Er is in België wetgeving in de maak die het gebruik van een lokfiets (met tracker) door de politie praktisch haalbaar maakt (het kan in theorie nu al maar is administratief/juridisch te omslachtig). Krant meldt: "politie tevreden" en "succesvol gebruik van de lokfiets in o.a. Nederland". Nu meen ik te begrijpen dat Nederland geen gidsland is op het gebied van de beteugeling van fietsdiefstal dus rijst de vraag of die lokfiets eigenlijk wel een effectief wapen is, of het inzetten ervan bijvoorbeeld al tot ontmanteling van georganiseerde dievenbendes heeft geleid. De attitude van de politie in België wat fietsdiefstal betreft is er een van algehele passiviteit, dat zal vermoedelijk niet veranderen.
Ik zie in jouw korte betoog geen sterke argumenten, en ook geen feitenonderbouwing van de geuite vermoedens, om het gemakkelijker maken van het gebruik van een lokfiets dan ook maar achterwege te laten.
Niet dat ik het wel weet trouwens. Als fietser vind ik alleen dat elke inspanning om fietsdiefstal te verminderen er één is en een wijziging om lokfietsen eenvoudiger in te kunnen zetten is er daar een van.