Poppink schreef: ↑za 17 sep, 2022 20:59
Zie bij de F1, profiel of slicks, het enige waar het voor nodig is is waterafvoer.
Bij personen auto's met zomer of winterbanden, water/sneeuw afvoer.
De grip komt van de samenstelling van het rubber.
Hard rubber of meer kleverig rubber.
Bij grit in de bocht helpt profiel hoegenaamd niet.
Wil je steentjes soms afvoeren via het profiel?
Kom nou!
Edit:
Ik denk wel dat een echt noppen profiel daadwerkelijk meer grip kan opleveren.
Maar dat fietst op de weg weer voor geen meter.
Kortom dat semi-profiel, daar geloof ik niet in.
Helemaal me eens. En waterafvoer speelt niet voor fietsen.
Ik heb op de racefiets gereden met banden met en zonder profiel, en op asfalt maakt dat niks uit.
Hard of kleverig rubber, dat wel. De
compound kan een heel groot verschil maken op een nat wegdek.
Banden zonder profiel zijn niet zo goed op zand, modder, losse gravel etc. - een ondergrond waar je inzakt.
Maar je moet als behoorlijk veel profiel, noppen etc. hebben om dat probleem op te lossen. Dat heb ik geleerd op de MTB.
En op asfalt rijden die banden doorgaans inderdaad niet lekker.
Ik vind het niet terug, maar ooit las ik een interview met een vertegenwoordiger van een bandenfabrikant. Men vroeg hem waarom racebanden vaak een beetje profiel hebben. Zijn antwoord kwam ongeveer hierop neer: "Het dient voor niks. Maar de mensen voelen er zich lekkerder bij."