Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1155 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35075 berichten
Juist Poppink, dacht ik alleen een klein stukje kerktoren nog bijna voldoende was om tot een oplossing te komen, maar je hebt volgens mij ook in Groningen gewoond....
Ik was op uitnodiging naar het dovenclubhuis gekomen. Veel mensen heb ik jarenlang niet gezien en hartelijke begroetingen over en weer, zeker nu de corona-regels zijn versoepeld.
Een fraai monumentaal pand, zalen over twee verdiepingen, die de grijs bepleisterde zijgevel (met de ramen) ook helemaal beslaat. De schaduw links is van het voormalige neo-gotische hoofdpostkantoor.
De bewuste tuinmuur met de deur staat rechts van de witte bestelwagen. De linker foto toont de binnenplaats in zijn geheel mét Der A-kerk (met der).
Dubbelfoto clubhuis-kl.jpg

De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
za 12 mar, 2022 23:47
Der A-kerk (met der).
Ter leering ende vermaeck een berichtje van "Het Nederlands Genootschap Ter Bevordering En Verbreiding Van Nutteloze Kennis":
Er moet nog een "a" bij: Der Aa-kerk.
Inderdaad Martin, ik heb een tijd in Groningen gewoond.
Mooi land, Stad en Land.
Het doveninstituut en Groningen kennen elkaar al lang.
Het Henri Daniel Guyot Instituut was het eerste Nederlandse doveninstituut. Het werd in 1790 opgericht op initiatief van de Groningse predikant Henri Daniel Guyot (1753-1828).

Henri Daniel Guyot (1753-1828) was predikant van de Waalse gemeente in Groningen. Hij vond onderwijs voor doven belangrijk. In Frankrijk had hij het werk van abt Charles Michel de l'Epée gezien en daarom richtte hij op 14 april 1790 samen met Willem Hora Siccama, Gerrit van Olst en Hendrik van Calcar in Groningen het eerste instituut voor doven in Nederland op.

In het begin waren er 14 leerlingen. Guyot was zelf leraar voor de klas. De eerste jaren werd in kleine panden lesgegeven, achtereenvolgens aan de Brugstraat, de Oude Ebbingestraat en de Turftorenstraat.

In 1808 moest men door een flinke toename van het aantal leerlingen een groter pand zoeken. In eerste instantie werd een verhuizing naar Haarlem overwogen. Dankzij steun van de provincie en de stad Groningen werd de school aan het westelijke gedeelte van de Ossenmarkt (nu het Guyotplein) gevestigd. De woningen werden omgebouwd tot een internaat voor jongens en meisjes in 1819, 1822 en 1838. Om het instituut te kunnen bekostigen werden afdelingen in het hele land geopend.


JanH, bedankt voor de correcte correctie.
.
DSC_6511.JPG
JanH schreef:
zo 13 mar, 2022 07:47
Martin E. van Doornik schreef:
za 12 mar, 2022 23:47
Der A-kerk (met der).
Ter leering ende vermaeck een berichtje van "Het Nederlands Genootschap Ter Bevordering En Verbreiding Van Nutteloze Kennis":
Er moet nog een "a" bij: Der Aa-kerk.
Klopt, Der Aa-kerk, maar tegenwoordig wordt die tweede a haast niet meer geschreven....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Aa-kerk en kijk onder Naam
Zoals ik het van Wikipedia begrijp heet de kerk de Der Aa-kerk. Het woord der is dus onderdeel van de naam en geen lidwoord.

Zo en nu weer plaatjes raden. Achter welke kazerne of waterleidinggebouw (?) staat Poppink's fiets?
Foto gezien maar geen idee. Zit momenteel in de trein, fiets mee.
Leon schreef:
zo 13 mar, 2022 09:56
Achter welke kazerne of waterleidinggebouw (?) staat Poppink's fiets?
Het is een gebouw van cultuurhistorisch belang.
Deel van Papendal?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 13 mar, 2022 13:43
Deel van Papendal?
Nee, dat niet.
Het hekwerk gecombineerd met de huidige toestand in de wereld deed mij zoeken op "cultuurhistorie koude oorlog twente".
En als dan Twekkelo voorbij komt in de resultaten.....
https://www.google.nl/maps/@52.2252881, ... 8192?hl=nl
Gevonden JanH.
Het gebouw en terrein was achterwacht voor de vliegbasis Twente. (War Operation Center)
Mijn vader werkte destijds bij de BB.
Toen heette dat nog iets met een Nederlandse naam.
Hij wist wel meer van dat soort plekken in Twente te duiden.
Even een paar artikelen:
Iets van het Ministerie van Defensie.
Een artikel uit Tubantia.
Defensie fotografie.

@Bert Sitters van Sprang was hier in de buurt en dat bracht me op deze raadplaat.
Oeps, even niet opgelet, zie opmerking van JanH hier onder.
@Poppink: bedoel je niet een andere Bert?

Nieuwe opgave:
DSC00002.JPG
Ik zie links op de achtergrond een zwart-wit geblokt portaal van een parkeerterrein. Een evenementenhal of zo?
een gebouw van cultuurhistorisch belang
Tegenwoordig zijn alle gebouwen ouder als 50 jaar van cultuurhistorisch belang, daar gaan wij in de toekomst nog veel plezier van hebben. Ik zou zeggen: conserveer 1 of 2 van dit soort complexen in Nederland en sloop de rest.
Geen evenementenhal. Ik heb net even op streetview geteld en ik kom uit op ongeveer 23 parkeerplaatsen.
De poort mag je alleen uit rijden dus ergens anders is in, op de rood-wit-paarse vlag staat een haringachtig wezen dus ik kom op een drive thru visrestaurantje. Bestaat dat? Met aan de overkant een snackbar waar je een scherp kopje koffie kunt kopen.
Ik vind het meer op de ingang met receptiegebouw van een groot huisjespark of camping lijken.
Het deed mij gelijk aan een grenswinkel denken, en jawel, de Fisch-Imbiss Backus aan de Herungergrens in Venlo.
https://www.google.nl/maps/@51.381796,6 ... 384!8i8192
Vlakbij heb je twee leuke klimmetjes over de Arenborgdelweg en de Genraydelweg.
DaVinci heeft het goed. Hij is aan de beurt.
Ik drink koffie in Nederland. De parkeerplaats is in Duitsland.
Ik heb maar één keer door Venlo gefietst en dat was in 1970....

Even off-topic, kon niet laten om deze foto te plaatsen. Ik heb een Oekraïense vlag genaaid, formaat 3,00 x 4,40 meter en aan de bovenste wiek van m'n molen opgehangen. Kan je van acht kilometer ver zien. Toevallig kwamen er wielrenners voorbij, die in dezelfde kleuren zijn gekleed.
IMG_20220313_123909.jpg