Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude Monolith Lichtgewicht tent - Forum Wereldfietser

Vaude Monolith Lichtgewicht tent

Vanochtend gezien bij Carl Denig in Nieuwegein; Speciaal uitgebracht voor de fietskamperende Nederlander de Vaude Monolith Lichtgewicht voor 389 euro. De footprint daarvoor is ook weer te koop voor 42 euro.

Oops, 100 euro in uw nadeel, sorry

Ik heb hem vorige week (?) bij de tentenshow op het malieveld gezien. Was behoorlijk onder de indruk van de tent. Met name de voorruimte is erg groot. Voor 2 fietsers is deze het overwegen waard denk ik. Voor een fietser alleen is hij heerlijk ruim maar net iets aan de zware kant. Jammer.

Groet,
Robbert.

eliart schreef: Voor een fietser alleen is hij heerlijk ruim maar net iets aan de zware kant.
3.1 kg te zwaar???

mazzeltovv schreef:
eliart schreef: Voor een fietser alleen is hij heerlijk ruim maar net iets aan de zware kant.
3.1 kg te zwaar???
Bij de tentenshow is mij uitgelegd dat het totale gewicht inclusief footprint neerkomt op ca 3.7 kg. Voor een fietser alleen vind ik dit net iets te zwaar.

Groet,
Robbert

De Vaude Ferrer Ultralight weegt aanzienlijk minder. Een heerlijk ruim tentje en gemakkelijk op te zetten. Op de kampeertrektocht van de Wereldfietser dit weekend had je er diverse kunnen zien. Je had ook informatie kunnen krijgen over de tent in de praktijk: niet van verkopers, maar van wereldfietsers!!!!

bert sitters schreef:De Vaude Ferrer Ultralight weegt aanzienlijk minder. Een heerlijk ruim tentje en gemakkelijk op te zetten. Op de kampeertrektocht van de Wereldfietser dit weekend had je er diverse kunnen zien. Je had ook informatie kunnen krijgen over de tent in de praktijk: niet van verkopers, maar van wereldfietsers!!!!
Bert, wat de een ruim noemt, vindt de ander nog steeds krap. Met mijn ruim 195 cm lengte vindt ik vrijwel iedere kleine tent al snel krap. De monolight is voor mij dus behoorlijk ruim. Alleen dat gewicht hè, dat blijft een punt. De hilleberg nallo gt en de lightwave t1 ultra zijn qua gewicht/ruimte mijn inziens toch betere opties (als geld geen rol speelt tenminste). Maar goed, voorlopig doe ik het nog met mijn oude vaude tentje.
Natuurlijk zijn gebruikerservaringen vaak beter dan de verkooppraatjes. Alleen is de monolight nog zo nieuw dat er nauwelijks gebruikerservaringen zijn.

Groet,
Robbert.

De Hillberg Nallo is een stuk lichter dan de Vaude Monolight. Is slechts iets zwaarder dan de Vaude Ferror Ultralight. Hilleberg is in Nederland alleen te koop bij Bever.

Bert jij bent niet zo lang. Ik ben ook 1,95 en dan is de Nallo net te kort. Dit komt omdat onerin de tent het doek erg schuin loopt en je daardoor geen gebruik kan maken van de volle 2,2m diepte van die tent. Op je rug liggend duw je met je voeten de binnentent tegen de buitentent.

Wij waren afgelopen zaterdag ook op het Malieveld om een nieuwe tent uit te zoeken. We hebben altijd een 2 stoks tentje van Erdman Schmidt gehad, de Kever, die nu wat bejaard werd en hebben zodoende geen ervaring met boog of tunneltenten. In al de tentjes, die in aanmerking kwamen, hebben we gelegen en wij vonden dat je heel snel aan het voeteneind tegen de binnentent aan gaat. Wij ontdekten dat je met een lengte van 1,95m een binnentent nodig hebt van 2,3m en dat vindt je eigenlijk alleen in de Hellsport tenten maar die had maar 1 ingang en naar ons idee te weinig ventilatie. In de Monolith konden we eigenlijk al onze wensen terug vinden al ben ik wel heel erg benieuwd hoe deze tent zich houdt onder een fikse wind. Het is een dwarsslaper wat wij erg prettig vinden met ruime ingangen. Een gewicht van 3,4 kg is niet erg licht maar voor twee personen goed te doen.
Overigens staat op de site van Carl Denig een prijs van €489 en niet €389

Ronald

ciclista schreef:Bert jij bent niet zo lang. Ik ben ook 1,95 en dan is de Nallo net te kort. Dit komt omdat onerin de tent het doek erg schuin loopt en je daardoor geen gebruik kan maken van de volle 2,2m diepte van die tent. Op je rug liggend duw je met je voeten de binnentent tegen de buitentent.
Dit probleem ben ik vorige week dus ook tegengekomen, maar voor een persoon is het met 2,2m wel te doen alhoewel nog steeds niet ideaal. Vandaar ook mijn goede gevoel over de monolight. Kom ik toch weer terug op het gewicht. Voor een persoon is en blijft hij net te zwaar.

Roald, begrijp ik goed dat jij er over nadenkt om hem aan te schaffen? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar de ervaringen.

Groet,
Robbert.

@eliart
zie mijn antwoord 3.

Nee Robbert,

We denken er niet meer over na maar hebben afgelopen zaterdag de tent met footprint direct besteld

Groetjes Ronald

Je kan ook voor een Robens Cloud 2 Plus gaan, de binnentent is dan 225cm tov de 220 van de Cloud 2. Met een gewicht van 2,9kg en met een ruime voortent is ze licht en ruim voor je bagage. Wel iets aan de lage kant als je veel rechtop wil zitten of in de voortent wil koken.

Hilleberg en Vaude zouden dus ook een verlengde versie moeten maken van hun Nallo en Ferret voor lange mensen. Zo'n 20 -25 cm extra reepje tentdoek en grondzeil zou het gewicht niet echt veel zwaarder maken?
Of heb ik het mis?
Koken in de voortent vind ik linke soep.

bert sitters schreef:Hilleberg en Vaude zouden dus ook een verlengde versie moeten maken van hun Nallo en Ferret voor lange mensen. Zo'n 20 -25 cm extra reepje tentdoek en grondzeil zou het gewicht niet echt veel zwaarder maken?
Of heb ik het mis?
Neen Bert, volkomen gelijk. Voor mij (195 cm) is 220 cm de minimale lengte en dan moet ik eigenlijk stil blijven liggen. Vanaf 230cm gaat het goed. Het gaat dus inderdaad in de meeste gevallen om zo'n 20-25 cm (uitgaande van een standaardmaat van 210 - 215 cm).
Overigens koken in de binnentent eigenlijk alleen met slecht weer en geen andere mogelijkheid. Als het even kan gewoon buiten. Better safe than sorry.

Groet,
Robbert

Je kan bij warmlite een tent op maat laten maken. De standaard versie is 89 inch of 226cm. Uiteindelijk kosten ze je een 400 euro inclusief verzending (dankzij de lage dollar). Dat is beduidend minder dan wat je moet neertellen voor een Nallo.

s0lar schreef:Je kan bij warmlite een tent op maat laten maken. De standaard versie is 89 inch of 226cm. Uiteindelijk kosten ze je een 400 euro inclusief verzending (dankzij de lage dollar). Dat is beduidend minder dan wat je moet neertellen voor een Nallo.
Het zou een optie zijn ware het niet dat er toch wel een paar nadelen aan kleven. De eventuele invoerrechten etc komen bij een dergelijk bedrag al snel op een € 100 (of je hebt het geluk dat het zo door de douane komt). En wat als je tent onverwachts toch nog gebreken gaat vertonen? Je loopt niet even bij ze langs.

Groet,
Robbert

wij fietskamperen al vele jaren in het grotere broertje van de monolith1 nl de monolith2.
errug practische tent met grote leefruimte en groot opzetgemak.
probleem is wel de vochtregulatie s'nachts. Deze zou beter moeten.

toen wij onze eerste zoon kregen kochten wij een extra babybinnententje erbij. Helamaal ideaal dus.

Loek

Hierbij onze ervaringen met de dit jaar aangeschafte Monolith Light van Vaude.

In mei 4 weken in Nederland. Allerlei soorten weer gehad, van heel heet tot plensbuien en in het noorden veel wind.

Een week in Engeland met Engelandvaarders 4 dagen mooi weer daarna heel veel regen

5 weken in Spanje van Girona naar Malaga. Weinig regen veel zon.

plus;

Deze tent heeft heel veel ruimte. Zowel in de voortent als in de slaaptent. Een recente test in het tijdschrift Op Pad gaf als minpuntje de beperkte ruimte in de binnentent. Ik ben 1m95 lang en heb daar ruimte in overvloed. Ook als ik achterin lig (het is een dwarsslaper)
Bij slecht weer kan je met een gasbrander in de tent goed koken (wel een ritsje open zetten.
Opzetten gaat heel snel en bij slecht weer kan je alles inpakken, ook de binnentent en footprint onder de buitentent.

min;

De ventilatie is niet geweldig. Als het goed weer is kan je aan de voorkant ventileren met een groot stuk gaas waar je ook doek voor kan ritzen. Bij regen moet je dat sluiten omdat het dan inregend. De twee ventilatieopeneningen aan de achterkant zijn aan de kleine kant.
Bij ons bleef er midden op het dak water staan. Hierdoor ging het doek doorzakken en werd de plas alsmaar groter en drukte zelfs op de binnentent. Ik neem aan dat dit een contructiefout is omdat het precies op de overgang was van twee aan elkaar gestikte stukken dak waarvan het eene stuk plooide. De tent is nu terug naar Vaude. Als ik meer weet laat ik het weten.

Ronald