Additionally, paste this code immediately after the opening tag: droge voeten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

droge voeten

Ik gebruik zelf al jaren de Sealskinz sokken waar Wim het over heeft.

ik heb ook Goretex sokken gebruikt. De Gortetex sokken waren ook erg goed, maar zaten minder comfortabel en de tape begon (door mijn lange teennagels :lol: ) los te laten. Het voordeel van de Goretex sokken is wel dat ze dunner zijn.

R&R schreef:Na jarenlang met natte voeten te hebben gefietst gebruiken we nu het volgende voor alle wereldelen en seizoenen. We fietsen met shimano SANDALEN.
.....
Deze combinatie samdaal en sok it is vooral ook een lichte en eenvoudige oplossing en je bent altijd voorbereid op alle typen weer, we nemen nooit meer andere schoenen mee.
Dit doen wij ook sinds een jaar of 4. Of we nu naar Ierland, Noorwegen of Corsica gaan, de fietssandalen gaan altijd mee. Als het regent, doen we Sealskinz sokken aan, en als het koud is, zitten daar nog wandelsokken onder. 's Winters kun je het er wel koud in krijgen, dus dan rijden we met dichte schoenen (waar je het overigens ook koud in kunt krijgen; onder de 10 graden is wandelen i.p.v. fietsen de ideale manier om je voeten warm te houden!).
bikelike schreef:- Sokken waar wollen sokken onder kunnen, zitten die niet wat ruim zonder? Goretex lijkt me toch al niet zo'n makkelijk materiaal om een goed zittende sok van te maken.
Het materiaal van Sealskinz is wat minder stug dan Goretex en enigszins elastisch. Daardoor passen deze sokken altijd, of er nu wel of geen andere sokken onder zitten.
- Hoeveel paar van die sokken heb je bij je? Hoe zit het met de frisheid van de voet na een paar dagen, of wissel je elke dag?
Afhankelijk van fietsbestemming en tijd van het jaar neem ik 2 tot 4 paar wandelsokken mee. Eén paar draag ik meestal niet langer dan 2 dagen. Na een dag dragen kun je ze, als het niet regent, een dag aan je fiets laten hangen om te luchten. De regensokken zijn na een week wel aan een wasbeurt toe. Een groot voordeel van Sealskinz t.o.v. Goretex is dat je dit materiaal met gewoon waspoeder kunt wassen en eventueel in een droogtrommel kunt drogen.
- Welk merk is aan te bevelen?
Ik heb geen flauw idee welke merken wandelsokken ik gebruik, maar die waar merano wol in verwerkt is, bevallen me het best.

In Ierland afgelopen 2 weken ook altijd sandalen gedragen. 1 dag met mijn neopreen (duik)sokken, toen het echt wel koud en nat was gedurende hele dag.

PS: met sandalen: vergeet niet je voeten in te smeren met zonnebrand-creme :oops:
Willem Jongman schreef:Water is niet erg. Het is kleurloos, geurloos, en mits in bescheiden mate genuttigd niet giftig. Nat worden in de regen is dus op zich niet zo'n ramp. Het probleem is dat je er door kunt afkoelen, en voorbij een bepaald punt is dat niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk. Dat geldt in het bijzonder voor je voeten. Ze worden makkelijk heel nat, en omdat ze uitsteken vangen ze ook veel wind. De meeste fietschoenen zijn niet erg waterdicht, en ik denk dat dat de reden was dat velen tijdens de Engeland tocht hun bergschoenen aanhadden. Die van mij (vrij nieuw, categorie B, met goretex) stonden op de laatste fietsdag echter binnen korte tijd vol water. Ik moet nog controleren of ze misschien lek ziijn, maar ga er vooralsnog vanuit dat het water er gewoon van bovenaf in is gelopen. En ik was niet de enige met soppende voeten.
Wie heeft goede ervaringen met een niet te zware oplossing (bij voorkeur in combinatie met spd)?
Wim
Onlangs heb ik de Bonshoes aangeschaft van Bonsu (www.bonsu.nl) en ik gebruik ze voor zowel tochten in het buitenland alswel voor mijn woon-werk verkeer ;-). Van neopreen en passen ook over bijv. mijn wandelschoenen, ik vind ze ideaal.

Veel fietsplezier!

Eric Schuijt schreef:Ik gebruik zelf al jaren de Sealskinz sokken waar Wim het over heeft.

ik heb ook Goretex sokken gebruikt. De Gortetex sokken waren ook erg goed, maar zaten minder comfortabel en de tape begon (door mijn lange teennagels :lol: ) los te laten. Het voordeel van de Goretex sokken is wel dat ze dunner zijn.
Eric als ik het zeggen mag maar knip ze dan je nagels bedoel ik dan blijven je sokken ook langer heel.
Ik ben al heel lang op zoek naar die goretex droge sokken, maar ze lijken niet te koop. In Amerika zag ik er iemand mee, dus ze bestaan echt :)
Als iemand weet waar ze te koop zijn, hoor ik het graag.

Zojuist vond ik nog een andere aardige oplossing:
http://www.rose.nl/artikel/protective-b ... aid:447512
(een manchet van neopreen die over je schoen valt)

Niet geschikt voor mij, want ik fiets liggend, maar misschien kan iemand anders er wat mee.
Groetjes, Paulien
Neopreen overschoenen maat XXL draag ik in zo'n geval over maat 43 fietsschoenen, maar helaas trek ik de overschoenen meestal aan als de fietsschoenen toch al wat nat zijn. Laksheid om van de fiets af te stappen of hopen dat de regenbui zo stopt? Wellicht.
Keen fietssandalen met sealskinzsokken als het nat en koud is.
de luie fietser schreef:Ik ben al heel lang op zoek naar die goretex droge sokken, maar ze lijken niet te koop. In Amerika zag ik er iemand mee, dus ze bestaan echt :)
Als iemand weet waar ze te koop zijn, hoor ik het graag.
Deze?