Mijn woon-werk afstand is 25 km enkele reis, en daar doe ik een uur over. Ik fiets 3-4 dagen per week op mijn trekkingfiets. Ik ben redelijk fit, maar 5 dagen fietsen is wel zwaar, en doe ik niet vaak, zeker niet in de winter. Wat helpt is dat ik een collega heb die een groot deel van dezelfde route fietst, en dat geeft net dat laatste zetje om s’ochtends de fiets te pakken (ik zou ook de auto kunnen nemen).
Fietsen kost je ook tijd, je bent een uur aan het fietsen, en bent daarna nog tijd kwijt met afkoelen, douchen en omkleden. En in deze tijd van het jaar fiets je veel in het donker.
Kun je thuiswerken op de dagen dat het echt geen fijn fietsweer is? Heb je alternatief vervoer?
Op mijn werk zijn kleedkamers met douches, en er zijn meerdere collega’s die ook dit soort afstanden fietsen (vaak racefietsen) en er komen ook steeds meer op een speedpedelec.
Denk er ook aan dat je veel kilometers gaat maken, dus ook je fiets onderhoud daarop moet aanpassen.
Maar er is niets fijner dan op de fiets langs de file te fietsen en s’ochtends wakker aan te komen en smiddags weer met een opgefrist hoofd thuis te komen. En je wordt er heel afgetraind van.