peter de rijk schreef: ↑di 15 feb, 2022 22:17
Als iedereen hetzelfde zou betalen voor hetzelfde reisproduct, zou de trein veel leger zijn tegen veel hogere prijzen voor iedereen, en de totaalopbrengst lager. Is een keuze.
Dus de TGV van Brussel naar Parijs zou veel leger zijn? Dat zou ik toch nog even moeten zien.
"Yield management" lijkt me in sommige omstandigheden een soort belasting, geheven door een private tollenaar, op mensen die het zich niet kunnen permitteren om drie maanden vooraf om 00.01 u. 's nachts op het internet te zitten om een supergoedkoop ticket te bestellen.
Als je over yield management leest, krijg je trouwens de indruk dat je het vooral prettig is voor quasi-monopolies met hoge
entry costs voor nieuwe concurrenten. En dat lijkt me wel het geval voor spoorwegen. Het punt is alleen dat het quasi-monopolie tussen Parijs en Brussel rechtstreeks of onrechtstreek te danken is aan overheidsingrijpen. Is het de taak van een overheid om private tollenaars aan een winstgevende broodwinning te helpen?