door
Leon » do 28 jul, 2022 09:58
alma schreef: ↑do 28 jul, 2022 06:27
Trouwens met pijn in hart ook met een grote boog om de Franse nationale parken heen, omdat die sinds de aanname van nieuwe wet- en regelgeving, nu volledig verboden terrein zijn voor fietsen, uitgezonderd de autowegen. Zelfs het dragen, duwen of parkeren van een fiets is buiten die wegen niet meer toegestaan en de boetes kunnen extreem hoog oplopen. Wel iets om rekening mee te houden.
Dat is best heftig.
Gelukkig gaat het niet om de regionale parken, want dan zou je het leuk onverhard fietsen in Frankrijk toch wel voir een flink deel kunnen afschrijven.
Wel is het dus ook in de Cevennen en ten ZO van Troyes, in het Parc National de Forêts, goed uitkijken waar je fietst. Ik ben blij dat ik de Cevennen zorgeloos heb kunnen verkennen. Niet dat ik daar heel veel onverhard heb gedaan, maar toch wel een paar mooie wegen.
Fietsverboden waren er natuurlijk al in natuurreservaten. Ik heb eind jaren 90 in de Vercors de boetebedragen die op een bord stonden eens opgeteld. Als je daar in het reservaatdeel fietste, wildkampeerde, vuurtje stookte, planten plukte en nog een paar verboden zaken, was je meer dan 20.000 gulden kwijt.
Of het verstandig is om bijvoorbeeld bij Troyes fietsers zo te weren is soms de vraag. Gebrek aan sociale controle kan ook duistere zaken aanlokken als er verder ook weinig wandelaars zijn maar het gebied wel goed autotoegankelijk is.