Tja, als je zulke haaientanden laat ontstaan...
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Fiets er mee door en er gebeuren nog wel meer interessante zaken.
Nou, het is niet zo duurzaam als je naast je ketting ook je cassette, voorbladen en derailleurwieltjes moet vervangen. Ik denk dat de meeste duurzame oplossing een kettingslijtagemeter is.
Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.ErikB81 schreef: ↑za 25 jun, 2022 00:51Nou, het is niet zo duurzaam als je naast je ketting ook je cassette, voorbladen en derailleurwieltjes moet vervangen. Ik denk dat de meeste duurzame oplossing een kettingslijtagemeter is.
Dat, plus dat je minder vaak onderhoud hoeft te plegen (of afspraken met de fietsenmaker moet maken), dat vind ik qua tijdbesparing cq aantal-vieze-klusjes-per-jaar ook wat waard.Treestumpgladiator schreef: ↑za 25 jun, 2022 11:08Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.
Maar dat scheelt misschien wel 5 kettingen die je te vroeg moet weggooien. Cassette had je toch al weggegooid, blijven alleen de derailleurwieltjes en de voorbladen over die je misschien moet weggooien.
Je weet dus niet wat capillaire werking is. Heb je google op je computer?
Vies is het nauwelijks. Als het vies is moet je beter letten op wat voor onderhoudsmiddelen je gebruikt en schoonmaakwerk bijhouden. Als je alles op tijd schoonmaakt is het meer bijhouden dan schoonmaken.bast1aan schreef: ↑za 25 jun, 2022 17:39Ik ben mee met de school van zo min mogelijk onderhoud plegen aan ketting, om de door Leon genoemde reden. Het is een vies vervelend klusje waarvan het nut erg discutabel is. Ik ben in ieder geval sceptisch over hele verhalen over schoonmaken en waxen en weet ik het, lijkt erg op bezigheidstherapie. Zorg voor regelmatig genoeg smeren met een goed geschikt (vloeiend) smeermiddel lijkt mij het belangrijkste voor maximale levensduur. Pas bij ketting vervangen alles goed schoonmaken. Overigens vind ik 10 a 15Mm ketting-levensduur op een niet-gesloten systeem een goede score.
Dat, plus dat je minder vaak onderhoud hoeft te plegen (of afspraken met de fietsenmaker moet maken), dat vind ik qua tijdbesparing cq aantal-vieze-klusjes-per-jaar ook wat waard.Treestumpgladiator schreef: ↑za 25 jun, 2022 11:08Ik denk dat het maar de vraag is. Je kunt erg lang doorgaan met een versleten ketting. Ik heb denk ik 15k gereden met mijn ketting. Tegen die tijd wil je ook je cassette vervangen. Tandwielen gaan wel wat langer mee volgens mij.
Maar dat scheelt misschien wel 5 kettingen die je te vroeg moet weggooien. Cassette had je toch al weggegooid, blijven alleen de derailleurwieltjes en de voorbladen over die je misschien moet weggooien.
Naar mijn ervaring wordt elke fietsketting na ~500km gebruik vies in de zin van zwartige kettingolie/vet wat je echt niet aan je handen of kleding wil hebben, tenzij je dus inderdaad elke ~500km met schoonmaakmiddelen aan de gang gaat. Daar ben ik gewoon te lui voor, en goto Leons opmerking (alweerTreestumpgladiator schreef: ↑za 25 jun, 2022 21:02Vies is het nauwelijks. Als het vies is moet je beter letten op wat voor onderhoudsmiddelen je gebruikt en schoonmaakwerk bijhouden. Als je alles op tijd schoonmaakt is het meer bijhouden dan schoonmaken.
Jullie maken serieus op een fietsreis iedere week respectievelijk iedere dag je ketting schoon? Wow. Bij mij gaat er geen cassetteborstel, vod, krabbertje mee op reis.Treestumpgladiator schreef: ↑za 25 jun, 2022 11:08Als je ook nog eens na iedere rit even met een cassette borstel tussen de schakels borstelt en de derailleurwieltjes schoonborstelt en met een doek iedere individuele schakel en de derailleurwieltjes even schoonpoetst (gewoon met een vod, zonder water of ontvetter) en met het krabbertje even de cassette schoonmaakt, blijft alles relatief schoon.