Van Drenthe tot diep in Duitsland: spoorlijn naar Rheine stuk dichterbij
De kans dat de trein vanaf Coevorden en Emmen je binnen enkele jaren tot diep in Duitsland brengt, is sinds vandaag een stuk groter. Extra geld voor de spoorlijn Emmen-Rheine is binnen handbereik door een besluit van het Europees Parlement. Ook de Lelylijn en het traject Zwolle - Münster zijn hierdoor een stuk dichterbij gekomen.
Een meerderheid van de Europarlementariërs gaf vanochtend het laatste zetje om de drie spoorlijnen op te nemen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T). Auto-, spoor-, en vaarwegen die hier onderdeel van uitmaken, komen in aanmerking voor Europees geld.
„Belangrijke stimulans″
Bestuurders uit Noord-Nederland zijn blij dat de kogel nu eindelijk door de kerk is. „Dit verbindt Noord-Nederland beter met Niedersachsen en sluit aan op het Duitse IC/ICE-netwerk″, reageert wethouder Guido Rink van Emmen over de realisatie van het spoortracé naar Duitsland. „Opname in het TEN-T netwerk is een belangrijke stimulans voor dit project.″
Inzet op 2025
De provincie Drenthe zet erop in om het traject Emmen - Rheine in 2025 te gebruiken. Daarmee zouden er na 50 jaar weer - uitgezonderd goederenverkeer - treinen rijden tussen Drenthe en Niedersachsen. Passagiers kunnen in Rheine overstappen op intercitylijnen richting van onder meer Emden, Münster en Keulen.
Over de grens is het spoor de laatste jaren grondig vernieuwd. Tussen Rheine en Neuenhaus is het personenvervoer per trein weer op gang gekomen. Alleen het eerste stuk vanaf Coevorden en Neuenhaus is nog niet geschikt. Geld uit Europa is mogelijk het benodigde steuntje in de rug om het treinverkeer tussen Drenthe en Duitsland weer definitief op te starten.
Bron: RTV Drenthe
Een trein op het station van Neuenhaus (foto ANP).
De kans dat de trein vanaf Coevorden en Emmen je binnen enkele jaren tot diep in Duitsland brengt, is sinds vandaag een stuk groter. Extra geld voor de spoorlijn Emmen-Rheine is binnen handbereik door een besluit van het Europees Parlement. Ook de Lelylijn en het traject Zwolle - Münster zijn hierdoor een stuk dichterbij gekomen.
Een meerderheid van de Europarlementariërs gaf vanochtend het laatste zetje om de drie spoorlijnen op te nemen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T). Auto-, spoor-, en vaarwegen die hier onderdeel van uitmaken, komen in aanmerking voor Europees geld.
„Belangrijke stimulans″
Bestuurders uit Noord-Nederland zijn blij dat de kogel nu eindelijk door de kerk is. „Dit verbindt Noord-Nederland beter met Niedersachsen en sluit aan op het Duitse IC/ICE-netwerk″, reageert wethouder Guido Rink van Emmen over de realisatie van het spoortracé naar Duitsland. „Opname in het TEN-T netwerk is een belangrijke stimulans voor dit project.″
Inzet op 2025
De provincie Drenthe zet erop in om het traject Emmen - Rheine in 2025 te gebruiken. Daarmee zouden er na 50 jaar weer - uitgezonderd goederenverkeer - treinen rijden tussen Drenthe en Niedersachsen. Passagiers kunnen in Rheine overstappen op intercitylijnen richting van onder meer Emden, Münster en Keulen.
Over de grens is het spoor de laatste jaren grondig vernieuwd. Tussen Rheine en Neuenhaus is het personenvervoer per trein weer op gang gekomen. Alleen het eerste stuk vanaf Coevorden en Neuenhaus is nog niet geschikt. Geld uit Europa is mogelijk het benodigde steuntje in de rug om het treinverkeer tussen Drenthe en Duitsland weer definitief op te starten.
Bron: RTV Drenthe
Een trein op het station van Neuenhaus (foto ANP).