Natuurlijk kan dat. Ik bedoel dat heel veel mensen zelf alleen over verhard willen rijden. Daarvoor heb je dan niet de ruigste fiets nodig.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Natuurlijk kan dat. Ik bedoel dat heel veel mensen zelf alleen over verhard willen rijden. Daarvoor heb je dan niet de ruigste fiets nodig.
De inflatie waaraan jij refereert is neem ik aan die van de consumentenprijzen (zie onder). De consumentenprijsindex is eenjoopbos schreef: ↑do 08 jun, 2023 23:03In 2010 heb ik een Santos Travelmaster 2.6 gekocht. Ik heb daar €3500,- voor betaald.
Volgens het CBS is €3500,- van toen € 4642,- nu (2023)
Ik heb net met behulp van de Santos configurator dezelfde Santos Travelmaset 2.6 samengesteld. Daar rolt dan een bedrag van €5818,- uit.
Waar zit dat verschil van €1200,- in?
-Daan- schreef: De CPI van het CBS is een samenstelling ('mandje') van de individuele inflatie binnen verschillende productgroepen (en huizen, energie etc ) die zeer kunnen verschillen en bij duurdere reisfietsen evident hoger heeft gelegen.
Verder behoren de duurdere reisfietsen tot de luxegoederen, net als design meubels of Zwitserse horloges. De totstandkoming van de prijs kent daarbij een heel andere opbouw dan die van bulk goederen, als een zak aardappels, waar de productiekosten bepalend zijn.
Ik heb laatst eens wat getallen opgezocht: tijdens de coronacrisis is de prijs van aluminium ruim verdubbeld en de prijs van een container versturen verviervoudigd. Intussen zijn die prijzen weer grotendeels gezakt naar de oude niveaus, maar het duurt altijd even voordat je dat als eindconsument ziet.WillemT schreef: ↑ma 12 jun, 2023 16:52De inflatie waaraan jij refereert is neem ik aan die van de consumentenprijzen (zie onder). De consumentenprijsindex is een
cijfer dat het prijsverloop weergeeft van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door alle huishoudens in Nederland (citaat CBS).
Dat je die niet ziet is nu juist de stelling, toch?Meneer Zwijn schreef: ↑di 13 jun, 2023 06:41Ik lees wel vaker de aanname dat velen van die Santos/Idworkx/… aankopers de fiets niet echt gebruiken. Dat zie ik helemaal niet om mij heen,
Elk merk heeft zo zijn eigen aantrekkingskracht. Prima toch.Wim schreef: ↑di 13 jun, 2023 09:39monopolistische concurrentie: door marketing de consument overreden dat het niet om een homogeen goed gaat waarvoor de prijs bepaald wordt op een volledige mededingingsmarkt, maar om iets unieks, en dat er dus een monopolieprijs voor gevraagd kan worden. Zoals Bert van Sprang al schreef: voor dat geld kun je ook een mooie titanium fiets krijgen, zolang je maar kunt leven met het idee dat er geen Santos of Idworx op staat. Als je een wat andere smaak hebt geldt hetzelfde voor een mooie stalen M-gineering maatfiets.
In de NRC zie ik frequent peperdure reisaanbiedingen, recent een vierdaagse jubileumreis in de Champagnestreek voor € 6.495,- per persoon op basis van een 2-persoonskamer. Let wel, die vier dagen zijn incl. de heen- en terugreis. Dan zou ik toch liever een (nee, twee) Santos kopen
En dan met die 2 Santossen, of welk niche merk dan ook , lekker door de Champagnestreek fietsen met een tentje achterop.WillemT schreef: ↑di 13 jun, 2023 11:21In de NRC zie ik frequent peperdure reisaanbiedingen, recent een vierdaagse jubileumreis in de Champagnestreek voor € 6.495,- per persoon op basis van een 2-persoonskamer. Let wel, die vier dagen zijn incl. de heen- en terugreis. Dan zou ik toch liever een (nee, twee) Santos kopen
Het is wel een beetje een andere auto.Edwin* schreef: ↑di 13 jun, 2023 11:54Een VW Golf kocht je in 2010 met een vanafprijs van € 21.075,-
In 2023 koop je een VW Golf vanaf € 35.990,-
Ik heb even opgezocht.Leon schreef: ↑di 13 jun, 2023 12:29
Je kunt het ook zo vergelijken: in 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
Even opgezocht voor inflatie is 10.000 gulden van toen 13.000 euro van nu.
Los daarvan. Ik vind het op zich mooie fietsen hoor, de één wat meer geslaagd dan de ander maar dat zal wens van de klant zijn, en voor heel weinig mensen is maatwerk vast verstandig.Peter Molog schreef: ↑di 13 jun, 2023 12:25M-gineering wordt vaak genoemd als betaalbaar alternatief, maar hoeveel fietsen kan Marten bouwen per jaar?
Ze zijn sinds 2021 wel flink duurder geworden: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-duurder/joukon schreef: ↑di 13 jun, 2023 12:41Voor die prijs van 13.000 euro koop je al een nieuwe auto; Citroën C1 € 12.890 , Peugeot 108 € 12.645
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F