Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassette vast draaien - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

cassette vast draaien

Carl schreef:
zo 16 jul, 2023 10:25

Je draait het wiel totdat het ventiel zich 45 tot 60 graden verplaatst heeft. Dus stel dat je ventiel precies bovenaan zit, dan draai je tot het zich midden tussen bovenaan en horizontaal achteraan bevindt, of ietsje verder.
Ooooooh, nu snap ik 'm!
Jurr schreef:
zo 16 jul, 2023 10:45
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 10:23

Als ik zelf aan mn derailleur zit vergeet ik welke kant ik het schroefje ook alweer opdraaide…..
Er zijn fijne filmpjes te vinden op de diverse videosites van mensen die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik hier in een stukje tekst. Maar het is geen rocketscience zo'n derailleur, en misschien ook best leuk om te snappen hoe het werkt?

Soms helpt een sleutelcursus om je over de drempel heen te krijgen...

Ja! Al vaker overwogen, bij M gineering bijvoorbeeld, nog 3 jaar werken en dan heb ik zeeën van tijd:)
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 10:23

[...] compleet op vast gelopen en met staart tussen mn benen op een drafje net voor sluitingstijd terug naar de Vakantiefietser , waar Leo (Magura-Expert) het geheel in 30/45 minuten gefixt heeft.
...maar een goede monteur achter de hand is natuurlijk altijd fijn ;)

Achter de hand en om de hoek (10 minuten fietsen)

Al is, zeker op fietsvakantie, het voor veel mensen ook wel fijn als je zelf niet snel verrast wordt door de grenzen van je eigen technische kennis bij problemen onderweg. Maakte voor mij dat ik een stuk relaxter op de fiets zat ook.
Hou op… derailleur wiel eruit geen probleem, maar als je ziet hoe lang ik bezig ben om terug te plaatsen….elke keer weer YouTube erbij, not relaxed
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 10:51
En wat is handvast? Is dat met of zonder sleutel? Ik weet wel wat het is. Het is een vakterm. Probleem is dat de instructie ook gelezen wordt door mensen die de term niet kennen.
Ik zou zeggen, meld je bezwaren bij Marten.

Carl
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 11:03
Hou op… derailleur wiel eruit geen probleem, maar als je ziet hoe lang ik bezig ben om terug te plaatsen….elke keer weer YouTube erbij, not relaxed
Tsja, er zijn slechts twee mogelijkheden. Ofwel je bent redelijk vaak afhankelijk van een fietsenmaker ofwel je verdiept je in een aantal technische basisdingen van je fiets en onthoudt deze.
Een Rohlofffiets nemen helpt een beetje maar geldt volgens mij slechts als uitstel van executie want ook een Rohlofffiets heeft na een tijd onderhoud nodig en kent zijn eigenaardigheden. Zo zal o.a. het wiel ook bij een Rohlofffiets er uit moeten als je een binnen- of buitenband wilt verwisselen.
Carl schreef:
zo 16 jul, 2023 11:29
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 10:51
En wat is handvast? Is dat met of zonder sleutel? Ik weet wel wat het is. Het is een vakterm. Probleem is dat de instructie ook gelezen wordt door mensen die de term niet kennen.
Ik zou zeggen, meld je bezwaren bij Marten.
Carl
Meestal is dat niet nodig. Daarboven heb ik een vermoeden wat voor reactie ik zou krijgen. :wink:
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 11:32
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 11:03
Hou op… derailleur wiel eruit geen probleem, maar als je ziet hoe lang ik bezig ben om terug te plaatsen….elke keer weer YouTube erbij, not relaxed
Tsja, er zijn slechts twee mogelijkheden. Ofwel je bent redelijk vaak afhankelijk van een fietsenmaker ofwel je verdiept je in een aantal technische basisdingen van je fiets en onthoudt deze.
Een Rohlofffiets nemen helpt een beetje maar geldt volgens mij slechts als uitstel van executie want ook een Rohlofffiets heeft na een tijd onderhoud nodig en kent zijn eigenaardigheden. Zo zal o.a. het wiel ook bij een Rohlofffiets er uit moeten als je een binnen- of buitenband wilt verwisselen.
Ik wil en ga mij verdiepen, en onthouden doe ik het alleen als ik het vaak doe ( leert mijn ervaring;)
Een rohloff wiel eruit is een eitje ( de kabeltjes terug klikken soms wat strak) maar zoals ik al aangaf zodra ik meer tijd heb komt de verdieping
Dank!
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 11:40
Een rohloff wiel eruit is een eitje ( de kabeltjes terug klikken soms wat strak)
Kijk, dat weet ik dan weer niet, maar ik fiets dan ook niet met een Rohlofffiets.
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 11:03
[...] Quote [...]
Let wel op waar je je eigen tekst neerzet en welke tekst je citeert. Nu is het net alsof ik een deel van jouw reactie op mijn tekst ook heb gezegd ;)

Eerst een quote afsluiten, dan reageren en dan eventueel verder met weer een nieuwe quote (-:
Jurr schreef:
zo 16 jul, 2023 12:38
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 11:03
[...] Quote [...]
Let wel op waar je je eigen tekst neerzet en welke tekst je citeert. Nu is het net alsof ik een deel van jouw reactie op mijn tekst ook heb gezegd ;)

Eerst een quote afsluiten, dan reageren en dan eventueel verder met weer een nieuwe quote (-:
:) Ik vond het al zo raar dat jij niet welke kant je een schroefje op moet draaien :wink: