Jurr schreef: ↑wo 19 apr, 2023 14:28
Ach, men is hier over het algemeen wat meer anti-auto, anti-vliegtuig, rijbewijsloos... dan gemiddeld in Nederland denk ik. Anti-auto en anti-vliegtuig topics doen het dan ook traditioneel goed hier op het forum.
Het gaat toch niet om anti-auto?
Soms, als ik niets beters te doen heb, doe ik al dromend wel eens een
Gedankenexperiment.
De wegen worden dan bereden door Leopard-tanks die moeiteloos de zwaarste SUV platrijden.
De bestuurders van deze tanks gedragen zich ten opzichte van auto's een beetje zoals auto's zich gedragen ten opzichte van fietsers.
Af en toe zwaaien ze zonder nadenken - en zonder slechte bedoelingen! - met de loop van hun kanon en meppen het dak van de nieuwste elektrische Volvo - BMW - Polestar - noem maar op - eraf. De schedel van de ongelukkige autobestuurder plakt eraan.
In dat Gedankenexperiment zeggen die bestuurders van Leopard-tanks dan: ja, wat wil je, jullie zijn ook niet goed zichtbaar vanuit zo'n tank. Waarom heeft je kar geen fluo-kleuren? Waarom draag je geen helm in de auto, en een beschermend pak?
Sommigen tonen met data aan dat die fluo-kleuren, een helm en een beschermend pak inderdaad het aantal auto-doden zouden verminderen. Anderen wijzen erop dat autobestuurder ook geen lieverdjes zijn. Ze rijden ook niet altijd zoals het hoort. Er sterven toch ook wel eens autobestuurders omdat ze tegen een boom rijden of zo?
Laten we nou maar die verplichting invoeren dat autobestuurders een helm en een beschermend pak moeten dragen. Alleen fluo-kleuren zijn nog toegestaan.
Ik stel me dan altijd een schuimbekkende menigte autosbestuurders voor, en daarmee stopt het Gedankenexperiment doorgaans.