door
Jurr » do 11 mei, 2023 10:34
daulagari schreef: ↑do 11 mei, 2023 08:58
Als je het onderhoud door de fietsenmaker laat doen dan snap ik de fietsenmaker. Ja, een kettingsysteem is een stuk goedkoper maar moet (uitzonderingen daargelaten) vaker vervangen worden. O.a. op de website van de eerder genoemde Vakantiefietser is een berekening van de kosten te vinden zijn maar met de arbeidsuren van de fietsenmaker erbij weet ik wel haast hoe de balans uit valt.
Ach, daar zitten nog best wel wat variabelen in. Onder andere:
Is de ketting toegepast met een goede kettingkast om zo slijtage en onderhoud te verminderen?
Hoeveel kilometers zijn het woon-werkverkeer, is dat door weer en wind het jaar rond, of wordt er bij slecht weer bijvoorbeeld voor een alternatief in OV, auto of motor gekozen?
Wordt er 5 dagen in de week gewerkt of zijn dat er minder, misschien deels thuis?
Wat is de huidige waarde van de fiets, wat is de staat van onderhoud van de rest van de onderdelen?
Op welke termijn wordt er eventueel een nieuwe fiets gewenst met eventueel andere wensen?
Is er de mogelijkheid om via het werk voordelig een nieuwe fiets aan te schaffen?
Allemaal geen vragen die beantwoord hoeven te worden door TopicStarter natuurlijk, maar ik denk dat het niet allemaal makkelijk zo te zeggen is zonder de fiets gezien te hebben.
Bij een andere fiets met andere afmontage zouden dat best andere overwegingen kunnen worden. Een fiets met Rohloff zal bijvoorbeeld in de meeste gevallen waardevaster zijn, en zo het ook na vele jaren nog best waard kunnen zijn om in te investeren. Zo ook bijvoorbeeld van CDC naar CDX riemaandrijving.
Maar ook daar kan een bijvoorbeeld een combinatie van een eigenaar met twee linker handen, een verende voorvork met speling en twee versleten velgen en/of een minder gewild merk op het frame bijvoorbeeld er best toe leiden dat het interessanter kan zijn om de fiets op marktplaats te zetten. Iemand anders ziet misschien dan wel een goedkope Rohloff naaf en een setje HS33 remmen erin? Of even een vaste vork erin, en twee nieuwe velgen op een regenachtige middag zelf inspaken?