door
loknor » vr 26 aug, 2022 09:07
Voor de TS< het is altijd lastig om blessures/beperkingen van veraf te analyseren. In principe is een middenmotor veel sterker dan een naafmotor en zou die op de hoogste standen aanzienlijk minder pedaaldruk moeten vergen. Maar als jij iets anders ervaart is dat leidend en valt een middenmotor gewoon af.
Voor de verder discussie:
Een naafmotor kan mits en indien er goede firmware op zit heel natuurlijk fietsen (dat geldt zelfs voor een voorwielmotor). Een middenmotor kan ook heel goed zijn (en de meeste nieuwe middenmotoren zijn goed), maar een (goede) naaf motor voelt soepeler/natuurlijker. En hoe stil de laatste generaties middenmotor ook zijn, een naafmotor blijft stiller.
Waar een naafmotor altijd lastig mee om gaat is lage snelheid+hoge belasting. @Leon heeft gelijk; bij een naafmotor heeft schakelen en een hogere cadans kiezen helaas geen invloed, omdat dat het toerental van de motor niet beinvloed. Een middenmotor heeft er wel profijt van en kan hoger in de toeren blijven hangen. Of dat een beperking gaat zijn hangt van de helling (muurtjes zijn lastiger dan een lange loper in het hooggebergte), je bagage (als je ook een kinderkar meesleept kan je het wel vergeten) en je eigen paardekrachten. Hoe het ook zij, het is een reeel probleem, maar niet iedereen heeft er last van.
Naafmotoren zijn in mijn ervaring kwetsbaarder, niet eens door bovenstaande gegeven, als door de kabelboom, corossie en kabelbreuk zijn heel vervelend. Maar bij Neodrive/Alber is dat niet een heel veel voorkomende klacht, dus daar is al veel vooruitgang geboekt.
Hoe ik erin sta; Een middenmotor heeft dusdanig veel voordelen dat ik dat als eerste optie blijf opgeven. Het werkt in de meeste omstandigheden, kan bij de meeste fietsendealers worden opgestuurd en er is de meeste keuze. Maar een Mahle of Alber is een goed product met zijn eigen voordelen. Als je niet tegen de beperking aanloopt is er helemaal niets op tegen.
Overigens is mijn mening vooral zo stabiel omdat er op het gebied van Naafmotoren eigenlijk weinig ontwikkeling is, daar waar fabricanten van middenmotoren toch nog wel wat doorontwikkelen (rij geluid, curve bij een hogere cadans etc.).
*Voor een S-pedelec gelden heel andere overwegingen, dan wil je een achterwielmotor*