Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking".
WillemT schreef:
ma 03 jun, 2024 16:10
Dit is toch geen Nederlands ... "Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking".
Eens met jou.
In Nederland hebben 2 miljoen mensen een beperking.
Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben psychische problemen, een lichamelijke of verstandelijke beperking. Mensen met beperking hebben het recht om mee te doen in de samenleving. Dat staat in het VN-verdrag handicap en in andere wetten en regels.

Gaat de conducteur straks naar een bewijs vragen dat je een psychische probleem hebt?
Lang niet alle 'beperkingen' zijn vast te stellen. En vele definities hiervan maken het er niet makkelijker op.
joukon schreef:
ma 03 jun, 2024 16:53
Gaat de conducteur straks naar een bewijs vragen dat je een psychische probleem hebt?
Lang niet alle 'beperkingen' zijn vast te stellen. En vele definities hiervan maken het er niet makkelijker op.
Zo bedoel ik het niet: verander eens "reizigers" in "mensen", dan wordt de onzin pas echt duidelijk: "Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor mensen met een beperking"
En deze zin: "De vouwfiets moet bij het in- en uitstappen van de trein ingevouwen zijn". Dus na het instappen mag ik hem weer uitvouwen? :lol:
Tja, het past goed in de vrij consistente ns trend van reiziger pesten. Als ligfietser krijg ik dan toch de neiging om de beperking te hebben dat mijn zitvlak en polsen niet tegen de houding van gewone fietsen kan. Sinds ik een velomobiel heb, reis ik overigens heel veel minder met de trein.
Heb ooit een dame ontmoet die met haar fiets in een overvolle trein mocht omdat ze een speciale sticker van de NS op die fiets had. Zij heeft een psychologische aandoening en mag altijd mee. Dus de NS heeft al een afdeling en een systeem opgetuigd voor mensen met een handicap o.i.d. die voorrang krijgen.
Dat vind ik een goede zaak voor deze kleine groep mensen, met een aandoening die jij en ik liever niet hebben, die hun reis kunnen maken bij grote drukte bijvoorbeeld.
Wij, gewone stervelingen, hebben met de grillen van de NS te maken. Ben ik ook niet blij mee, begrijp me goed.
Oh, dat is sneller dan verwacht. Ongelofelijk stom natuurlijk van NS om ligfietsen te verbieden, en het voelt erg oneerlijk. Ligfietsen zijn doorgaans veel kleiner dan die nieuwe dikke ebikes met 55mm banden. Dit gaat voor geen meter helpen. Enfin, ik ga maar eens een mooie hoes fabriceren. Of een andere list verzinnen. Iemand een leuk idee? Misschien ondersteboven meenemen, dan is het kunst. Ofzo.
WillemT schreef:
ma 03 jun, 2024 17:37
En deze zin: "De vouwfiets moet bij het in- en uitstappen van de trein ingevouwen zijn". Dus na het instappen mag ik hem weer uitvouwen? :lol:
Ja hoor. Als je in de daluren reist, er voldoende plek is, en je een fietskaartje betaald hebt:
Grotere en uitgevouwen vouwfietsen zijn alleen bij voldoende plek met een Fietskaart Dal in de daluren toegestaan.
Groetjes,

Carl
Loes vdB schreef:
ma 03 jun, 2024 19:44
Heb ooit een dame ontmoet die met haar fiets in een overvolle trein mocht omdat ze een speciale sticker van de NS op die fiets had. Zij heeft een psychologische aandoening en mag altijd mee.
,knip>
...hebben met de grillen van de NS te maken.
Onderschat de grillen van de klanten ook niet.
In de luchtvaart waren hulphonden altijd toegestaan, en mochten gratis mee. Totdat bleek dat een groep passagiers dat in de gaten kreeg, en hun hond meenam omdat er allerlei leed aan die persoon hing, zoals vliegangst, PTSS, noem maar op, en er op een gegeven moment hele verzamelingen honden per vlucht mee moesten. Allemaal onder het mom van 'mijn hulphond'.Wat natuurlijk bij een vlucht van 10, 12 uur, met veel mensen in de kleine, afgesloten pijp, wat een vliegtuig is, veel gedoe gaf; denk aan stank, blaffen, uitwerpselen. Overlast dus voor de andere passagiers.
Daar is op een goed moment zeer terecht paal en perk aan gesteld (hier bv KLM voorwaarden).
Omdat er geen duidelijke omschrijving door de NS wordt gegeven, ook niet op de website van de NS, wat zijn nu 'reizigers met een beperking' heb ik telefonisch contact gehad met de NS. De NS laat in een eerste reactie weten dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt op de vraag 'aan welke eisen reizigers met een beperking moeten voldoen om een tandem en/of ligfiets in de trein te mogen meenemen'.

Duidelijk is nu wel dat de NS het 'probleem' aan het oplossen is, voor zover er sprake is van een probleem, maar niet de 'oorzaak' aanpakt. De 'oorzaak' is dat er niet genoeg plaatsen voor de fiets in de trein zijn ondanks dat het Europees Parlement met de lidstaten op 29-04-2021 overeenstemming heeft bereikt over de nieuwe regels met betrekking tot de rechten van treinreizigers en in het bijzonder treinreizigers die met de fiets reizen.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... nreizigers
Uitgewerkt zien de nieuwe regels met betrekking tot de rechten van treinreizigers die met de fiets reizen er als volgt uit, zie onderstaande link onder 16 en 17. De NS MOET volgens de nieuwe EU regels met betrekking tot de rechten van treinreizigers en in het bijzonder treinreizigers die met de fiets reizen zorgen voor meer fietsplaatsen in de trein!
[url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... NIT/nl/pdf[/url]
Wil best advocaat van de andere kant spelen ('van de duivel' vind ik dan weer zo heftig klinken).

Er staat ook staat ook (Art 6 lid 2):
Indien aangewezen plaatsen voor fietsen aan boord van de trein beschikbaar zijn, moeten
de reizigers hun fiets op deze plaatsen stallen. Indien deze plaatsen niet beschikbaar zijn,
houden reizigers toezicht op hun fiets en leveren zij alle redelijke inspanningen om ervoor
te zorgen dat hun fiets geen ongemak of schade veroorzaakt voor andere reizigers,
mobiliteitsuitrusting, bagage of spoorwegactiviteiten.

Nou, dat zie ik ook vaak niet gebeuren door mijn fietsende medereizigers, tot mijn eigen ergernis.

In de eerste gegeven link, van het Europese Parlement staat dit:
Iedere trein moet beschikken over specifieke ruimten en rekken voor fietsen en ten minste vier fietsplaatsen hebben
Daar voldoet de NS al aan.

Verder is de NS heel actief met het ook genoemde (Art 6 lid 5) ...plannen voor meer en beter vervoer van fietsen en met
andere oplossingen ter bevordering van gecombineerd trein- en fietsgebruik...
heel goed bezig met OV-fiets.
De voorwaarden voor reizigers met een beperking zijn best duidelijk. Ze staan hier:

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... trein.html

Persoonlijk vind ik niet dat een beperking een voorwaarde zou moeten zijn om ligfiets in de trein mee te nemen. Het is een beslissing die heel vervelend uitpakt voor een niet zo grote groep mensen.

Een belangrijke reden voor mijn vrouw om op vakanties de ligfiets te pakken is een kwetsbare nek. Is niet een geregistreerde beperking. Wij kunnen onze plannen gelukkig redelijk aanpassen aan de voorwaarden van de NS. Maar ik ken mensen voor wie dat veel lastiger is, zij zijn echt de dupe van zo’n besluit.
henkk schreef:
ma 03 jun, 2024 09:55
Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024
De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in.
Het komt tegenwoordig helaas wel vaker voor dat een kleine minderheid de schuld krijgt van falend beleid. Het is allemaal ook niet goed onderbouwd. Onze tandem neemt bijvoorbeeld in de trein minder ruimte in dan twee 'gewone' fietsen. Het gemiddelde is ten onrechte weer eens de norm geworden.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie zelden ligfietsen en tandems in de trein. Volgens mij kan de NS meer winnen door elektrische brommers (sorry: fatbikes en speed pedelecs) uit de trein te weren.
jazeker, maar daarvoor moet er eerst eentje in de trein in fik vliegen anders heeft zo’n beslissing geen grond ofzo.

Hier een Efik op het perron; https://m.youtube.com/watch?v=70cBJ4w9KbM
Daar over gesproken, opmerkelijk standpunt van de NS trouwens,

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/ ... de%20trein.

‘We zien de speedpedelec als ebike dus als fiets terwijl het een op kenteken een brommer is maar dat maakt ons niet uit want het heeft geen verbrandingsmotor’

:?
Grandonneur schreef:
do 06 jun, 2024 11:45
Daar over gesproken, opmerkelijk standpunt van de NS trouwens...
Dat is het antwoord van forumdeelnemer 'Thom' op de NS Community, en niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de NS.
Wat mij zo irriteert is dat er geen ‘echte’ reden is om ligfietsen te verbieden. Het verbod zet voor wat ze aanvoeren, drukte en tijdverlies bij instappen, geen zoden aan de dijk vanwege de kleine aantallen. Als het al zou hinderen. Ik moet steeds denken wat de volgende stap wordt, rode tassen verbieden omdat het zo druk in de trein is? Of oude mannen want die lopen zo langzaam? Bah.