Goede.bast1aan schreef: ↑di 11 okt, 2022 12:44Of warmer. Dat maakt veel uit in rolweerstand van de banden (een uitrolproef met een aantal Schwalbe banden mat bv 30% meer weerstand bij -5° dan +18°) , en ook in mindere mate stugheid van smeermiddelen. Je lichaam presteert ook minder in de winter om goede fysiek-biologische redenen, scheelt 20% meen ik me te herinneren.
Daarbij zijn er nog meer:
Winterkleren zijn naast dat ze volumineuzer zijn ook zwaarder en stugger en remmen meer op de huid.
De luchtweerstand neemt per defnitie toe met afnemende temperatuur omdat de absolute temperatuur direct in de vergelijking voor de luchtweerstand zit. Tussen 0 en 25 graden scheelt dat 9%. Bij de luchtdruk gaat het om ca. 6% tussen een veel voorkomend lagedrukgebied en hogedrukgebied. Gecombineerd een flink verschil, al wil 15% minder luchtweerstand niet zeggen dat je 15% sneller gaat omdat luchtweerstand kwadratisch met de snelheid gaat.
In de winter waait het op veel fietsplaatsen harder, o.a. vanwege het onbreken van groen aan bomen, struiken en hagen.
Het verklaart wel waarom een tocht naar het noordoosten op een mooie koude winderige winterdag zo zwaar is.