Ik vind de bijna verdubbeling bij HNL nog te sterk overdreven als verklaring vanwege de brandstofprijzen. Misschien is het de marktwerking: er worden zoveel geboekt, dat men de prijzen wil verhogen om de reizigers wat af te schrikken.
Ik heb nog wat oude tickets van Kiel-Göteborg in PDF bewaard in de Zweden-map in mijn computer. Het is afhankelijk van het seizoen sterk gevarieerd, maar ook wannéér je hebt geboekt. Hoe eerder, hoe goedkoper.... Allemaal als retour.
In 2009
€ 656,-- (4 pers. hut zonder huisdier); in 2010
€ 529,-- (2 pers. hut zonder huisdier); in 2012
€ 700,-- (was kort voor vertrek geboekt, 4 pers. hut met huisdier); in 2014
€ 581,-- (4 pers. hut met huisdier); in 2015:
€ 444,-- (2 pers. hut met huisdier); in 2016
€ 574,50; in 2020
€ 914,-- (4 pers. hut met huisdier); en dan nog in 2023
€ 802,-- (2 pers. hut met huisdier).
De beide schepen van Stena Line varen alleen op deze lijn met methanol als brandstof. Dit is de herkennen aan de groene golven op de romp van het schip, zie foto (in Göteborg, september 2018).
https://www.touchofsweden.net/stena-ger ... ene-koers/
Soms reden wij met de "korte veerboten" (van Scandlines) via Denemarken met een overnachting in een jeugdherberg, alleen wanneer Stena Line geheel volgeboekt is. Daarnaast twee retours gevlogen van Bremen naar Stockholm-Skavsta en daar een auto gehuurd. En maar één keer over de grote bruggen gereden, veel te duur en te lang. Daar waren twee nachten onderweg voor nodig.