Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom lokaal of op afstand een fiets kopen? - Forum Wereldfietser

Waarom lokaal of op afstand een fiets kopen?

We maken kleine stapjes maar hopen op korte termijn over te gaan tot de aanschaf van een paar nieuwe metalen werkpaarden. Op diverse plaatsen al informatie gezocht en gevonden. Weten al aardig wat we wel (en vooral ook niet) willen. We zijn tot de conclusie gekomen dat de Koga Worldtraveller Signature Classic de fiets is die het best bij ons past.

Nu ons dilemma. Waar kopen we onze fietsen?

We hebben een lokale fietsenmaker die ook Koga signature dealer is. Maar we zijn ook bij een paar andere zaken geweest. Dat zijn dan de hier wel bekende speciaalzaken. Die lokale fietsenmaker weet natuurlijk heus wel wat een Rohloff naaf is, maar een specialist op het gebied van vakantiefietsen is hij logischerwijs natuurlijk niet.
Het grote nadeel is dat de speciaalzaken best ver van ons vandaan liggen. Dat is voor het bestellen en ophalen nog wel te doen, maar de fietsen hebben natuurlijk ook (met enige regelmaat) onderhoud nodig. En om dan weer met die fietsen het halve land door te crossen voor het brengen en halen… dat zie ik niet zo zitten. Milieuvriendelijk is het ook niet bepaald. Daar scoort die lokale fietsenmaker dan toch weer wat puntjes. Ook voor het bijstellen of een kleine reparatie (die je zelf niet kunt/wilt uitvoeren) is zo’n lokale fietsenmaker wel heel praktisch.

Hoe deden jullie dat? Waarom kozen jullie voor de wat verder weg gelegen specialist of juist de lokale fietsenmaker?
Ik ben erg benieuwd naar jullie overwegingen en kijk uit naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

Don
Onze fietsen komen van de lokale fietsenmaker. Helaas ook van een zeer slechte fietsenmaker. Maar toch blijven we onze fietsen wel daar kopen.

Dit omdat ze vaak de enige zijn (van de twee zaken in de buurt) die het merk/model verkopen dat wij willen. Wij hebben zelf ook geen auto dus verder gaan zoeken is een zeer lastige optie voor ons.
Eenmaal de fiets uit de garantie dan heb andere adressen die met plezier aan mijn fiets willen werken (tegen betaling uiteraard)
Maar de handigheid van een fietsenmaker dichtbij overtreft toch het vakmanschap in ons geval.
En als de fiets slecht wordt hersteld dan brengen we hem gewoon opnieuw binnen. Ze moeten het maar correct maken. Helaas duurt het soms dan wat langer.

P.s.
Even voor de duidelijkheid. Een voorbeeldje waarom we onze fiets weer direct terug binnen brengen na onderhoud/herstel.
Ik had ooit de remmen van onze bakfiets zelf goed afgesteld. Maar na onderhoud in de winkel was alle remkracht ineens verdwenen. Het gaat hier dus niet om pietlulige zaken. Uiteindelijk krijgen ze het wel in orde. Maar toch zowat alle keren terug gemoeten na herstel.
En toch kunnen wij bijna niet anders als daar onze fiets nieuw aankopen.
Een Koga Worldtraveller Signature Classic is natuurlijk niet zomaar een fiets. Is ook even een forse uitgave. Om prettig te fietsen tijdens lange tochten, is het wel van belang dat de fiets exact op maat is voor jou, afgemonteerd is met de de juiste onderdelen en alles goed is afgesteld: zadel, zadelhoogte, juiste stuurpen, juist stuur, handvatten etc.. Het begint eigenlijk al met plaatsnemen op de pasfiets.
Dit alles kan Jan de fietsenwinkel om de hoek vaak niet bieden. Hoe aardig Jan ook is. Als jezelf geen lange tochten maakt op een bepakte fiets, weet je niet wat dat is. Bij een vakantiefietsenspecialist tref je dat wel.
Als de fiets goed is afgeleverd, valt het aantal bezoekjes voor onderhoud en reparatie wel mee. Er zijn ook eenvoudige reparaties die een plaatselijke fietsenmaker kan doen. Handig is als je veel zelf kunt doen, maar lang niet iedereen is een handige Harry.
Als het goed is maak je met jouw fietsen lange reizen, maar ook kortere tochten door Nederland. Fietsen is geen straf. Je hebt jouw fiets toch om erop te fietsen! Ook ons land heeft veel fietsplezier te bieden. Koppel het onderhoud door de specialist aan zo'n tochtje door Nederland. Je kunt het ook koppelen aan een andere activiteit in de stad van de specialist, zoals bij een vriend langs, tante Nel eens opzoeken, bezoek aan een museum of een concert.
De vakantiefietsenspecialisten zijn vaak harde werkers met liefde voor het vak en die met bloed, zweet en tranen vanuit het niets hun zaak hebben opgebouwd uit affiniteit met het reizen op de fiets. Het is niet de keuze tussen een kleurloos massaconcern of een klein winkeltje.
Toen ik een "serieuze" fiets kocht met 3x7 versnellingen in de jaren 90 bleken de plaatselijke fietsenmakers ook al snel niet alles te zijn. Ik ben mezelf daarom maar gaan redden en onderdelen bestellen. Dat ging toen via een dikke catalogus (Rose) en een formulier. Halverwege de jaren 90 kwam internet met discussiegroepen (officieel heetten dat usenet nieuwsgroepen) waaronder nl.fiets. Daar heb ik veel geleerd. Daarna kwam dit forum.
Later heb ik altijd fietsen gekocht op flinke afstand. De keren dat de fiets terug moest naar de verkoper waren op de vingers van één hand te tellen. Dat ging dan als pakket.
Ook de andere fietsen hier in huis is zien zelden of nooit een fietsenmaker.

P.s. Dat je met een Koga kennelijk niet goed terechtkunt bij een officiële dealer mag toch wel verbazing wekken.

Mijn ervaring met onderhoud en reparatie is trouwens dat het gemakkelijker is bij nieuwe en dure fietsen. Het is juist bij goedkope, versleten en vastgeroeste fietsen dat je soms veel vakmanschap nodig hebt, en waar het bij mij dus wel eens mis ging. :shock: :roll:
Slow Moving Saddles schreef:
zo 28 jan, 2024 00:53
Die lokale fietsenmaker weet natuurlijk heus wel wat een Rohloff naaf is, maar een specialist op het gebied van vakantiefietsen is hij logischerwijs natuurlijk niet.
Wie zal het zeggen, misschien heeft die ene kerel in de werkplaats wél een schat aan opleiding en ervaring om jullie tot in de puntjes juist op je nieuwe fietsen te zetten.
Ik heb ook een koga wts en ik wilde deze ook bij 1 van de bekende vakantie fiets winkels kopen maar juist prettig dat ik deze ( bij een goede zaak hoog segment fietsen ) heb gekocht, wel 20 km van m’n huis maar breng mijn fiets heen fietsend en met de bus terug.
De service beurten, de garantie dingetjes. Toch wel lekker als dat in de buurt is want dat scheelt ook weer geld…..zo had ik laatst iets en daar is bijna 100 eu arbeidsloon vanaf gehaald ivm garantie?-service dingetje…

Maar ja, de 1 vind dit prettig en de ander dat. Ga met de fietsenwinkel maker in overleg, kan je zo’n fiets ook goed fixen ipv alleen verkopen?

En soms moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt, je besluit ( welke het ook moge zijn ) heeft voor en nadelen en consequenties. En pas later weet je of je een goede keuze gemaakt hebt.

En als je straks op reis gaat dan is je fietsenwinkel sowieso ver weg…

Veel plezier met de aankoop en vergeet niet te genieten!

Gr ej
Shorttrack schreef:
zo 28 jan, 2024 01:21
Onze fietsen komen van de lokale fietsenmaker. Helaas ook van een zeer slechte fietsenmaker. Maar toch blijven we onze fietsen wel daar kopen.

En toch kunnen wij bijna niet anders als daar onze fiets nieuw aankopen.
Bedankt voor je input! Het bevestigt wat ik als voordelen van het lokaal kopen zie. Mijn fietsenmaker is eigenlijk helemaal niet zo slecht. Gelukkig 😁. Dat met het eindigen van de garantie (en wat daarna?) is natuurlijk ook iets om mee te nemen in het besluit.
bert sitters schreef:
zo 28 jan, 2024 07:50
Een Koga Worldtraveller Signature Classic is natuurlijk niet zomaar een fiets. Is ook even een forse uitgave. Om prettig te fietsen tijdens lange tochten, is het wel van belang dat de fiets exact op maat is voor jou, afgemonteerd is met de de juiste onderdelen en alles goed is afgesteld: zadel, zadelhoogte, juiste stuurpen, juist stuur, handvatten etc.. Het begint eigenlijk al met plaatsnemen op de pasfiets.
Dit alles kan Jan de fietsenwinkel om de hoek vaak niet bieden. Hoe aardig Jan ook is. Als jezelf geen lange tochten maakt op een bepakte fiets, weet je niet wat dat is. Bij een vakantiefietsenspecialist tref je dat wel.
Als de fiets goed is afgeleverd, valt het aantal bezoekjes voor onderhoud en reparatie wel mee. Er zijn ook eenvoudige reparaties die een plaatselijke fietsenmaker kan doen. Handig is als je veel zelf kunt doen, maar lang niet iedereen is een handige Harry.
Als het goed is maak je met jouw fietsen lange reizen, maar ook kortere tochten door Nederland. Fietsen is geen straf. Je hebt jouw fiets toch om erop te fietsen! Ook ons land heeft veel fietsplezier te bieden. Koppel het onderhoud door de specialist aan zo'n tochtje door Nederland. Je kunt het ook koppelen aan een andere activiteit in de stad van de specialist, zoals bij een vriend langs, tante Nel eens opzoeken, bezoek aan een museum of een concert.
De vakantiefietsenspecialisten zijn vaak harde werkers met liefde voor het vak en die met bloed, zweet en tranen vanuit het niets hun zaak hebben opgebouwd uit affiniteit met het reizen op de fiets. Het is niet de keuze tussen een kleurloos massaconcern of een klein winkeltje.
Bedankt en je slaat de spijker op z’n kop! De pasfiets… het afstemmen… het afstellen… kortom, “bikefitting” zoals ik vaak voorbij zie komen. Ik vind het nog steeds lastig om hier een waarde aan te hangen. Want die lokale fietsenmaker kan er vast voor zorgdragen dat we comfortabel op onze fietsen zitten, toch? En ja, je zult zo af en toe wat moeten bijstellen misschien. De te kiezen onderdelen komen we wel uit denk ik. Zoveel is er (gelukkig) nou ook weer niet te kiezen. Hebben ons daar al aardig in verdiept en dat komt wel goed.
Mochten we voor de specialist kiezen dan hadden we het plan al opgevat om terug in 2 of 3 etappes huiswaarts te fietsen😃
Leon schreef:
zo 28 jan, 2024 10:42
P.s. Dat je met een Koga kennelijk niet goed terechtkunt bij een officiële dealer mag toch wel verbazing wekken.

Mijn ervaring met onderhoud en reparatie is trouwens dat het gemakkelijker is bij nieuwe en dure fietsen. Het is juist bij goedkope, versleten en vastgeroeste fietsen dat je soms veel vakmanschap nodig hebt, en waar het bij mij dus wel eens mis ging. :shock: :roll:
Hier ben ik misschien niet duidelijk geweest. De fietsenmaker is een officiële Koga dealer en kan prima het standaard onderhoud doen. Tot nu toe ook onze huidige Koga’s (geen vakantiefietsen) daar in onderhoud. Is prima in orde.
Wel nog een hele waardevolle tip mbt het onderhoud. Een nieuwe fiets is natuurlijk ook wat makkelijker te onderhouden dan een oud ‘beesie’.
Grandonneur schreef:
zo 28 jan, 2024 15:24
Slow Moving Saddles schreef:
zo 28 jan, 2024 00:53
Die lokale fietsenmaker weet natuurlijk heus wel wat een Rohloff naaf is, maar een specialist op het gebied van vakantiefietsen is hij logischerwijs natuurlijk niet.
Wie zal het zeggen, misschien heeft die ene kerel in de werkplaats wél een schat aan opleiding en ervaring om jullie tot in de puntjes juist op je nieuwe fietsen te zetten.
Ik was al positief verrast toen hij zei dat hij de komende week een Worldtraveller geleverd zou krijgen voor een cliënt. Dus helemaal onbekend is hij er zeker niet mee.
ej groningen schreef:
zo 28 jan, 2024 22:21
Ik heb ook een koga wts en ik wilde deze ook bij 1 van de bekende vakantie fiets winkels kopen maar juist prettig dat ik deze ( bij een goede zaak hoog segment fietsen ) heb gekocht, wel 20 km van m’n huis maar breng mijn fiets heen fietsend en met de bus terug.
De service beurten, de garantie dingetjes. Toch wel lekker als dat in de buurt is want dat scheelt ook weer geld…..zo had ik laatst iets en daar is bijna 100 eu arbeidsloon vanaf gehaald ivm garantie?-service dingetje…

Maar ja, de 1 vind dit prettig en de ander dat. Ga met de fietsenwinkel maker in overleg, kan je zo’n fiets ook goed fixen ipv alleen verkopen?

En soms moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt, je besluit ( welke het ook moge zijn ) heeft voor en nadelen en consequenties. En pas later weet je of je een goede keuze gemaakt hebt.

En als je straks op reis gaat dan is je fietsenwinkel sowieso ver weg…

Veel plezier met de aankoop en vergeet niet te genieten!

Gr ej
Precies dat dus! Ik kan letterlijk naar deze fietsenmaker lopen! En dat vind ik ook wel wat waard. En ik ben ook wel iemand die erg voor lokaal kopen is. Of het alles bij elkaar opgeteld voldoende is weet ik nu eerlijk gezegd nog niet. Maar al deze reacties helpen ons wel om straks knopen door te hakken.
En bedankt voor de reminder om te genieten!😊 Dat komt zeker goed!
Slow Moving Saddles schreef:
ma 29 jan, 2024 10:29
bert sitters schreef:
zo 28 jan, 2024 07:50
Om prettig te fietsen tijdens lange tochten, is het wel van belang dat de fiets exact op maat is voor jou, afgemonteerd is met de de juiste onderdelen en alles goed is afgesteld: zadel, zadelhoogte, juiste stuurpen, juist stuur, handvatten etc.. Het begint eigenlijk al met plaatsnemen op de pasfiets.
Dit alles kan Jan de fietsenwinkel om de hoek vaak niet bieden. Hoe aardig Jan ook is.
Bedankt en je slaat de spijker op z’n kop! De pasfiets… het afstemmen… het afstellen… kortom, “bikefitting” zoals ik vaak voorbij zie komen. Ik vind het nog steeds lastig om hier een waarde aan te hangen. Want die lokale fietsenmaker kan er vast voor zorgdragen dat we comfortabel op onze fietsen zitten, toch? En ja, je zult zo af en toe wat moeten bijstellen misschien.
Volgens mij heb je precies gemist wat Bert schreef, of je ontkent het.

Het kan natuurlijk best dat jouw lokale fietsenmaker wél de juiste kennis heeft, laten we het hopen, maar het aantal keren dat ik op fietsfora de volgende tekst gelezen heb is niet te tellen: "De fietsenmaker keek me aan en zei "Ik weet het al. Jij moet maatje ... hebben" ".
Het is ongeveer even groot als het aantal keren dat je kunt lezen 'Te koop wegens verkeerde maat', of het aantal mensen dat ik op fietsen zie fietsen waarvan ik me afvraag of dat wel zo fijn is.

Ik vind de maat en afstelling dan ook van grotere waarde dan al het andere. Een fiets van de Decathlon van 200 euro (zelfs €179,99 :D ) die wél goed is qua maat, zadel en afstelling is, fietst lekkerder dan een fiets van vierduizend euro die dat niet is. Alleen jammer dat die pret voor € 179,99 niet zo lang zal duren natuurlijk. :wink:
Leon schreef:
ma 29 jan, 2024 11:07

Ik vind de maat en afstelling dan ook van grotere waarde dan al het andere. Een fiets van de Decathlon van 200 euro (zelfs €179,99 :D ) die wél goed is qua maat, zadel en afstelling is, fietst lekkerder dan een fiets van vierduizend euro die dat niet is. Alleen jammer dat die pret voor € 179,99 niet zo lang zal duren natuurlijk. :wink:
Dan zeg je dus dat een goede maat fiets belangrijker is dan een professionele instelling met een pasfiets. Ik heb nooit op een pasfiets gezeten maar mijn fietsen passen prima. Bovendien helpt het als je eenmaal een fiets hebt die je past. Een nieuwe fiets kan daarop gebaseerd zijn toch?
Ik zeg niks over hoe de maat en afstelling tot stand komen. Als Jopie op de hoek met een scheef oog kijkt en goed gokt, zit de fiets ook goed. Als je het zelf al dan niet toevallig goed uitvogelt ook. Of daar een label professioneel aan hangt is voor het resultaat niet belangrijk. Punt is alleen dat de kans dat het goed komt bij een echte vakantiefietsspecialist groter is, en je dat een boel tijd, frustratie en geld kan schelen.
Een fiets die al goed zit maakt het uiteraard gemakkelijker, maar kan ook bedrieglijk zijn als bv het zadel of stuur van een ander type zijn of als je al jaren gewend bent aan een zit die toch niet (meer) optimaal voor je is.
Don't fix if it ain't broken.
Leon schreef:
ma 29 jan, 2024 11:07
Slow Moving Saddles schreef:
ma 29 jan, 2024 10:29
bert sitters schreef:
zo 28 jan, 2024 07:50
Om prettig te fietsen tijdens lange tochten, is het wel van belang dat de fiets exact op maat is voor jou, afgemonteerd is met de de juiste onderdelen en alles goed is afgesteld: zadel, zadelhoogte, juiste stuurpen, juist stuur, handvatten etc.. Het begint eigenlijk al met plaatsnemen op de pasfiets.
Dit alles kan Jan de fietsenwinkel om de hoek vaak niet bieden. Hoe aardig Jan ook is.
Bedankt en je slaat de spijker op z’n kop! De pasfiets… het afstemmen… het afstellen… kortom, “bikefitting” zoals ik vaak voorbij zie komen. Ik vind het nog steeds lastig om hier een waarde aan te hangen. Want die lokale fietsenmaker kan er vast voor zorgdragen dat we comfortabel op onze fietsen zitten, toch? En ja, je zult zo af en toe wat moeten bijstellen misschien.
Volgens mij heb je precies gemist wat Bert schreef, of je ontkent het.

Het kan natuurlijk best dat jouw lokale fietsenmaker wél de juiste kennis heeft, laten we het hopen, maar het aantal keren dat ik op fietsfora de volgende tekst gelezen heb is niet te tellen: "De fietsenmaker keek me aan en zei "Ik weet het al. Jij moet maatje ... hebben" ".
Het is ongeveer even groot als het aantal keren dat je kunt lezen 'Te koop wegens verkeerde maat', of het aantal mensen dat ik op fietsen zie fietsen waarvan ik me afvraag of dat wel zo fijn is.

Ik vind de maat en afstelling dan ook van grotere waarde dan al het andere. Een fiets van de Decathlon van 200 euro (zelfs €179,99 :D ) die wél goed is qua maat, zadel en afstelling is, fietst lekkerder dan een fiets van vierduizend euro die dat niet is. Alleen jammer dat die pret voor € 179,99 niet zo lang zal duren natuurlijk. :wink:
Ik denk dat het niet zo extreem is. Die fietsenmaker heeft wel een meetfiets staan maar dan voor wielrenfietsen. Dus er zal vast enige kennis in huis zijn hoe iemand op een (vakantie)fiets moet zitten.
Als het van het ‘natte vinger/ik schat maar wat’ werk zou zijn was ik er snel klaar mee geweest.
En omdat we al een aantal (vakantie)fietswinkels zijn afgeweest hebben we al een aardig idee over bijvoorbeeld welke framemaat we moeten hebben. Want ze kwamen allemaal op hetzelfde uit😄
Verder helemaal eens met je decathlon verhaal😉
Wat Leon zegt over maatvoering en “iemand op een fiets zetten” is natuurlijk helemaal waar. Aan de andere kant, als je zelf ook niet wereldvreemd ben en al wat ervaring hebt met fietsmaten en kritisch luistert naar wat een fietsverkoper zegt en de discussie, wanneer nodig, aan kan gaan, en niet zonder meer alles accepteert wat een verkoper zegt, dan is de kans dat het fout gaat een stuk kleiner.

In ieder geval veel plezier met je keuze straks.
Senior2 schreef:
ma 29 jan, 2024 14:14
Wat Leon zegt over maatvoering en “iemand op een fiets zetten” is natuurlijk helemaal waar. Aan de andere kant, als je zelf ook niet wereldvreemd ben en al wat ervaring hebt met fietsmaten en kritisch luistert naar wat een fietsverkoper zegt en de discussie, wanneer nodig, aan kan gaan, en niet zonder meer alles accepteert wat een verkoper zegt, dan is de kans dat het fout gaat een stuk kleiner.

In ieder geval veel plezier met je keuze straks.
Bedankt!
En voor alle duidelijkheid, ik trek wat Leon zegt absoluut niet in twijfel. Ik zie wel de meerwaarde van de zaken die hij beschrijft.
Sterker nog, dat is juist waarom dit voor ons een dilemma is.
Slow Moving Saddles schreef:
zo 28 jan, 2024 00:53
Hoe deden jullie dat? Waarom kozen jullie voor de wat verder weg gelegen specialist of juist de lokale fietsenmaker?
Onze Santos tandem kochten we vier jaar geleden bij Bart van Sector 2 Bikes, vooral omdat je daar op een groot aantal tamdems kunt proefrijden en omdat Bart zelf veel ervaring heeft met fietsvakanties op een tandem. Wel ruim 100 km van onze woonplaats Haarlem. We zijn daar toen drie keer geweest, twee keer om proef te rijden en de laatste keer om de fiets te halen. Heel blij met alle adviezen van Bart en daardoor ook met de tandem.

Een jaar geleden hebben we een Pendix motor op de tandem laten zetten door Michiel van Saint Christopher, 128 km van Haarlem. Michiel was de enige bij wie ik mocht helpen bij het ombouwen. Heel tevreden over de deskundigheid van en de samenwerking met Michiel.
Met specifieke vragen, bijvoorbeeld welke reservespaken ik moest kopen, mail ik met Santos in Nieuw Vennep. Altijd snel en adequaat antwoord.

Ik doe alle onderhoud tot nu toe zelf. De fiets is nieuw, dus dat bleef vooralsnog beperkt tot banden, ketting, remblokken en versnellingsolie. Maar intussen ook een ander stuur, andere zadels en andere kettingtandwielen bij de Rohloff-naaf. Het grootste risico dat je loopt, is dat je een boutje te strak aandraait waardoor dit knapt. Daarom heb ik een momentsleutel aangeschaft, en nog wat ander goed (en dus iets duurder) gereedschap. En dan zijn er ook nog al die deskundige adviezen op dit forum en veel mooie tutorials op YouTube.

Eenmaal op fietsvakantie doet het er al helemaal niets meer toe waar je je fiets kocht. Daarom vind ik het plezierig dat ik de fiets goed ken en ook onderweg weet wat ik zelf moet en kan doen. Dat komt ook omdat ik het leuk vind om te doen, wat natuurlijk heel persoonlijk is, zoals bijna alles aan fietsvakanties met een vakantiefiets.
Leon schreef:
ma 29 jan, 2024 11:07
maar het aantal keren dat ik op fietsfora de volgende tekst gelezen heb is niet te tellen: "De fietsenmaker keek me aan en zei "Ik weet het al. Jij moet maatje ... hebben" ".
Het is ongeveer even groot als het aantal keren dat je kunt lezen 'Te koop wegens verkeerde maat', of het aantal mensen dat ik op fietsen zie fietsen waarvan ik me afvraag of dat wel zo fijn is.
Mijn gravelbike was te groot volgens de leverancier (en het "zag er niet uit" vond hij - want de zadelpen moet flink uitsteken volgens de "norm"). Ik vond "de juiste maat" (M) niet fijn zitten en trok mijn eigen plan (een L dus en daar heb ik al 1000en km's plezier van).

Had mijn oude fiets - die geen problemen opleverde en waar ik prima op zat - bij me en die maten hebben ze op de nieuwe overgezet (waarbij ik de stack en reach al van te voren had bekeken en gezien dat die vrijwel overeen kwamen). Dat kan nog een tip zijn als men nieuwe fietsen wilt kopen.

Mijn WTS wel lokaal (grotere zaak die al meerdere WTS'en had verkocht en ook onderhielden) gekocht en daar wel baat bij gehad vanwege de problemen met de splined carrier. Hoefde ik niet het hele land door te reizen.
Arnoudt schreef:
ma 29 jan, 2024 16:21
Ik doe alle onderhoud tot nu toe zelf. […] Het grootste risico dat je loopt, is dat je een boutje te strak aandraait waardoor dit knapt.
Behalve als dat boutje in je frame zit en je de draad uit je dure frame trekt. Of je stuurpen strakker kan klemmen dan waar je stuur op berekend is en tijdens een afdaling je stuur breekt. Of… nou ja. Ik ben erg voor zelf onderhoud uitvoeren en dat kan zeker een overweging zijn bij waar je je fiets vandaan haalt, maar dat een gebroken boutje het grootste risico is dat je loopt, vind ik wel een oversimplificatie.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 29 jan, 2024 17:50
Arnoudt schreef:
ma 29 jan, 2024 16:21
Ik doe alle onderhoud tot nu toe zelf. […] Het grootste risico dat je loopt, is dat je een boutje te strak aandraait waardoor dit knapt.
Behalve als dat boutje in je frame zit en je de draad uit je dure frame trekt. Of je stuurpen strakker kan klemmen dan waar je stuur op berekend is en tijdens een afdaling je stuur breekt. Of… nou ja. Ik ben erg voor zelf onderhoud uitvoeren en dat kan zeker een overweging zijn bij waar je je fiets vandaan haalt, maar dat een gebroken boutje het grootste risico is dat je loopt, vind ik wel een oversimplificatie.

Groetjes,

Carl
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik bedoelde dat je in het algemeen moet oppassen dat je die boutjes niet te strak aandraait. Daar sluiten al jouw voorbeelden goed bij aan. Een momentsleutel is dan bijna onmisbaar. Te los merk je doorgaans vanzelf. Iedereen leert vooral van zijn eigen ervaring.
Waarom kan alleen een vakantiefiets winkel het beste een vakantiefiets opmeten ontgaat me een beetje…..
Als je een officiële dealer hebt, je vraagt wat hun ervaring is met vakantiefietsen, wat voor fietsen ze nog meer verkopen etc kan je toch prima advies krijgen lijkt me!

Mijn fietsenzaak verkopen oa racefietsen, MTB en alles wat er tussen zit en daar is goed gekeken welke maat ik moest hebben, welk stuur het beste bij mijn lichaam zou passen etc etc….

Ik lees ook wel commentaar op dit forum over een zeer bekende vakantiefietsen zaak, dus ja…..zeg het maar…

En uiteindelijk kan elke keuze negatief of positief uit pakken…

Zo had ik voor mijn MTB een perfecte eenmanszaak, officiële dealer, bikefitting gehad, goed onderhoudt en nu is hij ermee opgehouden….Tsja…

Gr ej
ej groningen schreef:
ma 29 jan, 2024 18:39
Waarom kan alleen een vakantiefiets winkel het beste een vakantiefiets opmeten ontgaat me een beetje…..
Dat heeft ook niemand zo cru gezegd, toch?