Heb voor een prikje een oude damesfiets gekocht om op te knappen.
Het beschadigde frame is voor de sloop. Maar er zitten nog interessante wisselstukken op en de wielen zijn prima: RVS 18/10 velgen (Van Schothorst 28" x 1 5/8) + RVS spaken. Achterwiel met SACHS Torpedo 3V, dat ik heb gereviseerd. Het is als nieuw.
Nu lees ik op de website van een betrouwbare fietsenhandel dat dit type velg niet zou geschikt zijn voor velgremmen... Dat valt tegen, er zitten geen terugtraprem of trommelremmen op deze wielen. Die fiets heeft dus wel degelijk velgremmen... Mijn zwager heeft een Gazelle, met dezelfde velgen + trommelremmen. Dat stemt tot nadenken.
Nu vermoed ik dat het niet de wielen zijn die origineel in dit frame zaten. Wellicht zijn ze ooit vervangen door iemand die, zoals ik, niet beter wist.
Toch vraag ik me af waarom deze velgen (die er nochtans zeer solide uitzien) geen velgremmen zouden verdragen. De velgrand is niet vlak, staat dus enigzins bol. Misschien maakt een remblokje daarmee niet goed contact? Maar vermits zo'n blokje zich door slijtage snel aanpast zou dat toch geen probleem mogen zijn. Of is die (holle) velgrand gewoon te zwak om aan de knijpkracht van een velgrem te kunnen weerstaan? Weet iemand hier het fijne van?
Het beschadigde frame is voor de sloop. Maar er zitten nog interessante wisselstukken op en de wielen zijn prima: RVS 18/10 velgen (Van Schothorst 28" x 1 5/8) + RVS spaken. Achterwiel met SACHS Torpedo 3V, dat ik heb gereviseerd. Het is als nieuw.
Nu lees ik op de website van een betrouwbare fietsenhandel dat dit type velg niet zou geschikt zijn voor velgremmen... Dat valt tegen, er zitten geen terugtraprem of trommelremmen op deze wielen. Die fiets heeft dus wel degelijk velgremmen... Mijn zwager heeft een Gazelle, met dezelfde velgen + trommelremmen. Dat stemt tot nadenken.
Nu vermoed ik dat het niet de wielen zijn die origineel in dit frame zaten. Wellicht zijn ze ooit vervangen door iemand die, zoals ik, niet beter wist.
Toch vraag ik me af waarom deze velgen (die er nochtans zeer solide uitzien) geen velgremmen zouden verdragen. De velgrand is niet vlak, staat dus enigzins bol. Misschien maakt een remblokje daarmee niet goed contact? Maar vermits zo'n blokje zich door slijtage snel aanpast zou dat toch geen probleem mogen zijn. Of is die (holle) velgrand gewoon te zwak om aan de knijpkracht van een velgrem te kunnen weerstaan? Weet iemand hier het fijne van?