Goedemorgen,
In het topic nieuwe aanwinst had ik trots vermeld dat ik voor het het eerst zelf velglint had vervangen, maar zat er toch nog een beetje over te denken of ik dat nou wel helemaal goed heb aangepakt.
Wat is het geval.
Het gaat om een set 20” wielen waarvoor ik nieuwe Big Apples 20x2.00 had gekocht. De oude Schwalbe Impac banden gingen er moeilijk af, de nieuwe BigApples nog veel moeilijker op. Ook wilden ze er niet helemaal mooi rond op. Afijn, na een keer of 4 erop en eraf kwam ik erachter dat het velglint oud was, verschoof en tussen band en velg kwam te zitten (beginnersfout wellicht).
Nu heb ik dus nieuw velglint aangebracht, maar dit blijkt voor tubeless gebruik te zijn. Misschien maakt dat ook nog niet zoveel uit, maar wat gebeurt er nou....De band ligt er nog geen 24 uur (goed) op en plots blaast alle lucht hard uit het Schrader ventiel. Daar heb ik verder niet meer naar gekeken, maar ik neem even aan dat het pinnetje in het ventiel zijn werk niet meer doet.
Gelukkig heb ik nog een extra binnenband dus kan ik weer heerlijk opnieuw aan de slag. Band er weer af en wat blijkt. Ook dat nieuwe (plak) velglint is al iets verschoven. Minimaal hoor, dat wel. Maar toch. Het had geen gaatje veroorzaakt in de biba maar elders las ik dat de randen van wat hardere velglinten soms niets ontziend zijn voor binnenbanden en natuurlijk moet het niet nog meer verschuiven want dan komen spaaknippels weer bloot te liggen.
Hoe dan ook, Nieuwe binnen en buitenband toch maar weer opgelegd en so far so good. Maar ik heb me in dit hele proces een aantal malen afgevraagd: doe ik dat nou wel helemaal goed allemaal? Bijvoorbeeld ook omdat de band er zo moeilijk afgaat. Je moet dan zo stevig met de bandenlichter te werk gaan dat je bijna het velglint weer kapot ‘steekt’ of verschuift.
Voor de goede orde. Het oude velglint is een rubberen Kenda 20x20, de nieuwe een Schwalbe High Pressure van 18mm breed. De velg heeft een interne breedte van 17mm als ik het goed heb gemeten.
Dus ja, wat zou ik misschien anders kunnen of moeten doen? Toch een ander velglint, wel of geen plaktape, andere maat etc etc?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en of ervaringen met het vervangen van velglint. Alvast bedankt.
Het oude en nieuwe velglint.
In het topic nieuwe aanwinst had ik trots vermeld dat ik voor het het eerst zelf velglint had vervangen, maar zat er toch nog een beetje over te denken of ik dat nou wel helemaal goed heb aangepakt.
Wat is het geval.
Het gaat om een set 20” wielen waarvoor ik nieuwe Big Apples 20x2.00 had gekocht. De oude Schwalbe Impac banden gingen er moeilijk af, de nieuwe BigApples nog veel moeilijker op. Ook wilden ze er niet helemaal mooi rond op. Afijn, na een keer of 4 erop en eraf kwam ik erachter dat het velglint oud was, verschoof en tussen band en velg kwam te zitten (beginnersfout wellicht).
Nu heb ik dus nieuw velglint aangebracht, maar dit blijkt voor tubeless gebruik te zijn. Misschien maakt dat ook nog niet zoveel uit, maar wat gebeurt er nou....De band ligt er nog geen 24 uur (goed) op en plots blaast alle lucht hard uit het Schrader ventiel. Daar heb ik verder niet meer naar gekeken, maar ik neem even aan dat het pinnetje in het ventiel zijn werk niet meer doet.
Gelukkig heb ik nog een extra binnenband dus kan ik weer heerlijk opnieuw aan de slag. Band er weer af en wat blijkt. Ook dat nieuwe (plak) velglint is al iets verschoven. Minimaal hoor, dat wel. Maar toch. Het had geen gaatje veroorzaakt in de biba maar elders las ik dat de randen van wat hardere velglinten soms niets ontziend zijn voor binnenbanden en natuurlijk moet het niet nog meer verschuiven want dan komen spaaknippels weer bloot te liggen.
Hoe dan ook, Nieuwe binnen en buitenband toch maar weer opgelegd en so far so good. Maar ik heb me in dit hele proces een aantal malen afgevraagd: doe ik dat nou wel helemaal goed allemaal? Bijvoorbeeld ook omdat de band er zo moeilijk afgaat. Je moet dan zo stevig met de bandenlichter te werk gaan dat je bijna het velglint weer kapot ‘steekt’ of verschuift.
Voor de goede orde. Het oude velglint is een rubberen Kenda 20x20, de nieuwe een Schwalbe High Pressure van 18mm breed. De velg heeft een interne breedte van 17mm als ik het goed heb gemeten.
Dus ja, wat zou ik misschien anders kunnen of moeten doen? Toch een ander velglint, wel of geen plaktape, andere maat etc etc?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en of ervaringen met het vervangen van velglint. Alvast bedankt.
Het oude en nieuwe velglint.