door
loknor » wo 17 mei, 2023 12:26
FWIW:
Exped heeft twee manieren om matjes te hechten, namelijk de buizen tegen elkaar aan (mid en high range) en buizen los van elkaar (de instap range). Bij de goedkope range zijn de voor en achterkant echt tegen elkaar geplakt met een brede baan.
Wij hebben ervaring met de downmat 5 lite (niet meer gemaakt) en met UL Matten van Exped. De Downmat 5 lite heeft de goedkope constructie met beide zijden aan elkaar geplakt. Hoewel ik het niet kan staven is op het oog de kans op dramatische failure bij de goedkope constructie veel kleiner. Ik heb ook nog nooit ergens iets gelezen over een falende downmat lite 5.
Ik maak hier de aanname dat de constructie van de Versa en de downmat lite 5 gelijkend is, maar de foto's wijzen toch echt op een soortgelijke constructie. Je ziet ook dat het duidelijk anders is dan de Ultra/Dura versies.
Als ik het zo bekijk heb ik daardoor meer vertrouwen in de Versa serie dan de Dura (laat staan de Ultra).
Ter illustratie van de afwijkende constructie:
De "goedkope" versie (versa):
https://www.exped.com/en/products/sleep ... 0445454155
De midrange versie (dura):
https://www.exped.com/en/products/sleep ... 0445454247
En ook FWIW (YMMV etc), ik merk bij het liggen geen (comfort)verschil tussen de dure en de goedkope lasmethode. Nog een voordeel is dat de Ultra nogal lawaaiig is omdat de buizen langs elkaar wringen (clown die ballonnnen knoopt effect), onze downmat lite matten met losse banen zijn compleet stil.
Een M van de instap range is ergens tussen de 600gram en de 850 gram (afhangende van je R waarde en dan neem ik het lichtste matje niet mee, daar heb je imho niks aan). Dat is niet heel licht, maar ook niet superzwaar en Exped ligt wel heel prettig.