Beste technici! Ik heb onlangs een oude, maar nog heel mooie Koga Randonneur bemachtigd met maar liefst 18 versnellingen. Hij is afgemonteerd met Shimano xt spullen. Aan het stuur zitten losse rem- en versnellingshandels. Die handels zijn een soort buiscommandeurs, je kunt zelfs nog kiezen of je het sys-systeem wilt gebruiken of niet. Maar goed, het lukt me helaas niet om de versnellingen goed af te stellen. Bij het opschakelen wil hij niet van het zwaarste naar het volgende kransje. De rest loopt soepel, zowel op als af. Ik kan de draad wel verder opspannen tot het wel lukt, maar dan wil hij niet meer afschakelen. Nu zit er volgens mij een vrij nieuwe achterderailleur op (ook xt) met een kooi van zo'n 13.5 cm. Ik heb ook nog een andere fiets met 21 versnellingen, en daar zit een derailleur op met een kooi van 11 cm. Kan het 'm daarin zitten, dat de kooi te lang is? Hoort deze derailleur bij acht of negen versnellingen, waarbij de kransjes dichter bij elkaar zitten? Of doe ik het gewoon niet goed?
Hi Hans,
denk niet dat het direct met de kooi lengte te maken heeft,
kijk maar eens op deze site dan kom je der denk ik wel uit.
Succes
Bas