Ik had vier personen genoemd die wij "behandeld" hadden voor een shimmy/wobble in de laatste 12 maanden. Drie daarvan heb ik zelf mogen ontvangen bij ons in de firma. Afgelopen jaar een persoon uit NL die met zijn fiets naar ons toekwam. Ik zag direct wat het was: hij had zijn zadel helemaal verkeerd staan. Het stond wel bijna 4 tot 5 cm te ver naar achteren. Goed ingesteld voor de correcte zitpositie en het probleem was direct weg en kwam ook niet meer terug op zijn reis terug naar NL. Ook sindsdien alles ok. Dus fouten bij de gewichtsverdeling (zitpositie of bepakking) leiden tot shimmy en bij bredere banden is het net iets gevoeliger. Daarvoor hebben ze wel meer comfort en rijden ook duidelijk beter wanneer het iets ruiger wordt.
De twee andere personen hadden mij ook afgelopen jaar gecontacteerd, een echtpaar uit NL. Zij hadden ook een shimmy met hun beladen fietsen. Telefonisch gesproken en de boosdoener was de veel te zware, losse stuurtas omdat de fiets gestoord wordt in het zoeken van zijn spoor. Zij hadden de nog bredere 55 mm banden die nog iets gevoeliger zijn voor dit fenomeen door fouten in de bepakking of gewichtsverdeling. Stuurtassen zijn altijd moeilijk bij fietsen, dat weet ik al sinds mijn Koga en Müsing tijd uit de 80er en 90er jaren. Dit jaar zijn ze bij ons geweest op doorreis en het probleem was al weg maar ik had voor hen balhoofdsets laten komen met een visco systeem wat als een soort stuurdemper werkt. Wij waren nieuwsgierig om te zien of dit soort balhoofdstel het toelaat dat de fietser veel verkeerd kan doen en toch geen shimmy kan ontstaan. Toevallig vanmorgen een testbericht van hen gekregen met de info dat ze de shimmy niet meer konden provoceren zelfs met zware stuurtassen met wat speling. Wij hadden afgelopen jaar erover nagedacht deze balhoofdstellen als optie aan te bieden omdat het bij zwaar beladen fietsen ook zeer aangenaam fietst. En dat hebben ze bevestigd dat dit ook het geval is. Dus deze optie is nog steeds interessant voor komend seizoen (als het leverbaar is....).
Het vierde geval, een Duitse idworxer, was een fout door een sterk asymmetrische positie van elektronische gadgets op het stuur als ik mij goed herinner.
Jaren geleden hadden we een geval bij een Easy Rohler veroorzaakt door een kapotte Shimano naafdynamo. Maar dat was een uitzondering.
Dat Michiel dit hier opeens hier zo schrijft (ik had hierover niets van hem gehoord) ligt vermoedelijk daaraan dat wij hem van de website als dealer hebben genomen omdat hij niet meer voldeed aan de eisen die wij aan een idworx dealer stellen. Notabene wilde hij nog niet zo lang geleden beslist idworx als merk in zijn nieuwe winkel hebben!?!
Ik laat het hierbij in deze thread; heeft iemand nog vragen hierover: "Speak to Gerrit" op onze website. Ik heb genoeg te doen om de productie gaande te houden in de moeilijke globale situatie op het moment. Wij kunnen gelukkig redelijk goed leveren deze zomer doordat wij steeds meer eigen onderdelen in Europa laten maken.
De twee andere personen hadden mij ook afgelopen jaar gecontacteerd, een echtpaar uit NL. Zij hadden ook een shimmy met hun beladen fietsen. Telefonisch gesproken en de boosdoener was de veel te zware, losse stuurtas omdat de fiets gestoord wordt in het zoeken van zijn spoor. Zij hadden de nog bredere 55 mm banden die nog iets gevoeliger zijn voor dit fenomeen door fouten in de bepakking of gewichtsverdeling. Stuurtassen zijn altijd moeilijk bij fietsen, dat weet ik al sinds mijn Koga en Müsing tijd uit de 80er en 90er jaren. Dit jaar zijn ze bij ons geweest op doorreis en het probleem was al weg maar ik had voor hen balhoofdsets laten komen met een visco systeem wat als een soort stuurdemper werkt. Wij waren nieuwsgierig om te zien of dit soort balhoofdstel het toelaat dat de fietser veel verkeerd kan doen en toch geen shimmy kan ontstaan. Toevallig vanmorgen een testbericht van hen gekregen met de info dat ze de shimmy niet meer konden provoceren zelfs met zware stuurtassen met wat speling. Wij hadden afgelopen jaar erover nagedacht deze balhoofdstellen als optie aan te bieden omdat het bij zwaar beladen fietsen ook zeer aangenaam fietst. En dat hebben ze bevestigd dat dit ook het geval is. Dus deze optie is nog steeds interessant voor komend seizoen (als het leverbaar is....).
Het vierde geval, een Duitse idworxer, was een fout door een sterk asymmetrische positie van elektronische gadgets op het stuur als ik mij goed herinner.
Jaren geleden hadden we een geval bij een Easy Rohler veroorzaakt door een kapotte Shimano naafdynamo. Maar dat was een uitzondering.
Dat Michiel dit hier opeens hier zo schrijft (ik had hierover niets van hem gehoord) ligt vermoedelijk daaraan dat wij hem van de website als dealer hebben genomen omdat hij niet meer voldeed aan de eisen die wij aan een idworx dealer stellen. Notabene wilde hij nog niet zo lang geleden beslist idworx als merk in zijn nieuwe winkel hebben!?!
Ik laat het hierbij in deze thread; heeft iemand nog vragen hierover: "Speak to Gerrit" op onze website. Ik heb genoeg te doen om de productie gaande te houden in de moeilijke globale situatie op het moment. Wij kunnen gelukkig redelijk goed leveren deze zomer doordat wij steeds meer eigen onderdelen in Europa laten maken.