door
Adieu » do 06 okt, 2022 21:19
loknor schreef: ↑do 06 okt, 2022 20:38
Edwin* schreef: ↑vr 09 sep, 2022 12:53
Voor deze test fietste verslaggever Joost Dijkgraaf per onderdeel op gelijke snelheid (21-22 km p/u) in een gecontroleerde omgeving, de sintelbaan van de Universiteit Twente, met een e-bike in turbo-stand, in de tour-stand en met een stadsfiets. De e-bike was een Batavus Tria E-Go, de gewone fiets een Sparta Sense.
Ik kan je verklappen dat je met een ebike niet 21-22 gaat rijden en dat je richting 24-26 zal gaan. Iedereen die op de fiets stapt zal toegeven dat dit klopt, je ziet zelden een ebiker die met 20kmpu rijdt.
Dat is echt complete onzin.
In augustus zijn we via ANWB knooppunten met (oudere) vrienden naar Bad Bentheim gefietst, heen 73 km en de volgende dag terug 76 km. Zij op de e-bikes en wij op de fiets, licht bepakt voor een hotelovernachting.
De kruissnelheid die we (op hún verzoek!) aanhielden was 20 km/u.
Zij gaven aan dat zij dit een prettige snelheid vinden tijdens hun fietstochten en de ondersteuning op de minimumstand hebben staan. Andere oudere vrienden geven aan dit ook een prettige snelheid te vinden, waarbij zij voldoende overzicht en controle hebben en zich veilig en vertrouwd voelen op de e-bike en dit gevoel bij hogere snelheden niet hebben.
Tijdens onze fietstochten, waarbij we gemiddeld 22 tot 25 km/u aanhouden als kruissnelheid, afhankelijk van de evt. bepakking, halen we geregeld e-bikers in.
Tijdens het bikepacken op onze gravelbikes hebben we doorgaans een kruissnelheid van 24 tot 26 km/u en halen we geregeld nog meer e-bikers in.
In mijn perceptie is het dus geen zeldzaamheid dat e-bikers 21-22 km/u rijden.
Een deel van de e-bikers zal inderdaad kruissnelheden aanhouden die hoger liggen, maar wellicht ook de ondersteuning een tandje hoger hebben staan en/of hun e-bike hebben laten kietelen. Bij zulke snelheden zou een helmpje op niet onverstandig zijn, doe ik op mijn gravelbike met die snelheden namelijk ook en dat vindt iedereen vanzelfsprekend.
Overigens mag jij best wetenschappers in twijfel trekken en de test als onzin beschouwen.