door
BikerCH » ma 04 apr, 2022 17:14
Ik ben een groot voorstandster van verplichte fietshelmen in de huidige verkeerstijd. En kan de weerstand van (Wereld)fietsers, en zelfs Fietsersbond in verhouding tot het in NL geregistreerde hersenletsel bij -daarna vaak- exfietsers niet zo begrijpen. Aan autoriemen diende ook gewend te worden. Ik woonde 25 jaar geleden een half jaar in California met een 8jarig schoolgaand kind en kreeg toen ik aanvankelijk weigerde helmen te kopen en te dragen -op haar Hollands riep ik: wij hebben het fietsen uitgevonden, waar gaat dit over bij jullie Amerikanen? -het dreigement dat mijn kind dan zelfs uit de ouderlijke macht kon worden ontzet! Ik paste me aan, vooral voor het kind, het was een klein stadje en vergat thuis de helmen weer. Tot ik in Duitsland fietste en in Zwitserland en in Denemarken en in Spanje. En meer met hersenletsel van anderen in mijn omgeving(aangereden door auto,s , caravans, wielrenners en senioren op opgevoerde electrobikes of ongelukkig gevallen) te maken kreeg.
Ik vind het echt een goede ontwikkeling, de verplichte helm op de fiets. In het Chinese binnenland fietste ik ook temidden van langsscheurende vrachtwagens en bleef leven met helm, oranje wegwerkershesje en nog wat opvallende zaken op mijn fiets. (hoeft niet hier, zeiden Chinezen daar als ik vroeg naar een autoriem!)
Allemaal locale waarheden. Nederland is niet het meest progressieve, verantwoordelijke land in Europa, maar een verplichte helm langzamerhand in dit steeds wilder wordende fietsland zonder verkeersregels op de fietspaden, zou internationaal niet misstaan.