Als je wel voor schijfremmen kiest voor woon-werkverkeer neem dan de schijven lekker klein, je hebt de diameter voor dat doel niet nodig en groter wordt alleen maar kwetsbaarder. En als ze wel krom zijn...rechtbuigen proberen met goed kijken, een tang of remschijfrichter en het nodige geduld en anders kost een nieuwe schijf je zeker bij een Duitse fietsonderdelendiscounter je echt de wereld niet.woon werk fietser schreef: ↑zo 06 aug, 2023 22:50Ik wil idd geen schijfremmen, want te kwetsbaar. Ik denk dat als ik mijn fiets 1x iin het fietsenrek op mijn werk zet, of naast een andere fiets, iemand er om wat voor reden hard tegenaan stoot, deze gaat aanlopen of krom is.
Mocht een schijf op je werk toch krom raken, schroef de remklauw er in de fietsenstalling af met 2 inbuisbouten, hang 'm op een veilige plek met een tie-wrap en monteer thuis de vervangende remschijf die je al op voorraad hebt liggen. Ik denk niet dat het heel vaak nodig gaat zijn, maar misschien staat je fiets graag tussen de eerste rekken in de fietsenstalling van de gemiddelde middelbare school?
Maar een goede velgrem kan uiteraard ook prima, al is dat zeker nieuw steeds lastiger.
Slim, dan kun je later misschien alsnog switchen. Dat 'cleane' gedoe hoeft van mij niet zo, hier heb ik liever een multifunctionele gatenkaas als frame. En pas op het moment dat je een stalen maatframe zou overwegen dan zou de benodigde stijfheid die voor schijfremmen nodig is in frame en vork je wat comfort kunnen kosten.woon werk fietser schreef: ↑zo 06 aug, 2023 22:50[...] met optie om later evt. alsnog schijfremmen te nemen, misschien.
Dat vermeldt Santos consequent heel slim overal bij. Maar zo'n Pendix systeem kun je op heel veel verschillende fietsen schroeven, het is alleen dat Santos (en bijvoorbeeld ook Avaghon) dat zelfde systeem ook af-fabriek monteert dat het daar misschien wat duidelijker vermeld wordt. Op de Facebook pagina van deze vereniging was er zo laatst iemand die die mogelijke ombouw naar e-bike als specifiek punt noemde waarom er een Santos aangeschaft diende te worden. Terwijl zo'n systeem natuurlijk ook op de M-Gineering van Wim kan bijvoorbeeld. Dan kan M-Gineering geen e-bikes willen maken, maar op deze manier kunnen ook die fietsen vaak wel e-bike worden Prima oplossing lijkt me.woon werk fietser schreef: ↑zo 06 aug, 2023 22:50Ook wil ik de optie om er later een e-bike van te maken.
En misschien is er tegen de tijd dat je een ombouw naar e-bike wil over 5? 10? 15? jaar wel een heel ander alternatief bijgekomen dan de nu verkrijgbare Bafang en Pendix als aftermarket middenmotor opties?