Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein naar Spanje - Forum Wereldfietser

Trein naar Spanje

Ik zou graag deze zomer met de fiets naar Spanje rijden om daar te gaan fietsen. De tocht naar Spanje zal per trein/bus/vliegtuig zijn. Liefst per trein omdat ik graag een volledige fiets terug heb in Spanje en met het vliegtuig betwijfel ik dit. Met de bus lijkt me iets te lang onderweg. Nu vond ik al dat je met de Thalys geen gewone fiets mee mag nemen, enkel plooifiets. De autoslaaptrein lijkt me wel wat en dan kom ik al tot in Avignon. Zijn er misschien mensen die me meer informatie kunnen geven?

Hoi sOlar,

Met de trein is duur, tijdrovend en lastig.

Met de vliegtuig ben je in een paar uur in Spanje. Het liefst vlieg ik met Transavia. Je betaalt eur 40 per traject en als je bij incheken een verklaring van eigen aansprakelijkheid voor eventuele schade aan je fiets tekent hoeft je geen doos, fietshoes of enige verpakking te gebruiken. Gewoon trappen eraf, stuur omdraaien lucht gedeeltelijk uit de banden en inleveren bij de balie. KLAAR. Vier uur later in Spanje. Heb 14 keer heen gevlogen en nooit schade gehad. Als een keer het wel gebeurt neem ik het voor lief. Zie foto's bij www.fietseninspanje.nl

Groetjes Raul

Met de trein is het goed mogelijk. Twee routes zijn daarbij het makkelijkst. Vanuit Lille is er een TGV die overdag naar Hendaye gaat. Lille is makkelijk te bereiken, hetzij met de direkte trein uit Luik, hetzij met een overstap in Tournai vanuit Antwerpen en Brussel.
De andere mogelijkheid is de nachttrein uit Parijs. Zowel Hendaye als Perpignan hebben nachttreinen met fietstransport. Tot Parijs heb je meerdere avond-TGV's uit Lille en de Corail uit Maubeuge (dik uur fietsen van Mons). De aanreis via België is probleemloos qua fietsmeename.

Via Parijs betekent wel dat de treinen uit Rijsel aankomen op het Gare du Nord en de treinen naar het zuidwesten van Frankrijk vertrekken vanaf het Gare d'Austerlitz.
Voor de fiets in TGV's is het wel vestandig om te reserveren voor de fiets. Niet in alle TGV's zijn fietsplaatsen en als die er zijn, zijn het er slechts een paar.
Ook voor Franse nachttreinen wordt reserveren aangeboden.
Voor de autoslaattrein moet je in Nederland (Den Bosch) opstappen. Vanag Avignon heb je aansluitende regionale treinen richting ootkant van de Pyreneeen.
Ik weet niet of er in Belgie een specialist is die een reisroute voor je kan opzoeken en de voordeligste tickets kan leveren. In Nederland hebben we de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Zij leveren ook tickets voor treinreizen vanuit Belgie.
Overigens is een fiets meenemen in het vliegtuig (of vlieger zoals julle in het Vlaamse Gewest zo fraai zeggen) veel minder probleemloos dan jij voorspiegelt.
Ook vanaf Belgische luchthavens (bijvoorbeeld Charleroi) kun je met goedkope vluchten naar Spanje en je fiets meenemen. Kijk eens bij Virgin en Ryannair.
Je moet inderdaad even de trappers van fiets halen, je stuur draaien en je banden leeg laten lopen en je fiets in een hoes doen.

Met de trein moet je vaak overstappen. Niet op alle station zijn liften (zelfs niet op Brussel-Noord!!!!!!!!!) Het bagagehok kan in een totaal ander deel van de trein zijn dan je zitplaats en je bent veel langer onderweg dan met de vlieger.

Onze ervaring met Ryanair van Valladolid naar Charleroi was niet goed. Ze gebruikten een kleiner type vliegtuig met erg kleine bagageruimte waardoor het proppen werd. Op het laatst moesten nog de wielen van de fiets (dus ook de derailleur) en bij aankomst toch wel veel schade die duidelijk door hardhandigheid was ontstaan.

Girona is natuurlijk een aanzienlijk populairdere bestemming dan Valladolid. Op Girona vliegt Ryanair met 737's. Daarin is ruimschoots plek voor fietsen, zonder dat de wielen eraf moeten.
Ik heb over de wijze van beladen in Girona nog geen klachten gehoord, terwijl dit in Valladolid op een zeer klungelige manier schijnt te gebeuren.

bert sitters schreef:r in Belgie een specialist is die een reisroute voor je kan opzoeken en de voordeligste tickets kan leveren. In Nederland hebben we de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Zij leveren ook tickets voor treinreizen vanuit Belgie.
'Gewone' tickets moet je niet kopen voor België. Er is een veel goekopere optie. De Rail-Pass. Een soort van strippenkaart voor de trein. Geldig tussen alle stations in België waar de trein waar je inzit effectief stopt. Kost 68 Euro voor 10 strippen. Daar kan geen normaal ticket tegenop. Een binnenlands fietskaartje kost in België 4,80. Een internationaal fietstkaartje kost 12 Euro (NL naar B) of 9 Euro (B naar NL).
Naar Lille en Mons gaat via Maastricht en Visé het makkelijkst, een directe trein vanaf Liège Guillemins. Vanuit het westen gaat het via Roosendaal en Essen naar Antwerpen. Van daar eventueel met overstap in Brussel naar Tournai waar je weer op een trein naar Lille kunt stappen. Je koopt dus in Nederland een treinkaartje naar Visé of Essen/Antwerpen en neemt dan voor de rest de Rail-Pass. Helaas kun je dit kaartje niet kopen in Nederland, dus gewoon een van je fietsmaatjes vragen er eentje mee te nemen als die toch in België gaat fietsen ;)

Hallo spironski.
Jammer dat jou vlucht met Ryanair zo verlopen is. Ik heb al tig keren met Ryanair gevlogen, waaronder Valladolid maar nog nooit een schrammetje op mijn fiets.
Ik "pak" hem gewoon in een hoes en anders niets.
Met ryanair vlieg ik 11 juni naar Sardinië en in oktober naar Sevilla vanaf niederrhein.
Dit wordt mijn 21ste vlucht met deze maatschappij en nog nooit een schrammetje gehad.

Ivo Miesen schreef:
bert sitters schreef:r in Belgie een specialist is die een reisroute voor je kan opzoeken en de voordeligste tickets kan leveren. In Nederland hebben we de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Zij leveren ook tickets voor treinreizen vanuit Belgie.
'Gewone' tickets moet je niet kopen voor België. Er is een veel goekopere optie. De Rail-Pass. Een soort van strippenkaart voor de trein. Geldig tussen alle stations in België waar de trein waar je inzit effectief stopt. Kost 68 Euro voor 10 strippen. Daar kan geen normaal ticket tegenop. Een binnenlands fietskaartje kost in België 4,80. Een internationaal fietstkaartje kost 12 Euro (NL naar B) of 9 Euro (B naar NL).
Naar Lille en Mons gaat via Maastricht en Visé het makkelijkst, een directe trein vanaf Liège Guillemins. Vanuit het westen gaat het via Roosendaal en Essen naar Antwerpen. Van daar eventueel met overstap in Brussel naar Tournai waar je weer op een trein naar Lille kunt stappen. Je koopt dus in Nederland een treinkaartje naar Visé of Essen/Antwerpen en neemt dan voor de rest de Rail-Pass. Helaas kun je dit kaartje niet kopen in Nederland, dus gewoon een van je fietsmaatjes vragen er eentje mee te nemen als die toch in België gaat fietsen ;)
Beste Yvo,

Het gaat niet om een kaartje in Belgie zelf . De vraagsteller wil van Belgie naar Spanje en dat kan echt niet met een Belgische strippenkaart. Internationaal is er een wirwar van tarieven en speciale kortingen. Niet iedere persoon achter het loket weet dat, of neemt de moeite om het voordeligste tarief uit te zoeken. De Treinreiswinkel doet dat wel. Verder heb je vaak reserveringen nodig, zoals voor je fiets in Frankrijk. Niemand buiten Frankrijk schijnt te weten hoe een Franse fietsreservering werkt. De Treinreiswinkel weet dat wel en doet het ook.

Overigens gaan er vanaf Antwerpen Centraal rechtsteekse treinen naar Rijsel (station Lille-Flandres). Ik zou niet van Antwerpen via Brussel-Zuid en Doornik gaan!!!!

Verder raad ik je voor jezelf aan om even van Maastricht naar Wezet (Vise) te fietsen. Je kunt daar een binnenlands fietskaartje kopen voor Belgie, maar helaas woont niet iedereen in Nederland zo dicht bij een Belgisch station net over de grens als jij.