ErikB81 schreef: ↑di 17 jan, 2023 11:30
Volgens mij moet het bij de ingrediënten staan als er zout toegevoegd is en daar kan ik het niet vinden. En als een vleestomaat 0.01 gram zout bevat, wordt dat natuurlijk meer na concentratie. Vandaar dat ik schreef 'bevat wel wat zout, maar er is geen zout toegevoegd'.
Je schrijft dat zout niet bij de ingrediënten staat. Dan zit het er niet in
Op de verpakking is niet terug te vinden wat voor soort tomaat erin zit. Er bestaan verschillende soorten en in allerlei gedaantes - glad, geel, geribd of (donker) rood. Je hebt vleestomaten, trostomaten, kerstomaten, pruimtomaten, pruimcherrytomaat, de Kumato, de Prunella, de Baron, de Prince en ze hebben allen hun eigen smaak.
Gisteren nog even gekeken bij AH. Daar zit bij de ingrediëntenlijst zout bij. Ook bij Brinta (bestaat uit tarwebloem, en in de korrel zit geen zout!).
Het zijn bewerkte producten. In de regel wordt bij bewerkte producten zout toegevoegd. Dat maakt het vaak ook tot een ongezonde keuze. Net als toevoeging van zoet/zoetvervangers is zoals het woord al zegt, een toevoeging.
Is het misschien de conditionering en cultuurbepaald dat zout en zoet zo aanslaat? Een levensstijl gewoonte?
Volgens diverse diëtisten die ik de afgelopen 15 jaar geconsulteerd heb, zou je prima zonder die verpakte levensmiddelen kunnen. Waarom zit in plakjes kipfilet (broodbeleg) zout en in kipfilet niet? Beiden verpakt.
Onze voedingsmiddelen zijn een industrieel vervaardigd product geworden. Heerlijk dat programma 'Keuringsdienst van waarde' op NPO3. Aanbevelingswaardig.
Vroeger werd zout gebruikt als conserveringsmiddel. Nu nog. Maar met onze koelkasten en diepvrieskasten is dat eigenlijk niet nodig. En je hoeft niet meer zoals de VOC 3 tot 6 maanden onderweg zijn, zonder een winkel nabij.
Zout als smaakmaker. Het is als roken, over smaak zijn meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik zout niet lekker. Suiker in de koffie? De pure smaak van cafeïne gaat verloren. De bitterheid. Helaas in de Hollandse witlof heeft de genetische industrie de bitterheid eruit weten te manipuleren.
De komkommer is bijna genetisch zaadloos gemanipuleerd.
Net zoals de sinaasappel. Terwijl die pitjes/zaden nuttig kunnen zijn!
Om terug te komen op de ts. Ik lees meestal voordat ik aan een fietsreis begin een aantal kook- en receptenboeken en maak een lijstje voor 1 week wat ik per dag erbij nodig heb.
- De dikke vegetariër met meer dan 2000 recepten, Mark Bittman
- Veganistisch koken, vervangers van vlees, vis, zuivelproducten, gluten, honing en dierlijke vetten - Celine Steen & Joni Marie Newman
- Het Hardloperskookboek deel 1 en deel 2, Miriam van Reijen & Barbara Kerkhof.
- Kiemen, groenteteelt in de keukenkast, ekologische alternatieven. De Kleine Aarde.
Nawoord; kiemen zitten vol smaken. Ze kunnen worden gebruikt in salades, soepen, sauzen, in 'broodbeleg' (chapati, naan, roti) hoofdmaaltijd en toetjes. Aanrader!