Op wildkampeerplekken in Zweden kwam ik een aantal keer vissers tegen die oa forellen vingen. Nou heb ik geen ervaring met vissen maar het zou wel een extra dimensie geven aan het wildkamperen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe zorg je dat je niet teveel extra spullen mee moet zeulen? Kan je bijvoorbeeld zonder hengel vissen? Of een hele compacte?
Je hebt heel weinig nodig, een dun lijntje, dobber en een paar loodjes, een vrij dikke haak en aas (wormen/maden). Het aas is het lastigst aan te komen op de fiets, dus ik denk dat kunstaas een logische keuze is. Forellen zijn roofvissen, dus je kan een blinkertje gebruiken.
Ik ben geen expert maar heb het wel eens gedaan tijdens een kanotocht. Het lastigste was het afstellen van de diepte waarop het aas in de stroom blijft hangen, je wil de bodem niet raken, maar de boel moet ook niet blijven drijven. En dat was altijd erg lastig te zien in het stromende water. Ze vinden het leuk om in de 'luwte' van grote stenen te zitten.
Een hengel is niet echt nodig, je moet alleen wel een ruk aan de lijn kunnen geven, dus je moet de lijn omhoog kunnen trekken. Dat is waar een hengel wel handig is. Hengels zijn er ook lichtgewicht (carbon) en met telescoopbuizen, maar het is misschien makkelijker om gewoon lokaal een tak te vinden. Een molen is niet nodig, tenzij je een mooi filmpje wil maken .
En als laatste: niet meer vangen dan je op gaat eten; en zorg dat je hem snel dood kan maken, dat hoort er ook bij.