Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas, crankstel en Naven - Forum Wereldfietser

Trapas, crankstel en Naven

Afgelopen jaar heb ik mijn oude fiets vervangen voor een t400 model 2005. Nu heb ik toch een aantal vraagjes over de draaiende onderdelen van mijn fietsje!

trapas
Op mijn vorige fiets heb ik problemen gehad met mijn trapas. Ik begon wat speling te voelen op mijn trapas, na een bezoekje aan een fietsenmaker in noorwegen was dit het resultaat:
Afbeelding
Volgens de fietsenmaker was mijn trapas kapot en ik moet zeggen dat ik hem er ook wat geroest uit vind zien.
Afgelopen week hebben we een nieuwe fiets gekocht voor mijn vriendin (avaghon) en deze fietsenmaker wist mij te vertellen dat de DEORE trapas van een behoorlijk mindere kwaliteit was dan de DEORE LX trapas.

Daarom een paar vragen over de trapas:
1. Is het normaal dat een trapas kapot kan gaan?
2. Klopt het dat een deoreLX trapas een betere kwaliteit heeft?
3. Is het volgens jullie zinvol om mijn deore trapas te vervangen door een LX versie?

Balhoofd
Afgelopen jaar zijn we met mijn nieuwe T400 naar Istanbul gefietst. Onderweg heb ik echter wat problemen ondervonden met mijn balhoofd. Aanvankelijk zat er speling op, na het aandraaien van mijn balhoofd liep het stuur op een gegeven moment vast, na het enigszins losdraaien was dat weer verholpen. Maar dit proces bleef zich maar herhalen (speling en vastlopen) waarna ik het balhoofd maar vervangen heb.
Daarom ook een paar vragen over een balhoofd:

1. Is het normaal dat een balhoofd zo moeilijk kan doen?
2. Zijn er betere balhoofden?
3. Zou het eventueel ook aan het frame kunnen liggen?
4. Heeft het zin om er een beter balhoofd op te zetten?

Naven
Dan nog een paar laatste vragen over de naven. Op mijn fietsje zitten Deore naven.
1. Zit er een groot verschil tussen deore en LX naven?
2. Heeft het zin om deze te vervangen?

Hmm het zijn heel wat vragen geworden :D Hoop op een zinnige reactie :wink:
giantus schreef:Afgelopen jaar heb ik mijn oude fiets vervangen voor een t400 model 2005. Nu heb ik toch een aantal vraagjes over de draaiende onderdelen van mijn fietsje!

trapas
Op mijn vorige fiets heb ik problemen gehad met mijn trapas.
Volgens de fietsenmaker was mijn trapas kapot en ik moet zeggen dat ik hem er ook wat geroest uit vind zien.
Afgelopen week hebben we een nieuwe fiets gekocht voor mijn vriendin (avaghon) en deze fietsenmaker wist mij te vertellen dat de DEORE trapas van een behoorlijk mindere kwaliteit was dan de DEORE LX trapas.

Daarom een paar vragen over de trapas:
1. Is het normaal dat een trapas kapot kan gaan?
2. Klopt het dat een deoreLX trapas een betere kwaliteit heeft?
3. Is het volgens jullie zinvol om mijn deore trapas te vervangen door een LX versie?

Balhoofd
Afgelopen jaar zijn we met mijn nieuwe T400 naar Istanbul gefietst. Onderweg heb ik echter wat problemen ondervonden met mijn balhoofd. Aanvankelijk zat er speling op, na het aandraaien van mijn balhoofd liep het stuur op een gegeven moment vast, na het enigszins losdraaien was dat weer verholpen. Maar dit proces bleef zich maar herhalen (speling en vastlopen) waarna ik het balhoofd maar vervangen heb.
Daarom ook een paar vragen over een balhoofd:

1. Is het normaal dat een balhoofd zo moeilijk kan doen?
2. Zijn er betere balhoofden?
3. Zou het eventueel ook aan het frame kunnen liggen?
4. Heeft het zin om er een beter balhoofd op te zetten?

Naven
Dan nog een paar laatste vragen over de naven. Op mijn fietsje zitten Deore naven.
1. Zit er een groot verschil tussen deore en LX naven?
2. Heeft het zin om deze te vervangen?
roest aan de buitenkant zegt niets over de binnenkant, maar als zo'n trapas speling krijgt is dat slijtage en is vervangen de enige redelijke optie. (Een Shimano trapas gaat zelden acuut stuk zodat je niet verder kunt.
Er zijn een aantal verschillende kwaliteiten, met klimmende prijs steeds mooier om te zien, maar een UN 40 of 52 is goed zat.

Je balhoofdproblemen klinken als een niet goed gevlakt frame, maar ook hier geld alles kan stuk. Een basiskwaliteit balhoofd moet het mits onderhouden probleemloos een vakantie uitzingen, maar je mag ook 200 euro uitgeven.

Deore LX naven zijn mooier dan Deore, maar mits voorzien van vet zou ik me er geen vreselijke zorgen over maken. XT is nog weer beter dan LX, maar de huidige xtr is niet aan te raden voor vakantie. Dat laatste zal ook wel gaan gelden voor XT 2008
Nog wat toevoegingen mijnerzijds:
(met usenetquotes)
> Volgens de fietsenmaker was mijn trapas kapot
Als hij gedemonteerd is er hij gaat alleen krakend rond en/of met speling dan is hij niet meer goed inderdaad.

> Is het normaal dat een trapas kapot kan gaan?
Als er geen water in komt gebeurt het niet vaak. Het doorwaden van diepe beekjes en welgemikte hogedrukspuiten zijn goede manieren om er water in te krijgen. Mij is het nog nooit gelukt om een trapas kapot te krijgen (50000, 35000 en 26000 km)

> Is het volgens jullie zinvol om mijn deore trapas te vervangen door een LX versie?
Als je over de trapas in de fiets geen klachten hebt: AFBLIJVEN.

> Is het normaal dat een balhoofd zo moeilijk kan doen?
Nee.

> Zijn er betere balhoofden?
Zoals gezegd lijkt het probleem niet te liggen bij het balhoofdstel.

> Heeft het zin om er een beter balhoofd op te zetten?
Bij geen klachten ook hier AFBLIJVEN en doorfietsen. Het monteren van een nieuw balhoofdstel kan fout gaan. Als je huidige balhoofdstel goed zit dan kun je daar het beste van genieten.

> Naven ...heeft het zin om deze te vervangen?
Idem dito: bespaar je de moeite.

Bij mijn fietsen heb ik ook wel mindere spullen vervangen door betere, maar dan wel met een veel grotere sprong in kwaliteit van Deore -> LX.

Groeten,
Leon
Leon schreef:Mij is het nog nooit gelukt om een trapas kapot te krijgen
Mij wel. Tijdens een fietsvakantie in Polen iets te dicht langs een iets te hoge stoeprand gefietst. Mijn rechter trapper knalde flink hard op de stoeprand. Gelukkig net niet gevallen en in eerste instantie leek er niets aan de hand. Langzamerhand klonk er steeds meer gekraak uit de richting van mijn trapas. Op het laatst zwabberde crank en voortandwielen dusdanig, dat ik blij was dat ik op de trein naar huis mocht stappen.

Gerd

Dank voor jullie reacties!

Ik heb op de site van Marten iets gelezen over een niet goed gevlakt frame.
Raden jullie aan om even langs mijn fietsenmaker te gaan?
Of kan ik dat ook makkelijk zelf vaststellen?

Overigens vroeg ik me ook af wa UN40 of UN52 betekend. Ik heb wel wat gegoogle'd maar het is me niet helemaal duidelijk geworden :cry:

Leon, zou jouw beslissing om NIETS te veranderen nog veranderen als je een plan had om een lange(re) tocht te maken?

Alvast bedankt

Typenummers van Shimano trapassen. Overigens is er net wat veranderd, volgens de website van Harris Cyclery in Boston:

Shimano BB-UN54 Cartridge Style Bottom Bracket
UN52 and UN53 have been discontinued. Shimano's newest bottom bracket is the UN54, now hollow axle with plastic left (nondrive) cup. Same weight as the UN73 for the price of the UN53.

Wim

giantus schreef:Leon, zou jouw beslissing om NIETS te veranderen nog veranderen als je een plan had om een lange(re) tocht te maken?
Voor een tocht van drie maanden zeker niet. Voor een wereldreis zou ik wellicht voor XT-naven opteren, maar dan zou ik toch wel zeker weten dat de wielen goed gespaakt zouden zijn, wat dus niet iedere fietsenmaker doet. Met mijn huidige fiets zou ik dan trouwens compleet nieuwe wielen monteren, maar dat komt omdat die al op leeftijd beginnen te raken.
Leon

Dank voor alle antwoorden. Daar kan ik weer verder mee! :D

Blijft alleen nog even de vraag openstaan of ik zelf kan zien of mijn frame goed/niet goed gevlakt is.

giantus schreef:Dank voor alle antwoorden. Daar kan ik weer verder mee! :D

Blijft alleen nog even de vraag openstaan of ik zelf kan zien of mijn frame goed/niet goed gevlakt is.
De vraag stellen is hem negatief beantwoorden :wink:

m-gineering schreef:
giantus schreef:Dank voor alle antwoorden. Daar kan ik weer verder mee! :D

De vraag stellen is hem negatief beantwoorden :wink:
Dat is het antwoord van Marten, de filosoof.
Nu nog graag het antwoord van Marten, de fietsdeskundige.

Gerd

:D Ok Marten je hebt gelijk. Ik kan het inderdaad niet!! :oops:

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik het kan ontdekken?

ps. Als het in het boek van Marten beschreven is, kan ik dit weekend zelf kijken of ik het kan onderzoeken. Maar het boek bevindt zich bij mijn ouders, dus kan nu even niet kijken :D